Izdržljivost Tvrđavskog mosta “stručno” testirali taksisti i pešaci 1Tvrđavski most - test opterecenja (Foto: Zorica Miladinović)

Izdržljivost Tvrđavskog mosta, dugačkog 60 metara, koji se nalazi u centru Niša proverena je u subotu parkiranjem 24 taksi vozila.

Rekonstrukcija ovog mosta završena je početkom ovog meseca nakon 517 dana od početka radova, a deo struke ocenjuje da je test opterećenja izveden krajnje neprofesionalno, nakon što je i sama sanacija bila problematična – od probijanja rokova, preko preplaćenosti, do spornog dizajna.

Pošto nije bio rešen “pešački saobraćaj”, kako je Direkcija za izgradnju grada prethodno najavila, na mostu je izvesno vreme stajalo 12 taksi vozila, a ostatak je čekao ispred Gradske kuće.

Ovaj most, koji je pešački, nije zatvoren za pešake, koji su najpre nesmetano prolazili, a potom “dobili” jednu traku, zbog čega je bilo i gužvi.

Za testiranje je izabran “pijačni dan”- najveća gradska pijaca je u neposrednoj blizini, a i termin oko podneva, kada je, tradicionalno, na mostu najveća frekvencija prolaznika.

Ipak, saopšteno je da je most “prošao test izdržljivosti”, a da će rezultati ispitivanja narednih dana “biti obrađeni u specijalnom elaboratu”.

Prema zvaničnim informacijama, koje prenose pojedini mediji, probno preopterećenje mosta “trajalo je tri sata”.

Sistem merenja “izveden je postavljanjem 24 vozila i mernih instrumenata, kao i merenjem raspona ugibanja mosta pre i posle tereta, ispod trupa, specijalnom opremom”.

Cilj merenja je da se “utvrdi tačna i precizna frekvencija, optimalna za svakodnevno prelaženje preko mosta, kao i da se zabeleže merne jedinice, po kojima se mogu vršiti bilo koja potrebna odstupanja”.

Merenja je sproveo Građevinsko arhitektonski fakultet iz Beograda.

Danijel Dašić, građevinski inženjer i programski menadžer Nacionalne koalicije za decentralizaciju, koji je u nekadašnjoj firmi ispitivao nosivost jednog drugog, a značajno većeg niškog mosta, kaže za Danas da je “izvođenje testa” na Tvrđavskom mostu “samo jedna lepo izrežirana predstava za javnost”.

Neuki posmatrači misle da je zaista sve urađeno – postojalo je neko opterećenje, neki inženjeri i profesori, angažovan je fakultet, stavljeni su neki senzori, mereno je nešto geodetskom opremom.

Ali, u tom performansu ne postoji nijedan element iz struke koji nema manjkavosti ili je jasan, kaže.

– Imitiranje testiranja na Tvrđavskom mostu je toliko pogrešno izvedeno po toliko raznih elemenata struke, da uliva strah u kosti. Ukratko, ovde je zaista previše gluposti da bi se sve objasnilo u par rečenica. Kao kad bi trebalo da objasnimo zašto Aca Lukas nije pisac – kaže Dašić.

Ipak, on postavlja niz pitanja: zašto nije rađeno koncentrisano opterećenje mosta – recimo, s jednim kamionom natovarenim do vrha šljunkom, umesto kontinualnog – sa učešćem 24 manja vozila?

Zašto je merenje ugiba obavljeno geodetskim instrumentima, koji imaju mnogo veći rizik od greške, jer više zavise od ljudskog faktora, a ne sistemom laserskih senzora, koji mere i najmanje pomeranje konstrukcije, registruju vibracije noseće strukture, eventualnu pojavu naprslina, problem u krutosti varova…

Taj sistem nije ništa novo, koristi se godinama.

On pita i zašto je sve urađeno u sred pijačnog dana, bez zatvaranja mosta, uz učešće pešaka, koji tu nipošto nisu smeli da budu?

Kako je Beograd mogao da zatvori Gazelu na ceo dan kako bi izvršio ispitivanja, a Niš ne može pešački most na nekoliko sati?

Zašto je testiranje obavljeno iznenada i bez najave, a slučajno nakon sve brojnijih komentara o problemu nosivosti mosta?

Kada je potpisan ugovor o testiranju i ko su bili ponuđači? Gde je projekat i plan testiranja?

Zašto je testiranje radio Građevinski fakultet iz Beograda, a ne iz Niša?

Da li je profesor koji je vodio proces ekspert za betonske, a ne metalne mostove, kakav je Tvrđavski?

Uprkos drugačijim tvrdnjama zvaničnika, ovaj niški most u centru grada praktično još uvek nije potpuno završen, pošto na njemu povremeno ima radnika, javno osvetljenje nije kompletirano pa je njegov deo u mraku, a izvođač radova, firma Termomont, imaće rok od dve godine da “otklanja nedostatke”.

“Vrišti” samo dekorativno svetlo na staklenoj ogradi – u pink, zelenoj i plavoj boji, a povremeno i u bojama srpske zastave.

Kako je testirana Gazela? 

Probni test opterećenja rekonstruisanog mosta Gazela, inače najprometnijeg mosta u zemlji, urađen je 2013. godine. Testiranje je pripremano tri meseca. U testu su učestvovala 32 kamiona sa tovarom, od ukupno 800 tona. Na mostu je bilo više od hiljadu mernih mesta, a korišćeno je oko 20 kilometara kablova koji su vodili do tih mesta. Nije bilo saobraćaja ni pešaka.

Struka ide stopama Zagorke Dolovac

– Do sada smo se šalili i podsmevali očiglednoj nestručnosti vlasti. Sada treba da se ozbiljno zabrinemo i uplašimo od onoga što nas očekuje, jer ne samo da ova vlast, sa kupljenim diplomama i marketinškim kamuflažama, sklanja struku u stranu, već je i sama struka odlučila da ide stopama Zagorke Dolovac. Mislili smo da je rđa na mostu bila glavni problem, a sada vidimo da je korozija opasno napala ne samo vlast, već i građevinski fakultet, inženjere, stručnjake i ostale elemente sistema funkcionisanja u gradu- kaže Dašić.