Obračun između Aerodroma i Er Srbije: Ko je kriv za kolaps i otkazane letove? 1Foto: Beta/mtw

„Dobar dan, izvinite na neprijatnosti“. Ovo je rečenica koju prethodnih desetak dana neprestano izgovaraju službenici u kol centru Er Srbije barem onima koji su uspeli da ga dobiju, kao i oni koji odgovaraju na žalbe putnika putem društvenih mreža.

Otkazi letova Er Srbije koji su se desili 18. juna, nastavljeni su brojnim kašnjenjima, brdom izgubljenog prtljaga, dugačkim redovima ispred šaltera na beogradskom aerodromu u narednim danima i jako nezadovoljnim putnicima koji tvrde da su ostavljeni bez ikakvih informacija.

U međuvremenu traje igra na koga svaliti krivicu, a čini se da je za krivca izabrana firma Belgrade airport, odnosno francuski Vanci koji upravlja aerodromom Nikola Tesla.

Juče, u utorak situacij se čini se koliko toliko normalizovala, u jednom trenutku tabla na aerodromu je pokazivala da svi letovi kreću na vreme.
Takođe, juče je održan i sastanak ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrutkure Gorana Vesića sa predstavnicima Vansija i Er Srbije na kom je sudeći prema saopštenju ministra dogovoreno da kompanija poveća plate zaposlenima na sortiranju i prevozu prtljaga, kojih ima za oko 100 manje nego što je potrebno za nesmetano funkcionisanje aerodroma.

„Kompanija Vansi je obećala na sastanku da će zaposleni u sortirnici, sa uvećanjem i bonusima, tokom sezone moći da zarade i do 117.000 dinara, odnosno do 1.000 evra. Do sada je neto plata za ovaj posao bila oko 60.000 dinara. Kompanija će ponovo pozvati sve koji imaju sertifikate kako bi što pre nadoknadili nedostatak broja ljudi. Takođe, kompanija je najavila i bonus dobrodošlice od 60.000 dinara za tri meseca za svakog novozaposlenog“, poručio je Vesić.

Usled nebrojenih žalbi putnika na nacionalnu aviokompaniju koja čini više od polovine letova na aerodromu Nikola Tesla javnost je osula paljbu na Er Srbiju, a Vesić se osvrnuo na to.

„Moram da istaknem da je zamena teza da su planovi Er Srbije doveli do problema na samom aerodromu, jer je kompanija Vansi znala za povećanje broja letova i domaćeg, ali i stranih avio-prevoznika.

Er Srbija je imala probleme 17. i 18. juna, koji su prevaziđeni, tako da svi koji su kupili karte za letove nacionalne avio kompanije ne treba da brinu, jer će bez problema moći da ih iskoriste“, napomenuo je on a istovremeno poručio predstavnicima kompanije Vansi da „svi putnici, kao i svi zaposleni moraju da budu tretirani kao u svim drugim zemljama“.

Pre pet dana, kada se pokvario uređaj za rendgen prtljaga zbog čega je odložen veliki broj letova, i Er Srbija je izdala neuobičajeno oštro saopštenje u kom je optužila Belgrade Airport za probleme sa letovima.

„Postoji čitav niz problema sa kojima se Er Srbija već nedeljama suočava na dnevnom nivou na beogradskom aerodromu, koji imaju vrlo ozbiljne posledice po redovnost saobraćaja i koji se svakim danom samo produbljuju. U poslednjim danima, situacija na aerodromu sve više počinje da izmiče kontroli.

Pri tome se ne misli samo na kašnjenja i otkazivanja usled kvara na rendgenskom uređaju za kontrolu prtljaga u četvrtak, 22. juna. To je bio samo jedan incident, a problem funkcionisanja aerodromskih službi je daleko veći od toga i hronične je prirode. Proces prihvata putnika izuzetno je usporen. Agenti na šalterima za čekiranje putnika su nedovoljno obučeni i proces traje duže nego što je standardno.

Traka za prtljag staje veoma često i posledično se stvaraju veliki redovi na šalterima za prijavu putnika na let. Usled toga, letovi se kasno zatvaraju za polazak i kasne, putnici s pravom negoduju, a prtljag neretko zaostaje na aerodromu i mora naknadno da se šalje putnicima.

Tzv. „drop off“ šalteri za predaju prtljaga već čekiranih putnika takođe često nisu u funkciji. Osoblje za ukrcavanje prtljaga u avion vrlo često kasni i nema dovoljno ljudi. U večernjim časovima nedostaju zaposleni u svim službama podrške, često moraju da se čekaju i agenti na gejtovima za ukrcavanje.

