Najnoviji skandal kompanije “Cambridge Analytica” koja je na različite načine uspela da dođe do podataka veoma velikog broja korisnika Facebook -a (neki procenjuju da cifra ide i do 80 miliona korisnika ), naterao je mnoge da preispitaju svoje navike na društvenim mrežama, a mnogi su pod uticajem online kampanje #DeleteFacebook i potpuno obrisali svoj profil.

Međutim, većina ljudi i ne zna da čak i kada obrišete svoj profil na društvenim mrežama, podaci o vama ostaju i dalje na toj mreži. Na Zapadu ljudi i ne čitaju User Agreemente, dok kod nas većina i ne zna šta je to ili misli da se to na njih ne odnosi.

Zapravo, kada kliknete “I Agree to Terms” prilikom kreiranja naloga, vi zapravo dajete dozvolu Facebook-u i sav sadržaj koji postavite na mreži (slike, video, itd) postaje njihovo vlasništvo, i sa njim kompanija može šta god hoće. A hoće, i to najčešće, da te podatke proda u marketinške svrhe stotinama hiljada kompanija i marketing agencija.

Takođe, sve slike ili video klipovi na kojima ste tagovani – označeni ostaju na mreži čak i kada obrišete nalog. Facebook, na primer, zadržava pravo da prikuplja podatke i o osobama koje nikada nisu imale nalog – npr. kada kačite slike vaših deka i baka, koji možda i ne znaju da koriste Internet. Sve ovo važi i za ostale mreže – Twitter, Instagram, Tumblr…

Ali – ni to nije sve. Facebook sakuplja i sve podatke o vama sa svih sajtova koji imaju Facebook „dugmiće“ Share, Like i slično. Ne treba ni zaboraviti da društvene mreže pamte i vašu lokaciju, kao i sva mesta koja ste posetili, bez obzira da li ste prijavili lokaciju ili ne.

Kada je davne 2004. otkriveno da se Google zapravo finansira i zarađuje od Ad Sense oglasa, izbila je velika afera a Google je morao da plati astronomske kazne. Eh, to su bila vremena – danas smo svi mi zapravo produkti koji se prodaju u virtuelnom svetu!