Ova tri servisa najviše prikupljaju naše podatke na internetu, a koristimo ih svakodnevno 1Foto: Pixabay/PhotoMIX-Company

Stručnjaci kompanije Kaspersky analizirali su podatke o servisima koji su najčešće prikupljali podatke o ponašanju korisnika interneta i došli do zaključka da su Gugl, Meta i Kritea tri servisa koji najviše prikupljaju podatke svojih korisnika.

Stručnjaci kažu da svaki naš boravak na internetu predstavlja zanimljiv izvor podataka. Internet stranice, aplikacije, pametni televizori, konzole za igre i svi povezani uređaji prikupljaju podatke uz pomoć trekera instaliranih ili na internet lokacijama ili njihovom softveru. Ovi podaci šalju se bilo proizvođaču uređaja bilo kompanijama koje su postavile trekere.

Na osnovu tih podataka, kompanije bolje razumeju svoje kupce i poboljšaju svoje proizvode analizom korisničkog iskustva. Sa druge strane, prikupljeni podaci se mogu koristiti za predviđanje, pa čak i za manipulisanje potrebama korisnika, upozorava Kasperski.

Iako u ovakvom prikupljanju podataka nema ništa sporno ukoliko je odobreno od strane korisnika, politike kompanija o tome šta se i na koji način prikuplja su retko kad transparentne.

Podešavanja privatnosti pretraživača i specijalni dodaci kao što je Do Not Track (DNT) kompanije Kaspersky otkrivaju zahteve za praćenje sa veb lokacija i blokiraju ih.

Pri tome DNT, uz saglasnost korisnika, prikuplja anonimizovane podatke o tome koji su zahtevi za prikupljanje podataka i treking blokirani i koliko često.

Stručnjaci kompanije Kaspersky su sada detaljnije pogledali i analizirali ove podatke[1] i otkrili da se šest servisa za prikupljanje podataka nalazi na TOP 25 rang-listi u svim posmatranim regionima. Od toga, četiri od njih pripadaju kompaniji Google (GoogleAnalytics, Google AdSense, Google Marketing Platform i YouTube Analitics), a po jedan pripada i kompanijama Meta i Criteo.

Ove tri kompanije najdominantnije su i u Evropi, kada je reč o prikupljanju podataka. Google servisi su najdominantniji i zauzimaju prva dva mesta: Google Marketing Platform (nekadašnji DoubleClick) je detektovan u 21.39% slučajeva, a Google Analytics u 15.23% zauzimajući prva dva mesta na listi. Za njima sledi Criteo sa 7.07%, a potom i Meta servis Facebook Custom Audience sa 5.29%. Među najaktivnijima nalaze se i Google AdSense sa 3.59% kao i YouTube Analytics sa 2.97%.

Ana Larkina, stručnjak za bezbednost u kompaniji Kaspersky, komentariše ovu vrstu prikupljanja podataka od strane provajdera:

„Postoji samo nekoliko globalnih kompanija koje prikupljaju korisničke podatke u svim delovima sveta. To su opštepoznati Google i Meta, i reklamni gigant Criteo, koji je obično malo poznat korisnicima. Što je region ili država lingvistički, ekonomski i tehnološki jedinstvenija, veća je verovatnoća da će lokalne kompanije imati određeno prisustvo na tržištu i biti u stanju da se takmiče sa globalnim igračima. Ovi konkurenti obično prevazilaze oglašavanje i marketing i pružaju razne onlajn usluge na svom domaćem tržištu – od e-pošte i trenutnih poruka do dostave hrane. Ipak, kada je u pitanju prikupljanje i analiza korisničkih podataka, oni prirodno teže istim ciljevima kao i globalni igrači. Nažalost, korisnici ne mogu u potpunosti da se zaštite od praćenja – mogu samo da minimizuju količinu podataka koje kompanije prikupljaju o njima.”

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.