Nakon pisanja Danasa, vozač GSP vraćen na posao nakon što je utvrđeno da je nezakonito dobio otkaz 1foto Aleksandar Roknić Danas

Vozač autobusa Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) Beograd Zoran Stefanović, koji je krajem avgusta, nakon suspenzije dobio i nezakonit otkaz ugovora o radu, vraćen je na staro radno mesto, nakon pisanja našeg lista.

Stefanović je, nakon što je sa nekolicinom kolega organizovao protest protiv loših uslova rada, niskih plata i prekovremenih radnih sati, ali i protiv javašluka i mobinga rukovodstva i povlašćenih u tom javnom preduzeću, zbog kojih GSP tone još dublje, a radnici tretiraju neljudski, trpeo posledice na radnom mestu. Oni koji su organizovali taj skup, koji se održao početkom juna, bili su u znak odmazde rukovodilaca premeštani u druge pogone, a zatim i suspendovani.

Nakon drugog takvog protesta, održanom ispred Predsedništva Srbije, na kom je glavna tema bilo upravo to premeštanje “po kazni”, kao i drugi vidovi odmazde zbog javno iznetih problema sa kojima se preduzeće ali i radnici susreću, Stefanoviću je, kao i dvojici njegovih kolega, na kućnu adresu, po neobično ubrzanom ali nezakonitom postupku, i uz banalna obrazloženja, stigao i otkaz ugovora o radu.

Naš list pratio je ova zbivanja od samog početka, odranije upoznat sa katastrofalnim stanjem gradskog javnog prevoznika koji je najveći gubitaš među beogradskim komunalnim preduzećima, sa teškim položajem radnika koji odlaze iz GSP-a “trbuhom za kruhom”, ali i još težim položajem onih koji ostaju, suočeni sa premorenošću, nedostatkom sredstava za rad i rezervnih delova, ucenama da na ulice izvoze neispravne autobuse, ali i sa pretnjama, pritiscima i šikaniranjima ako se pobune za bilo koji segment svojih radnih obaveza i prava.

Uz nepravično, ali i nezakonito otpuštene vozače, koji su svoje tvrdnje potkrepili i dokazima, dokumentima i prekršenim zakonskim odredbama, prošli smo sve proteste koje su organizovali, sve pravne poteze koje su preduzimali ne bi li se vratili na posao koji im je nepravedno oduzet, pokušavali da dobijemo odgovore od zvaničnih organa GSP-a, podigli javnost na noge i često u Skupštini od gradonačelnika tražili da se upozna sa tim slučajem, kao i svim malverzacijama GSP funkcionera o kojima navedeni vozači nemaju strah da govore ali i da pruže i dokaze za takvo ponašanje povlašćene manjine.

Prvi znak da je naše pisanje urodilo plodom jeste i smena direktora GSP Radiše Momčilovića, koji je i potpisao ove otkaze ali i pokazao da to kompleksno preduzeće ne vodi u pravom pravcu, već u ponor, dok se lične koristi ne odriče. Od gradonačelnika Aleksandra Šapića, novinari su čak izmamili i obećanje da će sprovesti i istragu unutar preduzeća, te ako bude utvrđeno da su navodi radnika tačni, možda pokrenuti i neke krivične prijave protiv krivaca za ovakvo stanje preduzeća za javni gradski prevoz.

Danas je i ranije detaljno pisao o problemima koji muče to preduzeće od velikog značaja za građane Beograda, a ovog puta i detaljno pratio kako se razvijala priča trojice vozača koji su, “po kazni” za neposlušnost, ostali bez osnovnih sredstava za život svojih porodica. Stefanoviće je preduzeo i sve pravne radnje koje bi garantovale njegovo vraćanje na posao, ali samo oslanjanje na zakon, pravo i pravdu u trenutnoj situaciji nije bilo dovoljno, jer bi sudski proces mogao da traje godinama.

On je podneo i krivične prijave protiv tadašnjeg generalnog direktora i direktora finansija koji je i sada na istoj funkciji. Iza Stefanovića i njegovih otpuštenih kolega nisu stali reprezentativni sindikati, koje radnici često karakterišu kao “produženu ruku” rukovodstva, dok je svaku vrstu pomoći ponudio Savet ujedinjenih zaposlenih GSP, dok se kasnije podršci priključila i Sloga. Nakon Stefanovićevih medijskih nastupa, što u listu Danas, što na televizijama koje su se kasnije priključile praćenju priče, i apela da se od GSP-a ponovo napravi “domaćinska kuća” kakva je ranije bila, potlačene radnike podržale su i pojedine opozicione stranke, kao i delovi šire i stručne javnosti.

Juče je novinarku Danasa obradovala SMS poruka, u kojoj se Stefanović zahvaljuje na nesebičnom trudu i angažovanju, jer se isplatilo – vraćen je na posao.

Takva podrška bila je dovoljna da privuče pažnju gradonačelnika Aleksandra Šapića, koji je, zajedno sa gradskim sekretarom za javni prevoz Predragom Lukićem, revidirao Stefanovićev slučaj i utvrdio da je otkaz zaista bio nezakonit i bez osnova.

– Tri dana nakon sastanka sa njima dvojicom, pozvala me sekretarica novog direktora GSP Zorana Šarca, na razgovor sa njim, tu je bio i Lukić. Na tom sastanku sam ih ponovo upoznao sa svim stvarima koje su sporne. Nakon tog razgovora, zvali su i rekli da nas bezuslovno vraćaju na posao, spojili su nam i staž za ta tri meseca, i isplatili izostale zarade. Završilo se najpozitivnije moguće, priča Stefanović za Danas.

Kako kaže, da nije bilo pomoći medija, on sumnja da bi se ovako brzo i efikasno rešio problem.

– Da vas nije bilo svi bi nas zaboravili za ova tri meseca. Zato hvala na upornosti, istrajnosti, nesebičnoj pomoći, svakom ispraćenom protestu i vezanom događaju, rekao je Stefanović, koji je ubeđen da bi “isterivanje pravde” sudskim putem daleko duže trajalo i dodatno bilo odugovlačeno.

U međuvremenu, Stefanović je stao na čelo Sindikata Saveza ujedinjenih zaposlenih i sada je poverenik za ceo GSP. Cilj mu je da, ukoliko se ikada neko od kolega nađe u sličnoj situaciji, može da pruži podršku i pomoć.

– I da niko ne prolazi kroz ono što smo nas trojica morali da prođemo. Tako sam se ponašao i kada nisam imao nikakvu zaštitu i nastaviću da štitim prava kolega i ispravljam nepravde ukoliko im budu nanete, sada još više, kada imam neku vrstu imuniteta kao sindikalni funkcioner, zaključio je Stefanović.

Krivične prijave ostaju

Krivične prijave će tek da budu podnete protiv vođa reprezentativnih sindikata, Zorana Antića, Nenada Kostića i Nenada Nešića, jer su, kako navodi Stefanović, bili upleteni u razne zakulisne radnje sa rukovodstvom. Ne planira ni da povuče pijavu protiv finansijskog direktora Krstovića, iako kaže da se čini da on neće još dugo da opstane na toj funkciji.

Nepravilnosti i kršenje zakona

O detaljima spornog Stefanovićevog otkaza Danas je već pisao, ali i o različitim malverzacijama koje je naš sagovornik navodio, a u kojima su ključne uloge imali upravo ljudi na ključnim pozicijama preduzeća ali i čelnici reprezentativnih sindikata, od fiktivnih zaposlenih čije se plate dele međusobno, preko tendera i nabavki pisanih za jednog ponuđača, plaćanja brojnih usluga privatnim firmama iako iste službe postoje unutar GSP-a, ugroženoj bezbednosti putnika jer se neispravna vozila svesno šalju na ulice kako ne bi bili plaćani penali, pa do „štednji“ na rezervnim delovima, jer se tako „uspešnim“ rukovodiocima isplaćuje bonus.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari