Telenovela i sitkom kao simulacija i svakodnevica boljeg života 1 Foto: TV Prva

Teško je relaksirati TV kritiku prikazom dve random serije, nakon sedmice klimaksa regionalnog emotivnog seizmičkog zemljotresa, smrti Đorđa Balaševića i televizijske premijere filma „Dara iz Jasenovca“.

Ipak sada je već više od godinu dana (tokom korone) kontinuiranog snimanja, za karantin idealnog za emitovanje, najgledanijeg sadržaja domaćeg igranog programa „Igra sudbine“.

Kao i pretprošlog vikenda, poslednje epizode serije „Tate“ jednakog kontinuiteta trajanja, iz iste produkcijske kuće. Obe fenomen, obeležile su blok primetime-a Prve televizije, kao sveukupno najgledanije na nacionalnim frekvencijama, u vremenu od 20 do 22 sati.

Šta je moguća ta „Smart“ zagonetka, ponovljenog rejtinga producentkinje Svetlane Drinjaković, nakon sličnog uspeha „Istine i laži“ (tri sezone 2017 – 2019), takođe njene produkcije. Čini se da bi to mogao biti žanrovski recept, miks sitkoma i telenovele.

Onog koji je, iako samo u osnovnoj podeli adaptacija kolumbijske TV franšize – „Novi bogati, novi siromašni“ (baš kao i „Tate“ – argentinske „Sres. Papis“) svojevrsni perpetum mobile klasika Kraljević i prosjak – Marka Tvena. U repetitivnoj estetici i dramaturgiji „Boljeg života“ našeg vremena.

Njen glavni ili jedini siže je da i bogati plaču i tako već skoro 250 od zamišljenih više no 300 epizoda. I ne toliko kao zaplet, koliko zavrzlama o rotaciji identiteta dva junaka, koji samopregorno štancuje Žarko Jokanović.

Spletke, intrige, tračevi, ogovaranja, podvala, ljubomora, veleobrti i travestija sa minimalnom scenskom šminkom tranzicijske scenografije i krimić kostimografije, permanentna je kupovina vremena trajanja radnje i pažnje gledalaca.

Ceo serijal je na nivou recepcije moguće gledati i kroz najavni – odjavni trejler: gledali ste – gledaćete. Pa ipak ta tzv. igra je zavodjiva i eskapistički jednostavna.

Dva glavna aktera su takoreći nova lica Stevan Piale (kao Luka Kanački) likom i glumačkim manirom, mladi Milan Štrljić, odnosno Luka Raco (kao Aleksa Ožegović) decentnan u pojavi, eks Mister i teenage zvezda.

U ogledalu slične komparacije recimo poput Žarka Radića. Njihova nazovi majka je glumački često osporavana Milica Milša, ovde u čitavom, a prevelikom spektru ženskih uloga, kako se našalio jedan kolega kritičar, uzorna kao Meril Strip.

Zla nevesta je mlada i izazovna Matea Milosavljević, najuspešniji debitant iz njene prethodne serije „Moja generacija Z“ i čija zloba i zluradost, neverovatno ali generišu simpatiju publike.

Veću negoli antipod dobra vila Olja Ljević, čiji je zapravo hendikep, mnogobrojnost sličnih, silnih sestara, kćerki i drugarica, karaktera iz serije. Jedne vrlo dobre poput Gage Mićalović ili za Zlatnu malinu katastrofične Kristine Jovanović.

Na muškoj strani kastinga vredne pomena su: dendi epizoda i debi u šestoj deceniji Vladana Savića, svedenost poput kakvog batlera iz trilera Agate Kristi – Slobodana Ćustića i vizuelna i karakterna prijemčivost Ammara Mešića koji je kao uspešna alternacija očigledno uskočio u profil iščezlog glumca Slaven Došla.

I tako na kraju dolazimo do, uprkos rekordne gledanosti, dijalektičkog problema serije, koja tako uspešna, kao da problematizuje akademski smisao, u množini postojanja Fakulteta dramskih umetnosti.

Ili jednako i percepciju ukusa televizijskog auditorijuma. Ako glumci dijalog i radnju igraju u različitim ključevima, poneko u slepstiku, drugi u skrubolu, treći po Stanislavskom, ako je dramaturgija tek franšizna periferija latinoameričkih novela, a serije decenijski duopol režije Mihaila Vukobratovića i Stanka Crnobrnje („Tate“) onda dođavola.

Ipak sa gledanošću „Igra sudbine“ zaslužuje rispekt, možda i bioskopski blokbaster izazov kao premontirana short cut – digest verzija, jer je zaista drugačije, kompletnu nemoguće ispratiti.

Telenovela i sitkom kao simulacija i svakodnevica boljeg života 2
Foto: TV Prva/Aleksandar Krstović

Tate

Iako je ova serija bila tzv. warm up odnosno predgrupa „Igri sudbine“, koja rezerviše Prvu televiziju i sprečava gledaoce u migraciji na druge kanale, njene dve polusezone i 180 epizoda nisu za potcenjivanje, niti uopšte tako loše.

U istoriji naše TV kinoteke, postojala je slična dramaturška postavka, „Ceo život za godinu dana“ – (1971, Milo Đukanović, Vladan Slijepčević, scenario Aca Popović) u kojoj su četiri bračna para igrali: Zoran Radmilović i Ljubica Sokić, Bora Todorović i Milena Dravić, Ljubiša Samardžić i Maja Čučković i Slobodan Aligrudić i Tamara Miletić.

To je bio prvi urbani sitkom o svakodnevici srednje klase postale u socijalizmu. Tek decenijama kasnije Gorčin Stojanović će pokušati Lisicama, pa serijom „Ono kao ljubav“ da sledi uzor ženske raspodele kao glavnih uloga iz globalno popularnog „Seks i grad“. Sada smo dobili kako je i rečeno, argentinski adaptirani matrijarhat o četiri samohrana oca u Beogradu danas.

Međutim „Tate“ su poklekle pod teretom previše storyline-ova, premalo glumaca. Umesto jedne, one najbolje moguće, o vezi između Zagreba i Beograda kroz osvežavajućeg Filipa Juričića i simpatično drugačiju (na sličan način mlade Mire Furlan) Tamare Radovanović, dobili smo pregršt likova i buljuk dece. Štaviše Milan Kalinić npr. kasnije neće uopšte supstituisati Juričićev šarm, a o stvarnom deficitu slobodnih glumaca u domaćoj serijskoj hiperprodukciji, sem Filipovog angažmana govori uloga tašte za Katarinu Žutić!?!

Napokon Andrej Šepetkovski odavno zaslužuje veći prostor, dokazao se sličnom ulogom i u novogodišnjem programu RTS-a, dok su Miljan Prljeta i Branko Janković ipak bolji na malom prostoru dobre epizode nego klišea ili nedorečenosti glavne uloge.

Za kraj utiska, „Tate“ i „Igra sudbine“, sem što su za ne verovati ne-Telekom produkcija, visoko drže standard naslovne muzičke numere kao svog audio identiteta: Marija Šerifović (Prijatelji), odnosno Dado Topić (Igra sudbine). Po njima ćemo ih i pamtiti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari