Četiri godine nakon što je država besplatno preuzela niški aerodrom: Od obećanih „svakojakih čuda“ samo početak radova 1Foto: Sajt Aerodrom Niš

Uložićemo više od 40 miliona evra u rekonstrukciju niškog aerodroma i to će biti ozbiljan aerodrom. Biće tu i novi kontrolni toranj, i nove prostorije i nova infrastruktura, popravljanje piste. Kupili smo nove mašine za sneg i za led, za svakojaka čuda, rekao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić krajem prošle sedmice u Nišu.

Vučićevo obećanje usledilo je četiri godine nakon što je država Srbija besplatno preuzela vlasništvo i upravljanje nad aerodromom “Konstantin Veliki” od Grada Niša, uz ozbiljne najave o njegovom budućem razvoju, u koji Niš, kako je rečeno, nije bio u stanju da ulaže.

Aerodrom je, međutim, i danas zapušten, a Republika je do sada i “investirala” pretežno samo obećanja, izuzimajući započete radove na izgradnji nove terminalne zgrade.

Najveći problem je što država, kao novi vlasnik “Konstantina Velikog”, nije preuzela, a ni rešila veliki dug Grada Niša prema Ministarstvu odbrane za ustupljeno aerodromsko zemljište, za koji samo kaznena kamata zbog kašnjenja u isplati iznosi 190.000 evra mesečno.

Obećanja vlasti koja “nije pogrešila”

Kamen temeljac za izgradnju nove terminalne zgrade, odnosno proširenje postojeće, čiji bi ukupni kapacitet “trebalo da bude milion i po putnika godišnje”, položen je tek pre pola godine.

Najavljeno je da će se nova zgrada staviti pod krov najkasnije ovog meseca, a biti kompletno završena u aprilu sledeće godine, što će, sudeći po sadašnjem “stanju na terenu”, biti teško izvodljivo.

Četiri godine nakon što je država besplatno preuzela niški aerodrom: Od obećanih „svakojakih čuda“ samo početak radova 2
Foto: Beta/ Djordje Krstic

Najavljeno je, takođe, da nakon toga sledi sanacija postojeće terminalne zgrade, a da bi kompletan projekat rekonstrukcije trebalo bi da se završi u martu 2024.

I početak izgradnje savremenog kontrolnog tornja najavljen je za ovaj mesec.

Bivši resorni ministar Tomislav Momirović je tada ocenio da će budući, rekonstruisani i “fenomenalni” aerodrom postati “motor razvoja juga Srbije i promeniti privredu Niša”. 

Gradonačelnica Dragana Sotirovski je dodala da su početni radovi na proširenju terminalne zgrade jedan od dokaza da Niš “nije pogrešio” kada je vlasništvo, poslovanje i investicije Aerodroma “prebacio” na Republiku.

Ne zaboravljajući da istakne da je stanje u niškom budžetu danas “mnogo bolje” nego pre nekoliko godina, kazala je da Grad, ipak, ne bi mogao da u jednoj godini izdvoji 1,3 milijardi dinara za proširenje terminalne zgrade, koliko je izdvojila Republika.

Niški aerodrom služi “samo za političku kampanju”

“Od preuzimanja Niškog aerodroma, on služi isključivo za političku kampanju, a suštinski se ništa ne dešava. Velika obećanja o investicijama u infrastrukturu nisu ispunjena, osim što smo dobili projekat rekonstrukcije aerodroma, čija realizacija jedva da je započeta”, kaže za Danas Mladen Jovanović, ekspert u oblasti decentralizacije i član Inicijative “Ne damo niški aerodrom”.

On kaže da bi država već ozbiljno ulagala u razvoj Niškog aerodroma da je to zaista želela da uradi.

Četiri godine nakon što je država besplatno preuzela niški aerodrom: Od obećanih „svakojakih čuda“ samo početak radova 3
Mladen Jovanović: Foto Medija centar Beograd

“I najavljenih 40 miliona evra je, uostalom, mala cifra za rekonstrukciju jednog aerodroma”, kaže.

Naš sagovornik naglašava da je, ipak, najveći problem dug Grada prema Ministarstvu odbrane, nastao pre 12 godina, čiji iznos inače “više niko ne zna”.

Ministarstvo odbrane za sada ne traži isplatu duga, kao ni kamate od 6.313 evra dnevno, ali takvu kamatu obračunava, kaže.

“Oni već četiri godine dokazuju koliko je odluka da Republika (besplatno) preuzme aerodrom bila pogrešna. Sada sigurno znamo da ćemo i ubuduće dobijati obećanja o razvoju aerodroma, ali nemamo pojma šta će zaista biti sa njim”, zaključuje Jovanović.

Da li će država kao vlasnik da izmiri dugovanje za aerodromsko zemljište koje je napravio Niš?

Osnivačka prava, imovina i upravljanje Niškim aerodromom su, inače, besplatno preneti na Republiku  avgusta 2018. godine, na osnovu ugovora koji su potpisali tadašnja resorna ministarka Zorana Mihajlović i gradonačelnik Niša Darko Bulatović.

Mihajlović i Bulatović nisu saopštili detalje ovog ugovora, ali je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture saopštilo za Danas da “ne postoje dokumenti” kojima se Republika obavezala da će da preuzme bilo kakve obaveze prema niškom aerodromu i gradu Nišu.

Uprkos tome, državni i gradski zvaničnici su saopštavali da će Republika investirati “velika sredstva” u njegov razvoj, pošto on “ima strateški značaj za Srbiju”.

Mihajlović je prilikom potpisivanja ugovora o preuzimanju navela da će “državne investicije”, kao i novi toranj kontrole letenja omogućiti da niški aerodrom bude ne samo “alternativni aerodrom beogradskom“ i „rezervni centar kontrole letenja iz sistema SMATSA“, već i  „jedan od vodećih u ovom delu regiona“.

Bulatović je, pak, početkom 2019. godine, saopštio da će država „oprostiti“  dug Niša za aerodromsko zemljište, navodeći da je njegovo otpisivanje „u proceduri“, a ugovor po kojem je nastao u „fazi raskida“.

Prema dostpunim podacima, Grad Niš duguje Ministarstvu odbrane oko 2,4 miliona evra za dobijeno zemljište za proširenje aerodroma, zbog čega je preuzeo obavezu izgradnje stanova od 21.000 kvadratnih metara za pripadnike Vojske Srbije.

Po ugovoru između Grada Niša i Ministarstva odbrane iz 2010. godine, Niš je u obavezi da kompletan dug za aerodromsko zemljište od 157 hektara izmiri do 29. jula 2020. godine, a u protivnom će od tada, na ime ugovorne kazne, za svaki dan kašnjenja plaćati 6.313 evra u dinarskoj protivrednosti.

Demonstranti na protestima “Ne damo niški aerodrom” bili u pravu

Odmah nakon odluke Gradskog veća iz marta 2018. da se državi besplatno ustupe osnivačka prava, imovina, sertifikati i licence Niškog aerodroma, koji je u prethodne tri godine beležio značajnu poslovnu ekspanziju i povećanje broja putnika, zbog čega je označavan i kao najperspektivniji u regionu, započeli su građanski protesti u organizaciji neformalne Inicijative „Ne damo niški aerodrom“.

Odluka niškog Gradskog veća doneta je na preporuku Vlade Srbije.

Na protestima je izražena sumnja da država ne želi vlasništvo nad Niškim aerodromom da bi ga unapredila i razvila, već da bi preuzela upravljanje, kako bi narednih godina ograničila broj njegovih putnika u korist koncesionara beogradskog aerodroma „Nikola Tesla“, francuske kompanije Vansi erport.             

Predsednik Srbije Vučić, ministarka Mihajlović , njen pomoćnik Zoran Ilić, kao i ministar Momirović su direktno ili indirektno potvrdili da koncesioni ugovor za “Nikolu Teslu” predviđa mogućnost plaćanja državne odšete kompaniji Vansi erport ukoliko niški i drugi aerodromi u radijusu od 150 do 230 kilometara od Beograda usluže više od milion putnika godišnje.

Aerodromi Srbije: Republika kao vlasnik opredelila za Niški aerodrom 3,2 milijarde dinara

Od 2018. godine do danas Republika Srbija je iz budžeta opredelila za Aerodrom “Konstantin Veliki” u Nišu oko 3,2 milijarde dinara za investicije u objekte, opremu, izradu projektno tehničke dokumentacije i pokrivanje operativnih troškova funkcionisanja aerodroma, saopštili su iz Aerodroma Srbije, kojima pripada Niški aerodrom.

Iz ovakvog odgovora se ne može videti koliko je iz republičkog budžeta već investirano- ne opredeljeno-  isključivo u izgradnju, infrastrukturu i opremanje Niškog aerodroma, što je bilo pitanje Danasa.

Osim toga, ni sve “investicije u objekte”, ne finansiraju se iz državnog budžeta.

Sredstva za novi toranj na ovom aerodromu “opredelila” je Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), iz zajma dobijenog od Evropske investicione banke (EIB).

Ćutanje kabineta gradonačelnice

Kabinet gradonačelnice Niša uskratio je do objavljivanja ovog teksta odgovore na naša pitanja da li je Republika kao vlasnica Niškog aerodroma preuzela dug za aerodromsko zemljište koje Grad ima prema Ministarstvu odbrane, da li je Grad izvršio deo dužničkih obaveza i u kom iznosu, kao i koliko iznosi dugovanje Grada na današnji dan, uključujući kamate.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari