Za najbolju predstavu 19. Jugoslovenskog pozorišnog festivala, koji je od 5. do 11. novembra održan u Užicu, proglašen je komad Beogradskog dramskog pozorišta „Trpele“, autora Milene Depolo i Bobana Skerlića.


Uz isticanje da se taj komad bavi neuralgičnom temom savremenog društva na iskren i beskompromisan način, u obrazloženju žirija (Nebojša Romčević, Miroljub Rasinski, Hazim Begagić, Mia David i Ana Vukotić) navedeno je da „nasilje u porodici možda nije privlačno kao tema, ali je nezaobilazno kao sudbina“.

„Ansambl BDP je iskazao idejnu i umetničku homogenost i postigao ubedljivost u kolektivnoj igri. U tome je značajnu ulogu odigrao i tekstualni predložak Milene Depolo i Bobana Skerlića“, saopštio je žiri.

Egonu Savinu pripala je nagrada za režiju predstave „Unosno mesto“ JDP, jer je, kako se ističe, „probranim rediteljskim sredstvima i preciznim radom sa glumcima oživeo i učinio aktuelnim gotovo zaboravljeni komad Ostrovskog, te da je „izuzetno kvalitetan ansambl JDP-a, vođen znalačkom rediteljskom rukom, ostvario predstavu visokog kvaliteta“. Kostimografkinji te predstave Lani Cvijanović pripala je nagrada za kostim.

Nagradu za najbolju žensku ulogu dobio je Goran Jevtić za Živku u Nušićevom komadu „Gospođa ministarka“, u režiji Tanje Mandić Rigonat i u produkciji Pozorišta „Boško Buha“, za koga je žiri naveo da je „spiritus movens predstave“, te da „svojom ležernošću, osobnošću i prirodnošću na sceni, ne libeći se emocije, licem u lice s publikom otkriva svoju intimu koju hrabro i smelo ugrađuje u lik Živke“.

Branimiru Popoviću je pripala nagrada za najbolju mušku ulogu i to za lik Domenika u predstavi „Filomena Marturano“ u režiji Jagoša Markovića i u koprodukciji Centra za kulturu Tivat i Gradskog pozorišta Podgorica, jer je, kako se navodi, „uspeo da prevaziđe tipski karakter uloge, da mu da višeslojnost i učini ga životnim, strasnim i uverljivim“. Momčilo Otašević, koji u tom komadu igra Mikela, proglašen je za najboljeg mladog glumca.

Nagrada za scenografiju pripala je Dragani Purković Macan za scenografiju u komadu „Četranesta“, autorke Ane Đoršević u izvođenju NP RS Banjaluka.

Bojan Veljović je, prema mišljenju žirija, ostvario najbolju epizodnu ulogu i to kao Ujka Blagoje u komadu „Doktor Nušić“, u režiji Kokana Mladenovića i koprodukciji NP Sombor i Kruševačkog pozorišta. Za tekstove songova u tom komadu specijalna nagrada je pripala Marku Šeliću Marčelu.

Bez nagrada, koje nose naziv Ardalion, ostao je ansambl Dramskog kazališta „Gavela“ iz Zagreba, koji je igrao Čehovljev komad „Tri sestre“ u režiji Slobodana Unkovskog.

U uslovima teške ekonomske krize, koja je vidljiva i u pozorištima, selektori festivala Bojan Munjin, pozorišni kritičar iz Zagreba, i Zoran Stamatović, direktor NP Užice, uspeli su da ponude dobru selekciju i da njome ukažu na stanje i u pozorištu i u društvu, a čiji je moto bio Nušićeva rečenica iz komada „Dr“ – Danas ti je, brate, sve na prodaju; čast, savest i prijateljstvo – sve, brate sve!

Užički festival, koji je uz Sterijino pozorje i Bitef najznačajniji pozorišni festival u zemlji, na kome se po izboru selektora prikazuje sedam najboljih pozorišnih ostvarenja iz prethodne sezone u regionu, bez obzira na pozorišni žanr i poreklo pisca, podržali su Ministarstvo kulture sa tri, a Grad Užice sa 3.150.000 dinara.

Zamor pozorišne režije

Ocenivši selekciju festivala kao presek najboljeg što region u ovom trenutku može da ponudi, Nebojša Romčević je istakao da je „kvalitet pojedinih elemenata u izvođenju predstava bio neujednačen“, da se „oseća zamor materijala u pozorišnoj režiji“, ali da „nije bilo dvoumljena oko glumačkih nagrada“.

Ocene publike

Po mišljenju publike najbolja predstava je „Filomena Marturano“ koja je ocenjena sa 4,81, a potom slede – „Gospođa ministarka“ (4,67), „Doktor Nušić“ (4,62), „Trpele“ (4,50), „Unosno mesto“ (4,48), Tri sestre (4,03) i „Četranaesta (4,03).

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari