Dug Niša za aerodromsko zemljište čip za političke ucene 1Foto: FoNet/ Kostadin Kamenov

Aerodrom „Konstantin Veliki“ je žrtvovan zarad interesa krupnog kapitala i pozicija lokalnih funkcionera, ali bi glavni problem mogao nastati sredinom sledeće godine, kada bi grad Niš mogao da upadne u dužničko ropstvo zbog isplate aerodromskog zemljišta Ministartvu odbrane.

 Država nije preuzela taj dug uprkos drugačijim obećanjima nekih zvaničnika, upozorili su krajem prošle sedmice aktivisti Inicijative „Ne damo niški aerodrom“.

Na tribini „Niški aerodrom, godinu dana kasnije“, posvećenoj situaciji u kojoj se nalazi ova vazdušna luka godinu dana nakon odluke Skupštine grada da bude besplatno ustupljena državi, govornici su podsetili da dug grada za 157 hektara aerodromskog zemljišta, u paketu sa zemljištem za kasarnu „Bubanjski heroji“, sada iznosi skoro devet milijardi dinara, što je više od godišnjeg budžeta Niša. Prema ugovoru između Grada Niša i Ministarstva odbrane, zaključenom 2010. godine, Grad je dužan da Ministarstvu do 29. juna 2020. godine u potpunosti isplati kompletnu vrednost tog zemljišta. Niš je do sada, po dostupnim podacima, isplatio tek oko jedan odsto duga.

Kada istekne taj rok, lako bi se moglo desiti da grad Niš upadne u dužničko ropstvo koje će ga uništiti. Po ugovoru, Niš će od tada samo na ime kamate biti dužan da plaća Ministarstvu 6.313 evra dnevno. Ne treba zaboraviti ni da će pre isteka ugovornog roka biti održani lokalni izbori, pa taj dug može imati ucenjivačku ulogu, te čak obesmisliti i same izbore. Ukoliko, pak, na njima bude pobedila drugačija opcija od sadašnje, dug bi svakako mogao ostati gradu i potpuno ga uništitirekao je Mladen Jovanović, aktivista Inicijative „Ne damo niški aerodrom“ i direktor Nacionalne koalicije za decentralizaciju (NKD).

Jovanović je podsetio da je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nedavno saopštilo da će „stanje duga za erodromsko zemljište biti razmotreno tek kada se ugovor između Grada i Ministarstva odbrane okonča“, što je ocenio „vrlo zabrinjavajućim“ i „užasno beskrupuloznim“.

– Istovremeno, resorna ministarka Zorana Mihajlović je demantovala tvrdnje gradonačelnika Niša Darka Bulatovića da će nakon preuzimanja aerodroma od strane Republike dug za aerodromsko zemljište biti oprošten. Dakle, Grad je državi dao aerodrom, a dug za zemljište nije oprošten, iako je veliki iznos duga i njegovo preuzimanje od strane države bio jedan od ključnih argumenata vlasti da aerodrom ne treba da ostane u svojini grada- rekao je Jovanović.

Jovanović i Rastislav Dinić, aktivista Inicijative i potpredsednik Udružnog pokreta slobodnih stanara (UPSS), dodali su da je niški aerodrom žrtvovan zarad interesa kompanije „Vansi erport“, koja je prošle godine postala koncesionar beogradskog aerodroma „Nikola Tesla“, kao i političkih karijera 70.tak funkcionera iz Niša.

– Iako je, prema istraživanjima, više od 50 odsto građana Niša bilo protiv predaje aerodroma Republici, gradska i republička vlast pogazile su to mišljenje. U igri je bio ogroman novac vezan za koncesiju beogradskog aerodroma, čiji ugovor još nije objavljen, uprkos drugačijim obećanjima iz Vlade. Poslušnost prema centralnoj vlasti trebalo je, takođe, da obezedi da gradonačelnik, članovi Gradskog veća i gradski odbornici iz vladajuće koalicije sačuvaju svoje pozicije- kazali su oni.

Jovanović je podsetio da su ministarka Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić „priznali“ da je koncesionom ugovorom predviđeno da niški i drugi aerodromi u Srbiji, u radijusu od 150 do 230 kilometara od beogradskog, ne smeju preći po milion putnika godišnje sve dok „Nikola Tesla“ ne dostigne 12 miliona. U slučaju da se to dogodi, država bi mogla da plaća penale.

– A šta će biti sa aerodromima koji su od begradsog udaljeni manje od 150 kilometara, kao što su „Morava“ u Kraljevu i „Ponikve“ u Užicu? Da li u koncesionom ugovoru sa „Vansijem“ možda postoji još neko ograničenje koje se odnosi i na ove aerodrome?- upitao je on.

Prema ocenama Jovanovića i Dinića, niški aerodrom je nakon besplatnog preuzimanja od strane države „počeo da propada, i brže nego što su u Incijativi verovali“. Počeo je da se smanjuje broj linija i letova, pali su prihodi, a aerodrom je prestao da objavljuje finansijske izveštaje. Vlada je na tenderu izabrala „Er Srbiju“ za obavljanje prevoza na 12 novih, subvencionisanih linija iz Niša u naredne tri godine, što može da otera lou kostere, „Rajaner“ i „Viz er“, zahvaljujući kojima je „Konstantin Veliki“ pre pet godina počeo da beleži poslovnu ekspanziju, kazali su oni.

Radnici Niškog aerodroma će zbog Vučića „glumiti“ radnike aerodroma u Kraljevu?

– Dobili smo informaciju da će radnici niškog aerodroma uskoro „glumiti“ radnike aerodroma u Kraljevu, kada predsednik Srbije (Aleksandar Vučić) bude sleteo na taj aerodrom kako bi ga svečano otvorio- rekao je Mladen Jovanović, precizirajući da aerodrom „Morava“ još uvek nema obučeno osoblje.

Savamala, Stara Planina i Niški aerodrom- Slični slučajevi

Rušenje u Savamali, gradnja mini- hidroelektrana na Staroj planini i preuzimanje niškog aerodroma su slični slučajevi. U svim tim slučajevima država, pod nejasnim uslovima, radi u interesu privatnog kapitala a ne građana, odnosno u privatnom a ne u javnom interesu, rekao je Rastislav Dinić.

– Svi ovi i slični slučajevi jasno govore da je vreme za građansku solidarnost i zajedničku akciju. Na jednoj strani je korumpirana vlast, a na drugoj građani. Na jednoj strani su koncentracija političke, ekonomke i medijske moći, a na drugoj naša solidarnost i upornost- kazao je on, dodajući da je upravo zbog solidarnosti i zajedničkih akcija formiran Građanski front, u kojem je više lokalnih inicijativa, pokreta i organizacija iz Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari