Gas curi u Baltičko more: Da li su Amerikanci odgovorni za sabotiranje Severnog toka? 1 EPA-EFE/John Randeris

U međuvremenu, ruski gas curi u Baltičko more iz četiri rupe na gasovodu Severni tok. Severni tok 1 i Severni tok 2 su oštećeni, a stručnjaci i političari danima govore samo o jednom realnom razlogu: sabotaži.

„Sve dostupne informacije sugerišu da su rupe u zakonu rezultat namerne akcije“, rekao je komesar EU za spoljnu politiku Žozep Borelj u ime 27 država članica Unije. I sada se postavlja veliko pitanje: ako je to bila sabotaža, ko je onda sabotirao gasovode?

I dok brojni stručnjaci manje-više jasno upiru prstom u Rusiju kao mogućeg pokretača moguće sabotaže, brojni korisnici na društvenim mrežama tvrde da su za moguću sabotažu odgovorne SAD. Istovremeno, često se tvrdi da su američki ratni brodovi stacionirani u baltičkom regionu – to između ostalog tvrde i političari desno-populističke AfD. Neke od tih tvrdnji postale su viralne poslednjih dana. Dojče vele je proverio činjenice.

Tvrdnja: „Kakva slučajnost…“, sarkastičnim tonom napisao je jedan korisnik Telegrama i dodao da je 2. septembra „američki helikopter sa oznakom FFAB123“ leteo navodno „trasom gasovoda Severni tok 2 ili čak između lokacije na kojima su se nezgode dogodile.“

Originalni autor te tvrdnje u vezi sa američkim helikopterom je ruski think-tank Vatfor, koji je do pisanja ovog teksta imao 1,7 miliona pregleda, a taj narativ se proširio i na Tviteru. Da li je američki helikopter zaista odgovoran za moguću sabotažu?

DW provera činjenica: Lažne tvrdnje

Još uvek je potpuno nejasno ko stoji iza moguće sabotaže gasovoda. Prema našim saznanjima, pomenuti helikopter ne dolazi u pitanje kao mogući „počinilac“, pre svega iz geografskih razloga: prvo smo tražili tačnu lokaciju rupa na gasovodu, a pronašli smo ih u Danskoj špediciji.

Među nautičkim informacijama i raznim upozorenjima mogu se pronaći tri (od četiri do sada) otkrivene rupe, uključujući i njihove koordinate. Četvrta lokacija, koju je otkrila švedska obalska straža, još nije javno i precizno locirana, piše IndexHR.

U drugom koraku smo istražili rutu kojom je leteo pomenuti helikopter FFAB123, a to smo uradili pomoću softvera Flightavare. Flight Tracker nam je ponudio rutu leta u blizini ostrva Bornholm za 2. septembar, što zaista odgovara ilustracijama koje se šire društvenim mrežama.

Let FFAB123 napravio je nekoliko „okreta” iznad Baltičkog mora nešto istočno od ostrva Bornholm. A kada na istoj mapi uporedite koordinate rupa u gasovodu i tačnu rutu helikoptera, dobijate potpuno drugačiju sliku od one koja je postala viralna na društvenim mrežama.

FFAB123 nije leteo duž gasovoda, nije se čak ni približio pozicijama na kojima su otkrivene rupe u cevima Severnog toka. Konkretno, severna lokacija oštećenja cevovoda je prilično udaljena od stvarne putanje leta FFAB123. Prema našim merenjima, putanja leta FFAB123 bila je devet ili 30 kilometara udaljena od lokalizovanih rupa na gasovodima.

Zaključak: Viralna tvrdnja ruskog think-tanka na Telegramu da je za oštećenje gasovoda odgovoran američki helikopter sa oznakom FFAB123 nije održiva i – pogrešna. Helikopter se nije približio pozicijama gde gas curi u Baltičko more.

Ko je odgovoran za moguću sabotažu? I kako ju je izvukao? To je još uvek nejasno. Sabotaža iz vazduha izgleda manje verovatno. Kapetan nemačke fregate i stručnjak za pomorsku bezbednost Goran Svistek uveren je da je reč o „montaži” posebne vrste eksploziva na cev gasovoda uz pomoć podvodnih vozila.

„Iz sopstvenog istraživanja znam da je Rusija poslednjih godina izgradila veoma moćan istraživački program podvodnog sveta“, rekao je Svistek u intervjuu za ZDF. A upravo takve bespilotne podvodne dronove nedavno je testirala Rusija, između ostalog, u Severnom moru i na severu Atlantika – u blizini važnih komunikacionih kablovskih veza.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.