Kompanije poput Frikoma uvek najbolji kandidati za preuzimanje 1foto FoNet/Aleksandar Levajković

Britanska grupacija i jedan od lidera na evropskom tržištu u oblasti zamrznute hrane Nomad fuds i zvanično je preuzela poslovanje u oblasti zamrznute hrane kompanije Fortenova u čijem sastavu se nalaze srpski Frikom, Ledo plus iz Hrvatske i Ledo Čitluk iz BiH.

Transakcija koja je najavljena još početkom godine je kao što je prema planu finalizovana u trećem tromesečju, a njena vrednost je 615 miliona evra.

Ovo je transakcija između privatnih lica, s jedne strane grupacije pod kontrolom ruskih banaka, a s druge strane britanske multinacionalke, pa direktnog efekta na srpsku ekonomiju bar u prvom koraku ne bi trebalo da bude. Iz raspoloživih informacija ne vidi se da li je porez na prodaju Frikoma plaćen u Srbiji.

Kompanija Fortenova koja je nasledila bankrotirani Agrokor juče je objavila da su dobijena sva regulatorna odobrenja, ali i da očekuje da će Nomad fuds ostati njihov partner u maloprodajnom delu biznisa u kome se nalaze Merkator i Konzum.

„Ova velika transakcija zaključena je godinu dana nakon što je u Fortenova grupi pokrenut proces prodaje Poslovne grupe zamrznute hrane, uprkos tome što je postupak sproveden u vrlo izazovnim okolnostima pandemije.

Postignuta cena od 615 miliona evra potvrdila je vrednost našeg biznisa, a istovremeno smo u region doveli strateškog partnera koji će nastaviti da razvija posao i da bude posvećen razvoju kultnih Ledovih i Frikomovih brendova.

Takođe, očekujemo da će Nomad Foods biti važan poslovni partner regionalnoj maloprodaji Fortenova grupe u budućnosti“, rekao je Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora Fortenova grupe dodajući da je u ovoj godini završeno i refinansiranje i prenos Merkatora u ovu grupu.

Prošla pandemijska, 2020. godina donela je probleme za mnoge privredne grane i kompanije, ali za prehrambenu industriju se to ne može reći. Ograničenje kretanja u martu prošle godine, skraćenje rada prodavnica i zatvaranje nekih prodajnih objekata kao što su tržni centri pogodilo je i poslovanje Frikoma, ali je nakon otvaranja u maju manjak u prihodima nadoknađen pa su poslovni prihodi u 2020. bili na nivou iz 2019. godine.

Poslovni prihodi Frikoma su iznosili 106 miliona evra, a neto dobit 8,3 miliona evra. Prošlu godinu u kompaniji su iskoristili da se oslobode dugova, pa su tako bankama vratili oko 900 miliona dinara kratkoročnih kredita, a za još oko 350 miliona su se razdužili kod kompanija iz sastava Fortenove. Tako su na kraju godine ukupne obaveze iznosile svega oko 15 miliona evra.

Istovremeno su u bilansu stanja povećali gotovinu sa 1,2 milijarde na 2,1 milijardu dinara.

Hrvatski Ledo je s druge strane prošlu godinu završio u malom minusu, od oko 170.000 evra, nakon dobiti od 6,7 miliona evra godinu pre. Prihodi od prodaje iznosili su 120 miliona evra. Ukupne obaveze kompanije su na kraju 2020. godine bile 192,5 miliona evra, od čega su 180 miliona dugoročne obaveze.

Ove kompanije su lideri na tržištu sladoleda i smrznute hrane bivše Jugoslavije sa prema nekim procenama oko 500.000 frižidera u prodavnicama maloprodaje.

Nomad fuds je kompanija osnovana tek 2015. godine od strane dvojice menadžera investicionih i hedž fondova britanskog porekla. Brzo su se bacili na akvizicije i pokupovali velike evropske brendove u oblasti zamrznute hrane kao što su Iglo koji ih je koštao 2,6 milijardi evra, Findus i Brds aj (Birds Eye), a zatim još nekoliko kompanija iz iste oblasti.

Najveći deo biznisa ova kompanija ostvaruje na tržištima Velike Britanije, Nemačke, Francuske, Italije i Švedske. U prošloj godini ovaj holding je ostvario promet od 2,5 milijarde evra i ostvario neto dobit od 225 miliona evra. Imovina kompanije iznosi 5,6 milijardi evra.

Direktor investicionog fonda Fima invest Milan Marinković podseća da je Frikom decenijama uspešna kompanija koja stabilno drži svoj kolač na tržištu i da je nepriskosnoveni lider zamrznutih proizvoda, pre svega sladoleda.

„Frikom je nešto što u biznisu zovu „krava muzara“, generator profitabilnosti i takve kompanije su uvek najbolji kandidati za preuzimanje od strane velikih multinacionalnih kompanija“, ističe Marinković za Danas.

Cena po kojoj je prodata neka kompanija po pravilu se, kako kaže, ne analizira i ne komentariše, naročito kada se ne znaju detalji ugovora.

„Ne znamo pojedinosti tog dogovora, to je privatna akvizicija, ugovor u preuzimanju je poverljiv i dok se ne sagleda ceo ugovor o transakciji, samo izdvajanje cene bez da vidite uslove, rokove plaćanja, dju dilidžens ne možete da znate da li je cena dobra ili ne“, napominje naš sagovornik.

Da kupac ili prodavac nisu imali interesa po toj ceni da trguju, kako kaže, transakcija ne bi bila završena.

„Važno je da se radi o velikom igraču i takve velike transakcije podrazumevaju uvek mnogo saglasnosti i dozvola, ovde je Komisija za zaštitu konkurencije dala zeleno svetlo, tako da je sa te strane sve u redu“, napominje on.

Marinković kaže da ne treba očekivati veliku promenu na tržištu, jer ne dolazi do promene koncentracije postojećih igrača nego je samo jedan od postojećih igrača preuzet od strane većeg igrača spolja.

„Ovo je uobičajena transakcija i možemo da očekujemo da će druge slične kompanije, sa velikim prometima, uvek biti kandidati za preuzimanje i to je nešto što ćemo, verujem, sve više gledati u narednom periodu“, naglašava Milan Marinković.

Agroekonomski analitičar Milan Prostran kaže da ne može mnogo da se govori o tome kada se ne znaju namere kompanije koja ulaže, da li će to biti povećanje proizvodnje, koliko će da investiraju.

„Frikom je dobro koncipirana fabrika koja ima raznovrsnu proizvodnju, imaju i svoju zemlju, sami proizvode. Voleo bih da kao brend ostane i verujem da su kupci dobro proučili performanse, da će dodatno osavremeniti firmu i da će zaposleni ostati“, ističe Prostran za Danas.

Od Agrokora do Nomada

Frikom, Ledo i Ledo Čitluk su do 2019. bili u sastavu Agrokora, a potom su postali deo Fortenove grupe, u kojoj su i druge velike kompanije poput Jamnice, PIK-a, Zvijezde, Belja, solane Pag, ali i Konzuma, Merkatora, Dijamanta. Iza Fortenove grupe stoje, sa najvećim udelom, ruske banke Sberbanka i VTB banka sa 47 odsto vlasništva.

Kada je Frikom 2003. prodat Agrokoru Ivice Todorića bila je to prva prodaja domaće firme nekoj hrvatskoj kompaniji. Sada je Frikom prva od bivših Agrokorovih firmi iz Srbije koja je prodata dalje. Pre dve godine kada je Fortenova grupa preuzela sve kompanije iz nekadašnje Agrokorove imperije procene su bile da Frikom vredi približno 165 miliona evra. Todorić ga je pre 18 godina kupio za 65 miliona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari