Istraživanje: Za dve trećine građana životna sredina bitnija od ekonomije 1Foto: FoNet/Marko Dragoslavić

Tim lider za vitalan razvoj UNDP Srbija Žarko Petrović izjavio je danas da bi dve trećine građana životnu sredinu stavilo ispred ekonomije i ocenio da se radi o „tektonskoj promeni“ u društvu.

Petrović je na predstavljanju istraživanja javnog mnjenja „Koliko je za javnost u Srbiji važna zdrava životna sredina“ naveo da je 67 odsto ispitanika ekologiju stavilo pre ekonomije, njih 21 odsto smatra da su ekonomija i ekologija podjednako važne, dok je 12 odsto ispitanika na prvo mesto stavilo ekonomiju.

Među glavnim rezultatima tog istraživanja, kako je istakao, je svest građana Srbije da su klimatske promene realnost i rezultat ljudskog delovanja, ali i da postoji jaz između stavova i navika građana.

„Jedan od ključnih rezultata je i da građani znaju šta treba da se uradi kada je u pitanju zaštita životne sredine, ali da većinom nisu spremni lično da za to izdvoje više novca“, rekao je Petrović i ukazao na stav UNDP da ulaganje u životnu sredinu nije trošak.

„Ipak, na pitanje da li biste bili spremni da plaćate više za vodu, struju, iznošenje smeća i slične usluge, 43 odsto ispitanika odgovorilo je negativno“, rekao je Petrović i ukazao da je značajan broj ispitanika naveo da bi bio spreman da plati više ukoliko bi bio siguran da će taj novac biti uložen u zaštitu životne sredine.

Menadžer programa u Delegaciji Evropske unije u Srbiji Antoan Avinjon istakao je kao ohrabrujuće što je čak 84 odsto ispitanika u Srbiji spremno da „uradi nešto“ za životnu sredinu i podsetio na rezultate evropske ankete, koja je pokazala da 91 odsto mladih Evropljana i 87 odsto odraslih misli da borba protiv klimatskih promena može da poboljša njihovo zdravlje i dobrobit.

„Važno je da i u ovim teškim vremenima nastavimo sa energetskom tranzicijom, kao i sa odvajanjem otpada“, poručio je Avinjon.

Kvantitativno istraživanje javnog mnjenja sprovedeno je na reprezentativnom nacionalnom uzorku. Sproveo ga je UNDP u saradnji sa Centrom za slobodne izbore i demokratiju (CeSID), a predstavljeno je u EU info centru u Beogradu u okviru Evropske zelene nedelje.

Kreativni strateg agencije New Moment za projekat odvajanja kućnog otpada O-DVA-JA-MO Ana Vehauc predstavila je istraživanje o tome šta može da motiviše građane da odvajaju otpad.

Vehauc je skrenula pažnju da se radi o opsežnom istraživanju u kome je učestvovalo više od 2.000 ljudi iz 17 opština, ali i da ohrabruje rezultat da je izražena potreba ljudi za informacijama i infrastrukturom kada je reč o odvajanju otpada.

„Čak 53 odsto ispitanika reklo je da odvaja otpad, ali među njima 56 odsto tvrdi da to radi uvek a 44 odsto ponekad ili retko“, rekla je Vehauc.

„Ljudi žele inspiraciju, a ne grdnju“, ocenila je u kontekstu kampanje za odvajanje otpada koja će uskoro početi u 17 opština.

Zaključci tog istraživanja su i da ljudi ne znaju kako funkcioniše sistem odvajanja otpada i ne znaju šta se od njih očekuje da urade, kao i da je nizak nivo poverenja u institucije i sugrađane po tom pitanju.

Evropska zelena nedelja 2022 u Srbiji, održava se od 30. maja do 5. juna. U fokusu ovogodišnje manifestacije je Evropski zeleni dogovor – održiva i transformativna strategija rasta EU za resursno-efikasnu i klimatski neutralnu Evropu do 2050. godine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.