Večno aktuelna priča o malograđanštini: Premijera komedije Ežena Labiša "Kasica-prasica" u NP Priština sa sedištem u Gračanici 1Foto: Promo

Narodno pozorište Priština sa scenom izmeštenom u Gračanicu radi punom parom, uprkos prozivkama kolega iz redova kosovskih Albanaca za predstave stare nekoliko godina. Posle adaptacije Aristofanove „Lisistrate“, jedini srpski teatar na KiM večeras (sreda) ostaje na terenu klasike i sa novom premijerom komedije-vodvilja Ežena Labiša „Kasica-prasica“, u prevodu Danila Kiša, a u režiji Ksenije Krnajski.

Prva repriza komada najavljena je za sutra u Domu kulture „Stari Kolašin“ u Zubinom Potoku.

– Grupa zgubidana, dovoljno lukavih da žive od tuđeg rada, živi u malom mestu i kao glavni društveni događaj imaju igranje karata subotom. Skupljaju novac od uloga i premije i planiraju da sa njim učine nešto krupno od ‘opšte koristi’. To krupno se, kad se novac izbroji, pretvori u gomilu sitnih interesa. Jel vam poznato to iz naše društveno-političke stvarnosti? Labiš je u ovom svom vodvilju iz 1864. sočno i duhovito isheklao likove koje glumci i 150 godina kasnije sa uzbuđenjem igraju na scenama širom sveta, a publika se smeje malograđanštini, neobrazovanosti, mitomaniji i sebičluku, baš kao da je to o ‘tamo nekima’, a ne o ‘ovde, nama’ – kaže pred premijeru Ksenija Krnajski.

To je njena prva saradnja sa NP Priština, a zajedno sa Goranom Stojčetovićem stoji i iza scenogarfskih rešenja.

Osim njih dvoje, u autorskom timu su: kostimografkinja Selena Orb, kompozitor Vladimir Petričević, dok su za scenski pokret i dizajn svetla zaduženi Isidora Stanišić i Radomir Stamenković.

U predstavi igraju: Bojan Stojčetović, Aleksandra Cucić, Milica Burazer, Branko Babović, Nemanja Janičić, Tamara Tomanović, Nikola Stanković, Rade Maričić, Jelena Orlović, Nikola Đorđević i Nebojša Đorđević.

Komedija-vodvilj u pet činova “Kasica-prasica“ prvi put izvedena je u pariskom pozorištu Pale-Rojal 22. februara 1864, a njen pisac Ežen Labiš (1815-1888) smatra se ne samo najveselijim nego i jednim od najpopularnijih francuskih komediografa 19. veka.

Odrastao u buržujskoj porodici i školovan za pravnika, pisanjem za pozorište počeo je da se bavi protiv volje svoje porodice, mada je stekao veliki uspeh.

Njegovi komadi bili su farse smeštene u buržujski milje, koji je sam nazivao „zlatnom sredinom između heroja i zlikovaca“.

Usprkos uspehu na pozornici, kao „pravi“ književnik priznat tek kad se povukao na seosko imanje i svoje drame objavio u knjiškom obliku 1879. da bi sledeće godine postao član Francuske akademije.

Kao autor podigao je vodvilj na najviši nivo i učinio slavnim ovaj nedovoljno cenjen komički žanr koji je vremenom pretvoren u zaštitni znak francuskog pozorišta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari