Dokaz državnog nemara prema privredi 1foto: Aleksandar Levajkovic/FoNet

Na predstavljanju poslednjeg broja časopisa Makroekonomske analize i trendovi ocenjeno je, pored ostalog, da bi u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija u dogledno vreme mogla da bude ukinuta još jedna (od preostale dve proizvodne smene), ukoliko država Srbija ne počne da ulaže u infrastrukturu.

 Time će obezbedi uslove za proizvodnju još jednog modela automobila u Kragujevcu.

– Zašto je i dalje prioritet saobraćajnica do Prištine, a odlaže se ona do Kragujevca koji se gura u saobraćajni zapećak – rekao je na promociji novog broja MAT-a ekonomski analitičar Stojan Stamenković i podsetio da je ranije najavljivano da Kragujevac treba autoputem da se poveže sa Koridorom 10 do 2012. godine. Sada se, prema njegovim rečima, završetak tog autoputa najavljuje tokom 2018. godine.

Ne ulazeći u razloge države i međunarodne zajednice za gradnju saobraćajnice od Niša do Prištine (i dalje prema Tirani i Draču), šumadijska javnost se, kao što je naš list nedavno već pisao, već tri godine pita: zašto je 2013. zaustavljena izgradnja auto-puta od Kragujevca prema koridoru 10, koji je ugovorna obaveza države Srbije prema Fijatu i koji je trebalo da bude završen do starta proizvodnje prvog novog Fijatovog modela („fijat 500L“) u Kragujevcu. Prvi automobili novog Fijatovog modela iz pogona FCA Srbija izašli su početkom jula 2012, a auto-put koji je tu fabriku trebalo da poveže sa međunarodnim koridorom 10 dobrim delom godinama zarasta u sve veći i gušći korov.

Zašto je to tako? Suvislog odgovora na rečenu dilemu nema, te bi se donekle osnovano moglo pretpostaviti da državi koja najmanje dve i po decenije nema nikakvu strategiju privrednog razvoja, putevi do vodećih kompanija od čijeg (ne)rada uveliko zavisi reindustrijalizacija zemlje i njen spoljnotrgovinski bilans, nisu preterano bitni. Bitniji su oni koji donose blagonaklonost međunarodne zajednice i glasove birača.

No, tehnički premijer Aleksandar Vučić prošle nedelje je, po povratku iz Torina, gde je razgovarao sa vodećim ljudima Grupacije Fijat Krajsler, ipak najavio da će auto-put od Kragujevca do Koridora 10 biti gotov do 2018. Ali, kako te 2018. ističe desetogodišnji ugovor sa Fijatom, to Vučićeva najava više deluje kao nevoljno i iznuđeno obećanje čelnicima FCA Grupacije, no stvarna želja i namera države da i konačnim završetkom saobraćajne veze Fijatove fabrike sa Koridorom 10 podstakne dalji razvoj automobilske industrije u Srbiji. Ovome treba dodati i osvedočeno ignorantski odnos mandatara Vučića prema zajedničkoj investiciji države i Fijata koju nije on ugovarao.

Rukovodstvu Fijat Krajsler grupacije, kao i žiteljima Šumadije i većeg dela centralne Srbije ostaje da veruju mandataru Vučiću da će auto-put zaista da bude završen tokom 2018, ali i da se, pritom, pitaju: zašto do tada, kad je potpredsednica tehničke Vlade i ministarka za saobraćaj, građevinarstvo i infrastrukturu Zorana Mihajlović, pre tri meseca samo, ovde najavljivala da će, kako je rekla, konekcija Kragujevca sa koridorom 10 da bude završena 2017. godine, a da će centar Šumadije modernom saobraćajnicom da bude povezan i sa aerodromom Lađevci, kod Kraljeva.

Upućenima u ovu problematiku još je nejasnija Vučićeva najava da će auto-put do koridora 10 da bude završen tokom 2018, kad se zna da je deonica tog puta, na području Kragujevca, u dužini od oko 10 kilometara već godinama u funkciji. Pojedini lokalni mediji bliski republičkoj i gradskoj vlasti uveliko najavljuju da će ovih dana biti puštena u saobraćaj i deonica od skretanja za Badnjevac do ulaza u Batočinu (sedam kilometara), koja je završena još 2013. Uskoro će, znači, biti u funkciji 17 kilometara konekcije Kragujevca sa Koridorom 10, od čega je završeno dva i po od tri kilometra duge deonice preko Nikšićkog brda. Ostaje, praktično, da se izgradi još pet kilometara puta od ulaza u Batočinu do izlaska (petlje) na koridor 10. Tih pet kilometara puta će, dakle, prema najavi mandatara Vučića, da se gradi dve godine.

Ako je i za srpske (ne)prilike, mnogo je, reklo bi se, ali mnogi u Šumadiji će mnogo biti zadovoljni ako se ispostavi da se mandatarska „ne poriče“, i auto-put od Kragujevca do Koridora 10, konačno, bude pušten u saobraćaj tokom 2018, čime će barem donekle biti ublažena ne samo infrastrukturna marginalizacija i izolacija šumadijske i prve srpske prestonice.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari