Sumrak bogova 1

Između godina 1900. i otprilike 1940, duh epohe su određivali i davali mu svoj pečat sjajni pesnici, pedagozi, kompozitori, filozofi, pisci i političari koji su to vreme kao vreme prelaza doživljavali, žudeći za revolucionarnim vremenom i sa religioznim osećanjem slutili kraj vremena.

Uz to je pristajala radikalna negacija Vajmarske republike kao predvorje fašizma, završivši u nacionalsocijalizmu i sovjetskom komunizmu. Antonija Grunenberg postavlja Valtera Benjamina kao najprofilisanijeg mislioca evropskog mišljenja svoga vremena u središte svoje knjige Sumrak bogova (Uspon i pad nemačke inteligencije 1900-1940. Valter Benjamin i njegovo vreme) (Antonia Grunenberg: Gotterdmmerung. Aufstieg und Fall der deutschen Intelligenz 1900-1940. Walter Benjamin und seine Zeit, Herder, Frajburg 2018) i razvija dramu nemačke inteligencije u prvoj polovini 20. veka.

Jirgen Habermas jednom je za Benjamina rekao da je reč o neprozirnom autoru. Tako je jedan Benjaminov biograf još 1984. sastavio bibliografiju koja je tada brojala 1.800 bibliografskih jedinica o ovom autoru. Do koje li se visine ona do danas uspela!

Predstavljanje Benjaminove ere u ovoj knjizi teklo je u hronologiji i faktima. Tako počinje biografija poglavljima o detinjstvu u ambijentima buržoazije, onako kakao ih je sam Benjamin opisao. Detinjstvo u Berlinu i Berlinska hronika. U prvom je reč o senzualnom doživljaju velikog grada. Ovo vodi direktno u milje berlinskog građanstva oko 1900-e, prateći u korak Benjaminov život, njegovo vreme studija u Frajburgu i osnivanje prvog kružoka prijatelja, susret sa Geršom Šolemom, prvo bavljenje Bodlerom i Helderlinom, otkriće mistike brojeva i neuspele habilitacije.

Lorenc Jeger, jedan drugi Benjaminov biograf, u svojoj knjizi je svojstvo nazvao Fingerspitzen što je najpre osećanje vrha prsta ali i metafora za otmenost od glave do pete. Tako Benjamin opipava svet kao scenu u kojoj se on događa kao svetski teatar. Ukoliko se ova metafora prihvati onda je Benjamin autor koji drži do vernosti tekstu i spaja na poseban način spoljašnju opuštenost i senzibilnost sa spekulacijom. Grunenberg poznaje i razume ovog otmenog autsajdera – Predanog sakupljača citata i misli, ali kome stoji po strani i iskusni aranžer koji misli kako da marionete jedne sa drugom spoji. Ovome nasuprot stoji kritičar kao strateg u literarnoj borbi, koji asocijativne misli kao star-kuvar oplemenjuje parom dok se one ne dobiju kristalnu formu. Fascinirajuća biografija pisana sa najvišom akribijom koja zadugo ostati referencijalni izvor najviše pouzdanosti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari