Foto: EPA-EFE/FABIO FRUSTACI

Premijer Italije predvodi populističku koaliciju zemlje koja se u poslednje vreme često sukobljava sa Briselom oko potrošnje, ali i Francuskom oko spektra pitanja – od migracije preko saobraćajnih veza do protestnog pokreta Žutih prsluka. U intervjuu za Politiko, dan pre obraćanja članovima Evropskog parlamenta u Strazburu, Konte je kazao da svađe nisu nanele štetu italijanskom položaju u Evropi. „Italija nije izolovana“, kazao je premijer i dodao da je pre „odustala od izražavanja svog mišljenja jer i kada je nešto rekla, neki su se osećali nelagodno“.

Konte, po obrazovanju pravnik i profesor na Univerzitetu Firenca, izvučen je prošle godine iz relativne anonimnosti kada je pozvan da predvodi Vladu nakon što su Pokret pet zvezdica i Liga formirali koaliciju. Iako su obe ove partije na različite načine evroskeptične, Konte je odbacio sugestije da je vlada koju vodi antievropska. „Biti za promene ne znači biti protiv EU. Naprotiv, zbog toga što brinemo za Evropu želimo da ona postane Evropa bliža potrebama ljudi.“ Premijer Konte, koji je, kako pokazuje istraživanje Ipsos, daleko popularniji od svojih prethodnika, smatra da su EU potrebne reforme kako bi bila dobra za sve. „Neki ljudi će reći da želimo da osporimo EU, u stvari mi želimo da je prodrmamo i oživimo.“

Povodom nedavnog „nesporazuma“ koji se pretvorio u pravu diplomatsku krizu između Italije i Francuske kada je Pariz opozvao svog ambasadora iz Rima zbog, kako je ambasador tada rekao, „ponovljenih, neosnovanih napada“ vladajućih italijanskih partija, Konte je izrazio nadu u rešenje odnosa između dve zemlje što je pre moguće. Kada je reč o susretu između potpredsednika italijanske vlade Luiđija di Maja i lidera Žutih prsluka, zbog čega su eskalirale tenzije sa vladom Emanuela Makrona, Konte je kazao da to nije posao vlade u Rimu. Ipak, dodao je, taj se susret mora posmatrati u širem kontekstu debate i previranja koji se tiču političkih pokreta.

Odnosi sa Francuskom dodatno su iskomplikovani zbog planirane izgradnje železničke pruge velike brzine između Turina i Liona, koju su Francuzi počeli praviti, ali se Pokret pet zvezdica zalaže za obustavu radova, te zbog potencijalnog udruživanja brodogradilišta dve zemlje, koje je pod istragom evropske komesarske za konkurenciju Margeret Vestager. Konte je naveo da budućnost železnice zavisi od rezultata analize o troškovima i beneficijama.

Još jedna glavobolja za Italiju i druge evropske zemlje jeste i Ugovor iz Ahena, koji nalaže širu saradnju u oblastima poput spoljne politike, odbrane, trgovine, mobilnosti i istraživanja, a koji su potpisali prošlog meseca nemačka kancelarka Angela Merkel i Makron. „Nije u pitanju zabrinutost već pitanje koherentnosti. Ukoliko nastavimo da pozivamo na snažan evropski projekat, a u stvari postoje zemlje koje se fokusiraju na konsolidaciju već privilegovanih bilateralnih odnosa, očigledno je da postoji rizik promene normalnog procesa donošenja odluka među svim državama članicama … ne možemo omogućiti stvaranje Evropske unije sa promenljivom geometrijom“, upozorio je on.

Povezani tekstovi