ULUS: Izložba radova na papiru Ljiljane Bursać 1Foto: Ljiljana Bursac Logos u pokretu2 instalacija 1 paus papir.zlato 2020

Ljiljana Bursać je prošlogodišnji laureat ULUS-ove Jesenje izložbe, najstarije izložbe u regionu (1928). Pre nekoliko godina je ustanovljena praksa da se nagrađenom autoru organizuje samostalna izložba u Galeriji ULUS i Udruženje tim povodom priređuje izložbu ovoj istaknutoj umetnici. Ona je aktivni učesnik likovnog života punih pet decenija i na svom stvaralačkom putu odnegovala je samosvojan likovni rukopis koji je kao takav i valorizovan. 

Izložba „Logos u pokretu 2“ u osnovi je kontuinuirani likovni sled prethodne izložbe „Logos u pokretu“ iz 2019. godine, i nastaje kao rezultat brojnih umetničkih puteva kojima se umetnica kretala u poslednjih nekoliko decenija a na kojima ju je vodila osetljivost na lepotu, kako ističe doktor istorije umetnosti Irina Tomić, autorka teksta u katalogu. Pored ostalog u recenziji se ističe:

“Ljiljana Bursać i ranije je koristila formu palimpsesta, ali na ovoj izložbi on zauzima posebno mesto. Iako se palimpsest, inicijalno vezuje za pojam pergamenta, odnosno podloge za pisanje napravljene od kože životinja, koja je bila u intenzivnoj upotrebi na Mediteranu od 2. veka pre n.e, umetnica ne koristi kao podlogu kožu, već prozirni paus papir. Palimpsest je termin nastao od reči palin, što znači opet i reči psao, koja znači strugati. Podloga od pergamenta omogućavala je struganje starijih i nanošenje novih slojeva teksta. U tom procesu, međutim, nisu se sasvim gubili raniji tekstovi, već su oni ostajali delimično skriveni ispod novih slojeva.

ULUS: Izložba radova na papiru Ljiljane Bursać 2
Foto: Ljiljana Bursac Logos u pokretu2 instalacija 1 paus papir.zlato 2020

Ljiljana Bursać koristi formu palimpsesta u okviru konstantnog dopunjavanja ranijih radova, čime nastaju sasvim novi, koji, međutim, ne anuliraju stare, već postaju kompleksna celina, vidljiva u svim slojevima zahvaljujući pausu kao podlozi. Ovim procesom umetnica sažima ranije i sadašnje vreme u jedno celovito Vreme, koje obuhvata sve periode stvaralaštva i to ne samo njenog već i božanskog stvaralaštva koje je tvorilo pejzaže koji su postali jedan od elemenata koje umetnica koristi u svojim radovima. Slojevi pisma naziru se jedni ispod drugih čineći višeslojnu celinu, punu raznolikih sadržaja. Ova dela posmatrača uvlače u svoj svet navodeći ga da sam dopunjava prostore, ali i da sagledava delo na svoj jedinstven način.”

Tokom izložbe, koja će biti otvorena do 10. novembra, planirano je interaktivno preoblikovanje zidne instalacije/radionice sa studentima Fakulteta savremenih umetnosti iz Beograda. Vođenje Irine Tomić će se održati 30. oktobra 2020. u 11h.

Biografija: Rođena 1946. u Kragujevcu, studirala na Likovnoj akademiji u Beču, (Austrija), a usavršavala se i studijski boravila u SAD, Nemačkoj, Francuskoj, A.R.Siriji i Izraelu. Član je ULUS-a  i  ULUPUDS-a. Korisnik je stipendije Fond Mladih u periodu 1972-74. i 1975-77.

Od 1971. godine  priredila je više od 45 samostalnih izložbi i učestvovala je na preko tri stotine grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu.

Njena dela se nalaze u uglednim muzejima, galerijama i privatnim zbirkama širom nekadašnje Jugoslavije i u svetu. Osnivač je i predsednik Art Forum-a. 1999-2000. izvela je performans Most Svetlosti na mostu u Kosovskoj Mitrovici. 

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.