Rusi tajno nabavili 100 tankera kao odgovor na sankcije Zapada: „Flota iz senke“ 1Foto: FoNet/AP

Rusija je ove godine u tajnosti nabavila 100 tankera kao odgovor na naftne sankcije koje je Moskvi nametnuo Zapad, izveštava Fajnenšel tajms (Financial Times) pozivajući se na izvore iz brodarske industrije i analitičare.

Moskva, koja se u velikoj meri oslanja na suve tankere za transport svoje sirove nafte, procenjuje se da je nabavila više od 100 tankera direktnim ili indirektnim kupovinama.

Energetski konsultanti kompanije Ristad kažu da je Rusija ove godine nabavila 103 tankera, delom kroz direktnu kupovinu, a delom kroz preraspodelu brodova koje koriste Iran i Venecuela, dve zemlje koje su takođe pod zapadnim sankcijama.

Želja Kremlja da organizuje ono što industrija transporta nafte naziva „ruskom flotom u senci“ pokušaj je da se zaobiđu nova međunarodna ograničenja na rusku naftu.

Oni uključuju zabranu EU na uvoz ruske nafte koja stupa na snagu u ponedeljak, ali i novo globalno ograničenje cene ruskog gasa od 60 dolara po barelu, koje je EU podržala u petak i deo je šire inicijative G7. grupa, koja okuplja najmoćnije ekonomije sveta.

Trgovci su za FT rekli da će ruska „flota u senci“ smanjiti uticaj takvih mera, ali ga neće u potpunosti eliminisati. Kaznene mere EU i G7 imaju za cilj da odseku Moskvu od globalne flote tankera, jer je osiguravajućim kompanijama kao što je Lojd iz Londona zabranjeno da osiguravaju tankere koji prevoze rusku naftu, bez obzira na odredište, osim ako se ne prodaje po šemi ograničenih cena.

Međutim, Rusija je pre izvesnog vremena već rekla da neće prodavati naftu nijednoj zemlji koja primenjuje ograničenje cena, što znači da bi mogla da odbije da prodaje naftu pod uslovima koje je postavio Zapad. Umesto toga, planira da koristi svoju novu flotu za snabdevanje naftom u zemlje poput Indije, Kine i Turske, koje su postale veliki kupci ruske nafte pošto Evropa smanjuje uvoz.

Reč je o brodovima starim između 12 i 15 godina, za koje se očekivalo da će u narednim godinama završiti u brodogradilištu, rekao je za FT Anop Sing, šef londonske brodarske kompanije Braemar. „To su kupci sa kojima mi, kao neko ko se dugo bavi ovim poslom, nismo upoznati. Uvereni smo da je većina ovih brodova kupljena za potrebe Rusije“, dodao je on.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.