Prosvetari i roditelji u šoku, Ministarstvo ćuti o datumu kraja školske godine 1Foto: BETAPHOTO/ MILOS MISKOV

Šok, neverica, bes. Tako se u najkraćem mogu sažeti komentari prosvetnih radnika nakon današnje vesti da je Vlada donela odluku da se školska godina za sve učenike osnovnih i srednjih škola završi do utorka, 6. juna.

U danu kada se očekivalo rešenje kako će se školska godina privesti kraju u vračarskoj OŠ „Vladislav Ribnikar“ i da bi izbegla novu pobunu među ionako konfrontiranim roditeljima učenike te škole, vlast je najnovijom, iznenadnom i neutemeljenom odlukom samo dolila „ulje na vatru“ i pojačala nezadovoljstvo javnosti.

U nedostatku pravovremenih informacija iz Ministarstva prosvete u prosvetnoj, ali i široj javnosti spekuliše se kako će ocene zaključiti, a među prosvetarima, roditeljima i đacima se deli vest objavljena na portalu Blica koji, citirajući anonimni izvor iz Vlade Srbije, prenosi da ukoliko su ocene „na klackalici“, odnosno nastavnik se dvoumi da li da zaključi višu ili nižu ocenu, davaće se viša.

Tu informaciju iz Ministarstva prosvete nisu ni potvrdili, ni demantovali, niti su nadležni odgovorili na poruke i pozive Danasa da se o ovome oglase. Prema našim saznanjima Ministarstvo će sutra poslati uputstvo školama.

Prosvetni radnici na društvenim mrežama burno negoduju zbog svega što se po medijima piše, nezadovoljni što ih Ministarstvo nije obavestilo, pozivaju sindikate da proglase štrajk, da se odbije nalog da se ocene zaključe do 6. juna, dok pojedini predlažu da se svim učenicima zaključe sve petice iz svih predmeta, jer bi to bila „jedina normalna reakcija na ovako nenormalnu odluku i način njenog saopštavanja“.

Vlada je danas ranije saopštila da će „svi učenici koji ne budu zadovoljni svojim uspehom, dobiti priliku da do 20. juna poprave ocene na lični zahtev“, te da se do tog roka mogu održavati dopunska, dodatna nastava i realizovati ranije ugovorena nastava u prirodi, kao i drugi oblici obrazovno-vaspitnog rada, sa ciljem podsticanja socijalnih i emocionalnih veština učenika i aktivnosti na teme tolerancije, empatije, zajedništva, podrške i zahvalnosti.

Kako će nastavnici zaključiti ocene u odeljenjima u kojima do 6. juna neće imati čas, da li bez prisustva učenika? Šta će biti sa ranije zakazanim redovnim kontrolnim i pismenim zadacima? Kako će se izvesti predlog zaključne ocene (koju predlaže predmetni nastavnik, a formalno zaključuje odeljenjsko veće) ako učenik nema dovoljan broj ocena koji predviđaju pravilnici o ocenjivanju u osnovnoj i u srednjoj školi, neka su od pitanja koja smo dobili od roditelja i nastavnika.

Aleksandar Markov, predsednik Foruma beogradskih gimnazija, i sam u neverici zbog najnovije odluke Vlade, nije imao odgovore na gore navedena pitanja.

– Odluka Vlade je sporna jer je došla iznenada, zatečen sam. Neke stvari isključuju druge. Ako moramo do 6. juna da zaključimo sve ocene, kako onda možemo da ih zaključimo do 20. juna? Mislim da je odluka doneta pomalo ishitreno. Nisam čak siguran da su konsultovani ljudi iz Ministarstva prosvete koji se bave nastavom. Razumemo tragediju koja se dogodila u „Ribnikaru“, ali je bilo logično da se tada završi školska godina, kada je zaista bezbednost bila ugrožena i zbog trenda da može slično ponovi ako neko bude imitirao to što se desilo – smatra Markov.

I on, ali i više prosvetnih radnika koji su se javili redakciji Danasa sa molbom da im objasnimo odluku Vlade i da pitaju šta o svemu kaže resorno ministarstvo, potvrđuju da u mnogim školama tek sledi održavanje pisanih provera znanja i redovno odgovaranje.

„Da bi ocena mogla da se popravi, mora prvo da se dobije“, glasi komentar jednog profesora.

A da bi nastavnici mogli da izvedu predlog zaključnih ocena neophodno je da se primeni član pravilnika o ocenjivanju koji je važio u vreme pandemije korona virusa, a koji omogućuje da se ocene zaključe i sa manjim brojem od neophodnih.

Postojeći pravilnici, naime, propisuju da se u osnovnoj školi učenik ocenjuje najmanje četiri puta u polugodištu, odnosno tri puta u srednjoj školi, a ukoliko je nedeljni fond nekog predmeta jedan čas, ocenjuje se najmanje dva puta u polugodištu.

Zaključne ocene se mogu izvesti ako učenik ima manji broj ocena od ovako definisanih, samo „u slučaju kada zbog ugroženosti bezbednosti i zdravlja učenika i zaposlenih nije moguće oceniti učenika potreban broj puta“.

Aleksandar Markov kaže da, hipotetički, ocene mogu da se zaključe samo ako na ovaj član nastavnike uputi Ministarstvo prosvete, ali dodaje i da situacija u kojoj se sada nalazimo nije ona iz opisane u pravilnicima o ocenjivanju.

– Sve to dodatno ukazuje da odluka o prekidu školske godine 6. juna nije koordinisana i utisak je da u njenom donošenju nije učestvovalo Ministarstvo prosvete, jer da jeste, bilo bi logično da sa njom stigne i prateće uputstvo Ministarstva – smatra Markov.

Očigledno je da je Vlada Srbije preuzela i nadležnosti i poslove Ministarstva, što je nezvanično uradila nakon tragedije u „Ribnikaru“, jer su se neke od mera sa grupama roditelja učenika te škole dogovarale u Nemanjinoj 11, ali i na Andrićevom vencu.

Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja predviđa da školski kalendar može da se menja, između ostalog, „u izuzetnim slučajevima po odluci ministra“, što će po svoj prilici biti opravdanje za ovako radikalan prekid školske godine. Uz tumačenje da aktuelni trenutak može da se razume u kontekstu urožene bezbednosti i zdravlja učenika i nastavnika.

Druga mogućnost je da se izmene pravilnici o ocenjivanju i da se ubaci član da se ocene mogu zaključiti i sa manjim brojem od predviđenih, na osnovu odluke Vlade.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari