Prirodni gas – pogonsko gorivo budućnosti 1Foto: NIS

U organizaciji kompanije NIS danas je u Beogradu održan okrugli sto pod nazivom „Korišćenje prirodnog gasa kao pogonskog goriva“.

Ova diskusija održana je u okviru manifestacije „Plavi koridor 2019“ koju organizuju kompanije GAZPROM i UNIPER u cilju promocije značaja korišćenja prirodnog gasa.

Na ovaj način NIS i Srbija postali su deo ovog značajnog međunarodnog projekta i ugostili karavan vozila na prirodni gas koji će tokom trajanja manifestacije preći više od 5.000 kilometara i obići niz evropskih gradova, među kojima je i glavni grad Srbije.

Na okruglom stolu u Poslovnom centru NIS-a učestvovali su predstavnici gasne i automobilske industrije, predstavnici stručne javnosti i medija koji su diskutovali o ekonomskim i ekološkim benefitima korišćenja prirodnog gasa kao pogonskog goriva, kao i o novinama u industriji vozila koja koriste ovaj energent kao gorivo.

Zahvaljujući povećanju broja vozila sa pogonom na prirodni gas i KPG i LNG punionicama čiji broj konstantno raste, prirodni gas je postao održivo i ekološki prihvatljivo alternativno gorivo dostupno potrošačima. Njegova upotreba doprinosi daljoj dekarbonizaciji saobraćaja i nudi značajan potencijal za smanjenje emisija u budućnosti.

Pored predstavnika NIS-a, na okruglom stolu učestvovali su i predstavnici kompanija GAZPROM, UNIPER i IVECO. Moderator skupa bio je Goran Lalić, direktor Departmana za trgovinu i upravljanje portfolijom prirodnog gasa u NIS-u.

Pavel Kandalincev, direktor Direkcije za maloprodaju u kompaniji NIS, ukazao je na ekološke prednosti i finansijske benefite upotrebe komprimovanog prirodnog gasa kao pogonskog goriva i naveo da dalja perspektiva razvoja KPG maloprodajne mreže NIS-a zavisi od trendova razvoja domaćeg tržišta ovog energenta.

„Komprimovani prirodni gas je još jedno alternativno gorivo koje smo uvrstili u ponudu u okviru naše maloprodajne mreže, pored tradicionalnih vrsta derivata. Trenutno u Srbiji ima oko 1.000 vozila na komprimovani prirodni gas i oko 20 stanica za punjenje, od čega su tri u vlasništvu NIS-a . Reč je o NIS Petrol benzinskim stanicama „Novi Sad 10“ i „Čačak 1“, kao i o GAZPROM benzinskoj stanici „Žarkovo 2“ u Beogradu. Planiramo dalje širenje maloprodajne mreže NIS-a na kojima će biti dostupan komprimovani prirodni gas. U narednom periodu ova vrsta energenta biće deo ponude na GAZPROM benzinskoj stanici „Blok 45“ u Beogradu, dok razmatramo mogućnost otvaranja KPG punionice na našoj benzinskoj stanici u Nišu. Dalji razvoj NIS-a u ovom segmentu zavisiće od perspektive razvoja tržišta u celini“, istakao je Kandalincev.

Detlef Vesling, direktor za tehničku saradnju kompanije UNIPER, izrazio je nadu da će projekat „Plavi koridor“ doprineti razvoju tržišta prirodnog gasa na Balkanu uključujući Srbiju i govorio o ekološkim prednostima upotrebe prirodnog gasa kao motornog goriva.

„Svi sada govore o klimatskim promenama. Ono što moramo da kažemo je da LNG ne doprinosi toliko redukciji CO2, oko 10 procenata. Ali, ako razgovaramo o drugim prednostima, koje su takođe važne tokom diskusija u EU, onda možemo da kažemo da LNG znači smanjenje emisije čestica za 95 odsto, ako poredimo sa dizelom. U Nemačkoj dizel kamionima već nije dozvoljen ulazak u pojedine oblasti. Takođe, kada je reč o buci – smanjenje je 70 odsto kada je reč o LNG-u. To su zaista prednosti koje moramo imati u vidu kada je reč o ekološkoj sferi i razlog zašto politika podržava razvoj ovih goriva u EU“, rekao je Vesling.

