Od četiri železničke stanice u Zrenjaninu ostala još samo glavna 1Foto: N. Jakovljev

Od četiri železničke stanice, koliko ih je Zrenjanin, tadašnji Veliki Bečkerek imao početkom XX veka, ostala je samo jedna.

Definitivnim ukidanjem linije Zrenjanin-Vršac i skorim demontiranjem šina i pragova, bez funkcije će ostati i Fabrika stanica, železnička postaja koja je do pre tri decenije vrvela od putnika.

Zrenjaninci su vrlo emotivni prema železnici, vozovima i šinobusima. Kako i ne bi bili kad je istorija železnice u gradu na Begeju duga bezmalo vek i po.

Prvi voz je u Veliki Bečkerek stigao 1883. godine, otvaranjem pruge Veliki Bečkerek- Kikinda.

Već početkom XX veka, Veliki Bečkerek dobija nekoliko železničkih stanica, što za putnički što za teretni saobraćaj.

Današnja glavna u stvari je bila jedna od od četiri železničke stanice i zvala se Veliki Bečkerek-Obala Begeja (između dva svetska rata Petrovgrad-Begej).

Ova stanica predstavlja značajno tehničko nasleđe koje oslikava ulogu železnice u to doba, kao i značaj samog grada uopšte, piše portal Zavoda za zaštitu spomenika kulture u Zrenjaninu .

Izgrađena je na tadašnjoj obali Begeja, na oko kilometar udaljenosti od prve, tada glavne stanice – Veliki Bečkerek.

Glavna stanica postaje posle Prvog svetskog rata. Pored prijemne zgrade, sačuvan je i niz objekata koji su bili u službi boljeg funkcionisanja železničkog saobraćaja.

Zrenjanin je krajem XIX veka bio veoma značajna tržnica žitarica i zbog toga su bili potrebni veliki žitni magacini, pogotovo pored transportnih sredstava.

U železničkom kompleksu Veliki Bečkerek-Obala Begeja bila su izgrađena dva magacina za primanje po 12 000 tona žita sa svojim kolosecima i pratećom opremom za tovarenje robe.

Kod stanice je izgrađen 200 metara dugačak zid pristaništa, gde su brodovi, kao druga važna transportna sredstva, mogli da pristanu i da uzmu novu robu.

Više nema ni Begeja na toj lokaciji, nema ni pristaništa ni brodova.

Magacini su nekako preživeli ali su danas uglavnom napušteni i prazni, kao i svi ostali pomoćni objekti.

I glavna, odnosno sada jedina, železnička stanica željna je putnika. Sa nje danas kreću dva voza. Jedan ide prema Kikindi, a drugi odskoro prema Subotici.

Putnika je malo jer su vozovi spori a polasci, bar prema onih koji bi putovali železnicom, nisu prilagođeni ni đacima ni radnicima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari