Ko je proizvođač električnih kamioneta koji dolazi u Srbiju: Posao za 200 inženjera 1Foto: Rivian/Wikipedia

Kompanija Rivijan (Rivian) koja proizvodi električna terenska vozila trebalo bi do kraja godine da u Srbiji otvori razvojni centar u kome bi posao moglo da dobije za početak 200 inženjera.

Ova kompanija sa sedištem u Kaliforniji u SAD, ima nekoliko filijala u ovoj državi, ali i po jednu u Holandiji i Velikoj Britaniji, a Srbija bi uskoro mogla da postane treća evropska destinacija za jednu od najpoznatijih kompanija koja se bave proizvodnjom električnih vozila, pre svega kamioneta.

Na njihovom sajtu postoji trenutno u ponudi 786 pozicija za koje se traže, uglavnom, visokokvalifikovani inženjeri, a među njima su i pozicije za budući razvojni centar u Srbiji.

Vest da dolaze, iz kompanije su potvrdili prošle sedmice, a to je prilikom boravka u Njujorku rekao i predsednik države Aleksandar Vučić.

„Pre kraja ove godine otvoriće 200 radnih mesta za inženjere, onda 1.000 radnih mesta. Ne zaboravite to je jedna od dve ili tri najjače američke kompanije za proizvodnju električnih automobila. To je veliki uspeh za našu zemlju“, poručio je Vučić iz SAD.

Dolazak Rivijana dobra je vest za Srbiju, smatra Vladimir Popović, dekan Mašinskog fakulteta u Beogradu.

Biće to, kako kaže, razvojni centar u kom će manje-više raditi visokokvalifikovani kadrovi, nekih 200 inženjera, što je jako dobro.

“Imali smo nekoliko sastanaka sa predstavnicima kompanije a da nismo ni znali ko su oni. Kada su došli u Srbiju želeli su da vide sa kim imaju posla, bili su na Mašinskom fakutetu, ali i na ETF-u i FON-u, i to je sve bilo u organizaciji Razvojne agencije Srbije. Hteli su da skeniraju da li imamo kadrove za njih”, kaže Popović za Danas.

Test je izgleda položen, a Popović kaže da se obradovao kada je video da su iz Rivijana odlučili da dođu u našu zemlju.

“To je kompanija u kojoj u Kaliforniji, Irvingu rade inženjeri najvišeg profila i zato je njihov dolazak ovde lepa i pozitivna priča i verujem da je sledeća neka faza i otvaranje fabrika u Srbiji, jer je i to bila priča na tim sastancima, iako ne znam koliko je to ostvarivo”, napominje dekan Mašinskog fakulteta.

Popović kaže da su predstavnici ove kompanije bili baš zadovoljni onim što su videli na fakultetima, i da su tokom sastanaka tražili da razgovaraju i sa studentima.

“Jako je važno što dolaze, oni će zaposliti u prvi mah 200 inženjera, a 50 odsto od tog broja verujem da će biti mašinci, što je dobro i za naš fakultet. To će omogućiti ljudima koji su hteli da odu iz Srbije da ostanu. Možda je to i najveći benefit ove priče”, naglašava Popović.

Dekan Mašinskog fakulteta kaže da master studije godišnje kod njih završava 300 inženjera i da je situacija trenutno takva da im praktično ljudi više ne odlaze iz Srbije.

“Tako je poslednjih četiri do pet godina. Nekada je polovina odlazila, ali situacija se promenila otvaranjem više različitih razvojnih centara. ZF je bio prvi u Pančevu, ali i Kontinental, Brose, i sada imamo čak potrebu da proizvedemo više inženjera nego što u ovom trenutku možemo”, ističe Popović, inače profesor sa katedre za motorna vozila.

Tražnja za mašinskim inženjerima je, napominje, realno velika a to, kako kaže vidi i po tome što ga “već dve godine niko nije pitao da mu pomogne za posao”.

“Ranije je to bila svakodnevna pojava i to govori da se ljudi zapošljavaju”, ističe Popović.

Za Rivijan korist može da bude to što će dobiti kvalitetnu radnu snagu koju će platiti manje nego što plaća inženjere u Kalifornij, na primer.

Popović kaže da tu korist imaju i oni ali i mi, i kompanija, ali i Srbija i mladi ljudi koji završavaju tehničke fakultete.

“Vidim samo prednosti ovakve investicije i dolaska ove kompanije. Ponekad čujete priče zašto dolaze strane firme, zašto ne otvaramo domaće, ali treba gledati sa pozitivne strane jer se naši mladi inženjeri zapošljavaju i ne odlaze”, napominje Popović.

Što je više takvih kompanija, inženjeri će ukoliko ne budu zadovoljni platama moći da pređu u drugu kompaniju, ističe on, ali neće otići, već će ostati ovde.

Kada je pre manje od godinu dana izašla na berzu kompanija Rivijan procenjena je na 90 milijardi dolara, a akcije firme su rasle brzinom koja nije viđena još od Fejsbuka 2012. godine.

“U roku od nekoliko minuta od početka trgovanja, akcije su porasle čak 116 dolara po akciji, što je za više od 50 odsto više u odnosu na početnu cenu, pre nego što je krajem dana pao na nešto više od 100 dolara po akciji”, pisao je Forbs o izlasku kompanije Rivijan na berzu. Ipak, cena akcija je tokom ove godine doživela oštar pad, tako da je jučerašnja vrednost stajala na 34 dolara, što odgovara vrednosti kompanije od 32 milijarde dolara.

U Rivijanu vlasnički udeo imaju Amazon i to 17,5 odsto, investicioni fond Price T. Rowe 15,5 odsto, a visok udeo je imao i Ford, pre nego što je izašao iz ove investicije.

Neki investitori se klade da bi Rivijan mogao biti sledeća Tesla, pisao je Forbs, podsećajući da je ova kompanija bila prva koja je pustila u prodaju potpuno električni kamionet.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.