Andre Šuman, direktor za pitanja tehničke saradnje kompanije UNIPER, predstavio je ideju i istoriju manifestacije „Plavi koridor“, navodeći da je ključni cilj projekta prezentacija benefita upotrebe prirodnog gasa kao pogonskog goriva, kao i perspektiva razvoja ove vrste energenta na globalnom tržištu.

„Pored toga što želimo da ukažemo na prednosti upotrebe prirodnog gasa kao pogonskog goriva, cilj karavana vozila je i da se pokaže da postoji odgovarajuća maloprodajna i transportna infrastruktura za razvoj ove vrste energenta. Pored karavana vozila, organizujemo i okrugle stolove što se pokazalo kao dobra praksa jer imamo mogućnost da razmenimo mišljenja kada je reč o trnutnom stanju, kao i o perspektivama razvoja tržišta prirodnog gasa“, naveo je Šuman.

Marko Hodalić, menadžer prodaje vozila na prirodni gas za region centralne i istočne Evrope u kompaniji IVECO je ovom prilikom govorio o prednostima korišćenja vozila na LNG naglašavajući njihovu ekonomičnost.

„Ono što je interesantno je da na našem tržištu imamo veliku razliku u ceni između dizela i komprimovanog prirodnog gasa i to je ono što našim kupcima daje ekonomsku računicu da naprave plus u odnosu na dizel. Tako na primer, ako finansirate vozilo na LNG i plaćate mesečnu ratu, biće vam veća rata za gasno vozilo, jer je skuplje u nabavci, ali ćete istovremeno napraviti mnogo veću uštedu na gorivu, tako da ćete već prvog meseca biti u plusu“, istakao je Hodalić, dodajući da korišćenje vozila na LNG ima nizak intenzitet ugljenika, kao i da se može skladištiti i distribuirati sa minimalnim gubicima.

Kompanija NIS po drugi put je deo velikog međunarodnog projekta „Plavi koridor“, jer je i 2014. godine bila organizator okruglog stola održanog u čast ove manifestacije. Kao lider na tržištu naftnih derivata u Srbiji, NIS je prva velika mreža benzinskih stanica na domaćem tržištu koja je u okviru svoje maloprodajne mreže uvrstila u ponudu komprimovani prirodni gas (KPG), a ovaj energent koji se smatra gorivom budućnosti dostupan je i kroz sistem veleprodaje kompanije.

U okviru međunarodne manifestacije „Plavi koridor“ ispred Poslovnog centra NIS-a u Beogradu, organizovana je i izložba vozila koja koriste gas kao pogonsko gorivo.

«Plavi koridor» je međunarodna manifestacija koja se tradicionalno organizuje od 2008. godine. Do sada je u karavanima koji su prošli više od 55.000 kilometara i obišli oko 130 gradova učestvovalo preko 200 vozila. Svake godine manifestacija ima poseban fokus. Ovogodišnji karavan vozila simbolično će povezati trase dva nova gasovoda u izgradnji – Severnog toka 2 i Turskog toka. Karavan je podeljen na evropski i ruski deo, da bi finale bilo održano u Sankt Peterburgu, tokom trajanja Međunarodnog gasnog foruma. Tokom takozvanog evropskog dela manifestacije vozila koja učestvuju u karavanu preći će oko 5.000 kilometara i obići više od 10 gradova – od Istanbula do Grajfsvalda.
U Rusiji će karavan startovati od kompresorkse stanice «Ruskaja» gde počinje gasovod «Turski tok», da bi se oba dela karavana sastala na svečanom finalu manifestacije 2. oktobra u Sankt Peterbrugru, gde će u okviru Međunarodnog gasnog foruma biti održana posebna sesija sa fokusom na primeni gasa u prevoznim sredstvima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari