Preskup poduhvat za Fijatove pogone u Kragujevcu 1Foto: FoNet Aleksandar Levajkovic

Pojedini domaći mediji preneli su ovih dana informaciju da je kompanija „BAE sistems“ obznanila program proizvodnje oklopljenog amfibijskog vozila za američke marince.

Reč je o borbenom vozilu ACV 1.1 koji je dizajnirao italijanski IVEKO, a kako on posluje u okviru Fijatove grupacije, deo domaće javnosti, pozivajući se i na inostrane medije, spekuliše da bi proizvodnju tog vozila, ukoliko projekat bude zvanično odobren, mogla da dobije italijanska kompanija. Prateće pitanje bilo je „da li u tom poslu ima prostora za Fijatovu fabriku u Kragujevcu?“

Proizvodnja vojnih vozila i opreme moguća je u većini Fijatovih fabrika, pa bi, uz prethodno ispunjavanje određenih uslova, mogla teoretski da bude organizovana i u kragujevačkoj fabrici Fijat Krajsler automobili Srbija. Tim pre što ta fabrika trenutno proizvodi nekih 70.000 „fijata 500L“ na godišnjem nivou, a projektovana je da iz njenih pogona izlazi do 300.000 vozila godišnje, s time što ima prostorne, energetske i druge potencijale za produkciju i do pola miliona vozila za godinu dana. Uz ovo, prvi komšija Fijatove fabrike u Kragujevcu je Zastava oružje koja je, tokom 80-ih, bila jedan od važnijih učesnika u proizvodnji prvog (i jedinog) jugoslovenskog tenka (M84), te bi svojim iskustvom, možda i proizvodima (mitraljezima i namenskim topovima) mogla da pomogne, ili se uključi u eventualnu proizvodnju oklopljenog amfibijskog vozila u Kragujevcu.
Nevolja je, međutim, u onim uslovima koje bi prethodno trebalo ispuniti.

Da bi u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu, u kojoj je instalirana oprema za proizvodnju automobila „B“ klase – ni malih, ni velikih, već „četvorotočkaša“ srednje veličine – mogla da se organizuje proizvodnja oklopnjaka, neophodno je da se u njoj postavi nova proizvodna linija i instalira nova oprema, najverovatnije izgrade i nove proizvodne hale. Za utvrđivanje i približne vrednosti jedne takve investicije potrebna je ozbiljna analiza. No, ako je u rekonstrukciju, izgradnju i opremanje Fijatove fabrike automobila u Kragujevcu do sada uloženo 1,2 milijarde evra, od čega u nabavku nove opreme blizu milijardu, nije onda teško pretpostaviti i da bi izgradnja novih hala, te instaliranje proizvodne linije koštala znatno više, jer je reč o proizvodu koji je sofisticiraniji od automobila.

Stručnjaci tvrde da je to (pre)skup poslovni poduhvat. U njemu bi kao suvlasnik trećine kragujevačke fabrike, morala da učestvuje i država Srbija, ali bi za nju ipak racionalnije bilo da već sada inicira pregovore sa menadžmentom Fijat Krajslera o budućnosti fabrike u Srbiji, s obzirom na to da sada važeći desetogodišnji sporazum sa Fijatom ističe krajem septembra 2018. godine. Radnici FCA Srbija očekuju da srpska Vlada u tim pregovorima izdejstvuje potvrdu sada nezvanično objavljenih planova da će proizvodnja novog modela u Kragujevcu početi 2020. godine.

Iskusni

Fijat je decenijama unazad proizvodio i vozila i opremu za italijansku vojsku, čiji je snabdevač bio i tokom Drugog svetskog rata. Svojevremeno je u okolini Torina imao fabriku za proizvodnju vojnih džipova, a kamione i druga teretna i terenska vozila, osim za civilni sektor, za vojsku je radio i IVEKO, koji je i za američke marince dizajnirao novo borbeno vozilo sa osam točkova i oklopom koji štiti posadu. Krajem 70-ih i početkom 80-ih i u kragujevačkoj Zastavi su sklapani Fijatovi džipovi, kampanjole, za potrebe ondašnje JNA.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari