Višeminutne ovacije spektakularnoj predstavi "(Nije) kraj sveta" Kejti Mičel kojom je započeo 56. Bitef 1(Not) the End of the World, Foto: Jelena Janković

U prologu 56. Bitefa, koji tradicionalno najavljuje tematske i estetske linije nastupajućeg programa i pravi kopču sa prethodnim izdanjem festivala, na Velikoj sceni Narodnog pozorišta sinoć je izvedena predstava „(Nije) kraj sveta“, u režiji najznačajnije britanske i svetske pozorišne rediteljke današnjice Kejti Mičel.

Ovom produkcijom čuveno berlinsko pozorište Šaubine obeležilo je 60 godina postojanja, a reč je o predstavi koja je ekološki osvešćena u pogledu teme, ali i produkcije, i uvodi potpuno novi, utopijski vid stvaranja pozorišta, za koji se Kejti Mičel dosledno bori u svim svojim poslednjim radovima.
„(Nije) kraj sveta“ je prvi tekst koji je mlada britanska dramatičarka Kris Buš namenski napisala za slavnu rediteljku. Kroz pitanja klase, patrijarhata i kolonijalizma, ova drama ispituje „hiperobjekat“ klimatske promene koji je preširok da bi bio obrađen u celosti, mada je utkan u svaku sferu našeg života. Predstavu ne odlikuje jedan linearni narativ već se sastoji od fragmenata stotina mogućih linearnih narativa.
Zanimljivost ove predstave je i u tome što su rekviziti preuzeti iz ranijih predstava, scenografija je izgrađena od reciklabilnih materijala, a struja za predstavu proizvodi se tokom izvođenja, pedaliranjem dva specijalna bicikla.

Višeminutne ovacije spektakularnoj predstavi "(Nije) kraj sveta" Kejti Mičel kojom je započeo 56. Bitef 2
Ekipa predstave, foto: R. Radosavljević

„(Nije) kraj sveta“ posredno nas uvodi i u temu 56. Bitefa, jer su junakinje dve naučnice različitih godina i statusa, čiji odnos razotkriva i profesionalne tenzije, i zloćudne strukture moći u današnjem akademskom svetu.
Jedna od najiščekivanijih predstava 56. Bitefa (sve karte su bile rasprodate nedelju dana ranije), stigla je pred našu publiku posle svetskog uspeha koji je doživela.
„Najubedljivije teatarsko istraživanje o klimatskoj krizi, u isto vreme zastrašujuće, ali i odvažno, ispunjeno nadom u ovim poslednjim vremenima, puno je nesvakidašnjih ideja, sprovedeno je na zapanjujuće spretan način, i izvanredno je scensko ostvarenje“, ocenio je Geret Hir, kritičar Gardijana.
Ovu opominjuću, na momente gorkohumornu priču o bolesti savremene civilizacije koja se dotiče i rasizma, kapitalizma, neljudskosti, sistema moći…, prepuno gledalište u NP ispratilo je višeminutnim ovacijama.
Sjajne članice berlinskog ansambla Šaubine mogli smo da čujemo na press konferenciji koja je posle predstave organizovana u Muzeju NP.
Oficijelno, 56. Bitef će svečano biti otvoren u nedelju, 25. septembra u Jugoslovenskom dramskom pozorištu, plesnom predstavom „Svaki pokušaj će se završiti u skršenim telima i slomljenim kostima“, slavnog belgijskog koreografa Jana Martensa, koja je doživela veliki uspeh na festivalu u Avinjonu, a Bitef će zvanično proglasiti otvorenim ruska kustoskinja, rediteljka i kritičarka Marina Davidova, koja je od početka rata u Ukrajini politička emigrantkinja.
Ovogodišnji festval odvijaće se do 2. oktobra, u konkurenciji za Gran pri „Mira Trailović“ i Specijalnu nagradu „Jovan Ćirilov“ biće devet predstava vodećih umetnika iz Nemačke, Belgije, Meksika, Francuske, Srbije, Slovenije i Velike Britanije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari