BIRN: Garaža ispred Kliničkog centra izgrađena bez dozvole 1Foto: FoNet/ Beoinfo (Ilustracija)

Garaža ispred Kliničkog centra Srbije izgrađena je protivzakonito pre dobijanja građevinske dozvole, obavila je danas Balkanska istraživačka mreža Srbije (BIRN).

Kako navodi BIRN, Ministarstvo zdravlja Srbije organizovalo je „čitav niz fiktivnih radnji kako bi se stvorio privid javnog nadmetanja za koncesiju“, dok je zapravo u trenucima kada je isticao rok za prijave zainteresovanih, garaža do pola već bila izgrađena.

„Ministarstvo i dalje, takođe protivzakonito, krije osnovne podatke o koncesiji“, piše ta mreža.

BIRN piše da je pretposlednjeg dana jula 2021. godine Ministarstvo zdravlja raspisalo javni poziv za koncesiju za finansiranje, projektovanje, izgradnju, upravljanje i održavanje tri garaže sa helidromom u okviru kompleksa Univerzitetskog kliničkog centra Srbije.

Zainteresovane firme imale su rok od 60 dana da se prijave za tu koncesiju, kojom bi bio rešen višedecenijski problem parkiranja zaposlenih, pacijenata i posetilaca Kliničkog centra Srbije, koji zbrinjava pacijente iz cele Srbije i godišnje ima i do milion bolničkih dana.

Nakon tog roka od 60 dana, odnosno, nakon 30. septembra 2021., Ministarstvo je imalo još 60 dana da odabere najbolju ponudu i dodeli ugovor za koncesiju, što znači da je ceo proces trebalo da se okonča najkasnije krajem novembra prošle godine, pa da nakon toga dobitnik koncesije krene u izgradnju prve od tri garaže.

Međutim, BIRN piše da javno dostupni snimci gradilišta pokazuju da je u trenucima dok je Ministarstvo zdravlja raspisivalo poziv za koncesiju i dok je trajao rok za prijavljivanje zainteresovanih, garaža već uveliko bila u izgradnji, bez građevinske dozvole.

„Tačnije, koncesionar za ovu i druge dve garaže znao se i mnogo pre raspisivanja poziva, koji je samim tim bio izlišan“, navodi se u tekstu.

Kako piše BIRN, sled događaja pokazuje i da je Ministarstvo zdravlja u potpunosti namestilo ceo postupak dodele koncesije, a da je svoju ulogu odigrala i Republička građevinska inspekcija koja je otkrila divlju gradnju u krugu Kliničkog centra, ali nakon toga nije uradila ono što joj zakon nalaže.

„Ministarstvo zdravlja je nastavilo da krši zakon i nakon izgradnje garaže, s obzirom da nije objavilo ništa od dokumentacije o koncesiji, tako da se formalno i dalje ne zna ko je izgradio prvu garažu i dobio pravo da gradi i preostale dve“, piše BIRN.

Odgovor na ovo pitanje BIRN nalazi u osnivačkom aktu firme Frontier parking, u vlasništvu novosadske firme Frontier invest group d.o.o, sa formalnim vlasnikom sa Sejšelskih ostrva u kojem piše da se to društvo osniva „za potrebe realizacija projekta koncesije“, koju je Ministarstvo zdravlja dodelilo 12. oktobra 2021. godine.

Prema javnom pozivu, jedinom dokumentu kojeg je Ministarstvo objavilo u vezi sa ovim poslom, procenjuje se da će koncesionar imati prihode od 3,04 miliona evra godišnje od tri izgrađene garaže, od čega kao koncesionu taksu godišnje treba da uplati pet odsto, odnosno, oko 152.000 evra, navodi BIRN.

„S obzirom na to da koncesija traje najduže 35 godina, jednostavnom računicom se dolazi do zaključka da će Frontier invest tokom tog perioda imati prihode veće od 100 miliona evra od naplate parkiranja u tri garaže“, piše BIRN.

Istraživačka mreža navodi da sudeći prema velikom broju nepravilno parkiranih automobila koji se i dalje nalaze unutar kruga Kliničkog centra, izgradnja prve garaže nije rešila problem parkiranja, dok se zaposleni u KCS žale da je cena parkiranja za njih previsoka.

Kako je naveo ovaj medij, u julu 2021. godine na sajtu Ministarstva zdravlja i u Službenom glasniku objavljen je javni poziv za zainteresovane investitore koji bi hteli da učestvuju u postupku koncesije za tri garaže u okviru Kliničkog centra Srbije, od toga jednu sa prostorom za sletanje helikoptera, čija je ukupna vrednost procenjena na 28,4 miliona evra.

„Prva garaža koju je trebalo izgraditi bila je ona u Resavskoj ulici, sa 639 parking mesta, četiri nadzemna nivoa i blizu 22.000 kvadrata“, navodi BIRN i dodaje da je u javnom pozivu pisalo da „svako zainteresovano lice koje ispunjava propisane uslove, može da učestvuje u postupku dodele koncesije“.

„Međutim, u javnom pozivu nije pisalo ono što je već bilo vidljivo na terenu, u trenutku raspisivanja, već su uveliko trajali radovi na izgradnji prve garaže“, piše BIRN.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.