Izložba oko 70 umetničkih dela italijanske apstraktne umetnosti od 1910. do 1960. godine, koje je izabrao kustos Renato Mirako, otvorena je sinoć u Galeriji Srpske akademije nauka i umetnosti. Srpska publika moći će da isprati evoluciju vrste umetnosti počev od „futurističkih“ pionira do Burija, Fontane i Manconija iz pedesetih i šezdesetih godina, preko raznih pokreta koji čine istoriju savremene umetnosti.

Izložba oko 70 umetničkih dela italijanske apstraktne umetnosti od 1910. do 1960. godine, koje je izabrao kustos Renato Mirako, otvorena je sinoć u Galeriji Srpske akademije nauka i umetnosti. Srpska publika moći će da isprati evoluciju vrste umetnosti počev od „futurističkih“ pionira do Burija, Fontane i Manconija iz pedesetih i šezdesetih godina, preko raznih pokreta koji čine istoriju savremene umetnosti. Izložba nudi italijanska apstraktna dela u izražajnom rasponu od izuzetnog bogatstva boja do najdoslednijeg asketizma, koja obeležavaju elementi dinamike, inovacije u korišćenju materijala i stvaranju novih simbola kojima se u opisu savremenog sveta prevazilazi figuracija.
U odabiru umetničkih dela presudnu ulogu imao je didaktički momenat, naglasio je kustos izložbe u jučerašnjem susretu sa novinarima, pa su autori birani prema kriterijumu doprinosa koji su u umetnosti imali, imajući u vidu pitanja šta podrazumeva savremena umetnost i šta se u njoj promenilo u odnosu na umetnost koja joj je prethodila. Mirako apstraktnu umetnost vidi pre svega kao pokušaj, umetnika koji su stvarali u prvoj polovini 20. veka, da reformulišu imaginarni prostor i prodru u četvrtu dimenziju. Niz takvih pokušaja rezultirao je posebnim jezikom svakog umetnika, ali i elementima stvaralaštva koji prevazilaze nacionalne granice: specifičnom formom, uništenjem renesansnog pojma prostora i činjenicom da se slika više ne posmatra kao platno, već može da postane i skulptura, vajarsko delo.
– Često mi se dešava da mi studenti prilikom prvog susreta kažu da ne razumeju i ne priznaju apstraktnu umetnost. Mora se, međutim, imati u vidu da se estetika umnogome promenila, pa danas ne možete shvatiti umetnost instalacija ili digitalnih fotografija, ukoliko nemate to u vidu – navodi Mirako. Poseban akcenat izložbe je zato upravo na prelaznom periodu sa figurativne na apstraktnu umetnost, i na iskustvu futurizma u Italiji u kome su nedefinisane boje, reči i materije unutar slike nešto što je obeležilo umetnost 20. veka.
Izložbu su organizovali Ministarstvo spoljnih poslova Republike Italije, Ambasada Italije i Italijanski institut za kulturu u Beogradu, u saradnji sa Srpskom akademijom nauka i umetnosti, a publika će moći da je pogleda do 31. maja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari