Umetnici Flaka Haliti, Bojan Šarčević i Saša Tkačenko otvaraju izložbu "Predatori" 1Foto: Promo

Izložba “Predatori” koja prikazuje tapete umetnice Flake Haliti, reljef umetnika Bojana Šarčevića i skulpturu i instalaciju umetnika Saše Tkačenka otvara se danas u galeriji Eugster, a traje do 26. marta.

Mira Gaćina, kustoskinja Muzeja savremene umetnosti u Skoplju primetila je povodom izložbe da ona „svojim naslovom otvara ključno pitanje našeg vremena, fokusirajući se na ulogu predatora koji navodno stoji na vrhu lanca ishrane“.

– Možemo li, jednostavno, savremene odnose sa našim prirodnim okruženjima nazvati „predatorskim“; da li smo prešli iz potrošačkog društva u predatorsko? Ako je unutrašnji poriv predatora glad, koja glad nas vuče ka oštrom društvenom razdoru? Kriza klimatskih promena nas, kao vrstu, ispunjava krivicom i ostavlja uplašenima pred mogućim ambisom, gde je najveći zločin ljudi predatorska sebičnost prema balansu prirode oko nas – primećuje Gaćina i dodaje da, sa druge strane, „već tri godine čovečanstvo, koje bi trebalo da predstavlja vrhovnog predatora, ironično upada u ulogu plena; bivajući jedina vrsta koju juri jedan reprezent mikro-sveta (virus)“.

– Nesigurnost sa kojom se suočavamo kroz ovu ulogu izaziva nas da promislimo drugačije način na koji se suočavamo sa svetom. Umetnici poreklom iz našeg regiona deluju jednako uznemireni pred ovim globalnim pretnjama. U protekloj dekadi, Balkan je proizveo novu generaciju umetnika sa posebnim senzibilitetom prema posledicama koje tu osetljivost i oblikuju. Dok su međunarodnoj sceni već poznata imena Bojan Šarčević i Flaka Haliti, još uvek treba da upoznaju i domaćoj publici poznatog Sašu Tkačenka – ukazuje Gaćina.

Prema njenim rečima, radovi koje ovde imamo su, manifestacija našeg sopstvenog iskustva sebe – šta tačno podrazumevamo pod suštinom ljudskog?

– U jednom od svojih tekstova iz 20. veka, Panofski pravi razliku između dugih istorijskih perioda posmatranja i analize čovečanstva (uloge i mesta čoveka). Antički period podvlači kontrast između ljudskog i onog što se smatra manjim – životinja; srednjevekovno poređenje prati liniju naših granica u kontrastu sa uzvišenim, duhovnim. Od renesanse do modernog perioda, tačka samorefleksije se pomera, dok danas, nakon polifonije postmodernizma, zbunjeni i iscrpljeni društvenim sistemom koji smo stvorili, tražimo nov pristup – primećuje Gaćina.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari