Svet izvan Bluberija 1

U osvit 1970-ih godina Žan Žiro, pod pseudonimom Žir, već je poznat autor.

Njegov serijal Bluberi, scenariste Žan-Mišela Šarlijea, uživa veliki uspeh.

Radeći na njemu, crtač je stekao veštinu rada četkicom, osećaj za kadriranje i smisao za detalje.

Međutim, Bluberi se kreće u strogo zadatim okvirima, onim nasleđenim iz franko-belgijske škole, oslonjenim na američke majstore realističkog crteža, poput Miltona Kanifa.

Žiroa to stilsko ograničenje koči u njegovoj želji da istraži druge grafičke teritorije.

Jasno je da za tu vrstu istraživanja nema mesta u svetu formiranom oko poručnika (Bluberija).

Međutim, 1969. takva prilika mu se ukazuje: trebalo je da ilustruje naslovne strane knjiga i časopisa naučne fantastike, uglavnom za ediciju Opta.

Crtač nije mogao sanjati lepšu priliku… – piše u uvodnom tekstu za 2. album iz kolekcije Mebijus Danijel Picoli, dodajući kako Žiro tada započinje novu karijeru i vraća se svom pseudonimu Mebijus, koji je napustio još u doba kad je crtao za andergraund magazin HaraKiri (1963-64).

Kolekciju Mebijusovih radova, od najranijih do onih poznih, od ilustracija, slika, kratkih priča, ličnih beležaka i reklama, pa do značajnih dužih dela, koja je koncepcijski urađena prema najnovijem integralnom izdanju francuske kuće Imanoid asosije, koja je sastavljena od deset njegovih dela sakupljenih u pet tomova, čiji je sadržaj tematski a ne hronološki povezan u celine, nedavno je poštovaocima u Srbiji, objavljivanjem 2. i 3. toma (prvi stiže kasnije), ponudila Čarobna knjiga, u okviru svoje edicije Stari kontinent.

Albumi sa opusom koji potpisuje Mebijus, koncipirani u formi diptiha – Metalne hronike / Haos i The Long Tomorrow / Slepa citadela, u prevodu Ilije Čanka, dolaze u obliku sveobuhvatnije i ekskluzivnije zbirke jer je korišćen upotpunjen materijal.

Odeljak Metalne hronike čine celine Zvezdane dveri, Hronike urlika, „Metalne“ godine i Misterije erotizma, dok se Haos određuje kroz Parapsihologiju, Čuda vaseljene i Priče unutar nečega, i završava se stripom na četiri table, posebno urađenim za Haos (1991).

Segment The Long Tomorrow, naslovnom ostvarenju pridružuje i Rock City, Vaseljena je baš mala, Riđobradi mozak – pirat, Artefakt, Približavanje Kentauriju i Varijacija br. 4070 na „poznatu“ temu, dok su u okviru Slepe citadele (osim nje), nalaze i Deima, Balada, Absoluten calfeutrail, Pita od jabuka, Beli košmar, Božićna priča i Ktulu.

Uz bogat (prateći) ilustrativni materijal, kolekcija Mebijus nudi i niz analitičkih tekstova najznačajnijih poznavalaca rada jednog od najkreativnijih svetskih strip autora.

Zasad su tu spomenuti Picoli koji analizira uticaj Mebijusa na Žiroa i obrnuto, dok Floran Šastel otkriva Žiroovu opčinjenost američkim filmom, koja će se pretvoriti u njegov neosporni uticaj na kinematografiju, a koji se oseća „kroz odjek stotina mebijusovskih slika koje su obeležile Holivud s kraja 1970-ih godina“.

Recimo na kraju da je ista izdavačka kuća, krajem prošle i početkom ove godine, startovala i najozbiljnije, dosad, izdanje (na srpskom) Poručnika Bluberija, od čijih se devet albuma, rađenih po Dargoovom projektu Blueberry Integrale, pojavilo već tri.

Opet u prevodu Ilije Čanka.

Čarobna knjiga je, prisetimo se, tokom prošle decenije, zajedno sa Darkwoodom, kumavala i serijalu albuma Moebius, u okviru koga su se pojavili Kita Mahnita, Arzak, Hermetička garaža i The Long Tomorrow, u okviru zajedničke biblioteke Čarobna šuma.

Za prevod je bio zadužen neumorni Ilija Čanak, koji je preveo i reprezentativno izdanje ČK iz 2020. godine – Inkal 1 i Inkal i misterije Inkala 2 (Stari kontinent).

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.