Problemi postoje čak i na dolaznim letovima, kada putnici usled nedovoljnog broja zaposlenih na iskrcavanju prtljaga i u sortirnici, često moraju da čekaju prtljag duže nego što im je trajao let. Kada je reč o zaostalom prtljagu, on se nagomilava velikom brzinom, povratnu informaciju o statusu prtljaga je nemoguće dobiti, a postojeći zaposleni ne uspevaju ni da ga popišu, a kamoli da ga pošalju putnicima. Očigledno je da postoje problemi sa opremom i infrastrukturom, kao i da na svakom koraku u lancu nedostaju obučeni ljudi“, oštri su bili u Er Srbiji.

Na upit Danasa da porkomentariše saopštenje Er Srbije, Belgrade Airport je odgovorio da redovno prati razvoj vazdušnog saobraćaja.

„Sa regrutacijom dodatnih kadrova za potrebe ove sezone smo počeli na vreme, početkom godine. Za potrebe letnje sezone, dodatno je angažovano oko 300 kolega za podršku putnicima i letovima, sa namerom da taj broj bude i veći do kraja sezone, jer je u procesu zapošljavanja više od 100 ljudi.
Napominjemo da, kao i u drugim industrijama i u avio-industriji postoji fluktuacija ljudi u operativnim službama, pa je aerodrom u konstantnoj regrutaciji novih kadrova.

U ovom periodu su otvoreni konkursi najvećim delom za operativne pozicije: utovar/istovar ptrljaga, zemaljske stjuardese, čišćenje aviona i sl.“, navode iz operatera beogradskog aerodroma dodajući da je u ovom trenutku u procesu zapošljavanja više od 100 ljudi.

„Napominjemo da je zarada konkurentna, iznad tržišnog proseka za ovakav profil i da je obezbeđen i sezonski bonus, a prekovremeni rad se plaća više od sume propisane zakonom“, dodaju oni.

Oni ističu i da su svi šalteri za prijem putnika i prtljaga na beogradskom aerodromu dostupni u punom kapacitetu.

„S obzirom na činjenicu da beležimo najveći saobraćaj u istoriji aerodroma tokom ovog perioda pune sezone, u špicevima se dešava prisustvo velikog broja aviona u isto vreme, samim tim i putnika“.

„Na početku letnje sezone, iz godine u godinu dešava se da određena količina prtljaga za putnike koji dolaze na Aerodrom Nikola Tesla sa različitih aerodroma kasni. Prtljag koji dospeva na letovima sa putnicima se redovno preuzima, dok se usled pojaćanog saobraćaja i na aerodromima u Evropi, samim tim i na aerodromima odakle avioni doleću u Beograd, deo prtljaga ostaje nepreuzet, jer stiže kasnije od putnika, a za dostavu prtljaga putnicima je potrebno određeno vreme“, kažu u Belgrade Airport.

Na aerodromu Nikola Tesla, zaključno sa utorkom, zabeležen je 3.146.171 putnik dok se do kraja godine očekuje više od sedam miliona. Ovo bi bio rekordan broj putnika koji je beogradska vazdušna luka ikada opslužila.
Ove godine Er Srbija je uvećala broj letova za 40 odsto, Viz er za 109 odsto, Flaj Dubai za 193 odsto, Turkiš erlajns za 80, a Austrijan erlajns za 42 odsto.

Er Srbija je povećala broj linija za čak 43 u ovoj letnjoj sezoni.

Petar Vojinović, urednik specijalizovanog portala Tango siks, ističe da je dramatičan broj otkazanih letova Er Srbije 18. juna, više od 10 odsto za taj dan, ipak samo jednodnevni incident.

S druge strane aerodrom je pod pritiskom države i javnosti, očigledno morao da reaguje i nadoknadi manjak zaposlenih na opsluzi aviona i sortiranju prtljaga.

„Neuobičajena je komunikacija Er Srbije kojom je kontrirala tumačenjima da su bili preambiciozni sa planom letenja. Oni su istakli da su unapred obavestili aerodrom o tome. Moje mišljenje je i da su Belgrade airport i Er Srbija unepred se pripremili, ali su se za obe kompaniji desili faktori koji su uticali na poslovanje.

Otkazan velikim broj letova je uslovljen kašnjenjem dodatno iznajmljenih aviona Er Srbije, a s druge strane aerodrom nije imao dovoljno zaposlenih. Aerodrom ne može da nađe dovoljno adekvatnih radnika, dok je Er Srbiji ispalo iz saobraćaja četiri od 10 aviona koje su iznajmili“, objašnjava Vojinović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari