Kako je cena rekonstrukcije pruge od Novog Sada do Mađarske skoro duplirana? 1Ilustracija Foto: BETAPHOTO/Infrastruktura železnice Srbije/Josip Veber

Novi set dokumenata koje je objavila Vlada Srbije povodom izveštaja Ekspertske grupe Univerziteta u Beogradu, obuhvatio je i Nacrt idejnog projekta rekonstrukcije pruge od Novog Sada do granice s Mađarskom. Nacrt koji je izradio institut CIP u novembru 2017. dao je prvu procenu koliko će ovaj projekat koštati.

U tom trenutku, projektanti su cenili da će posao modernizacije pruge podrazumevati izdvajanje 681,4 miliona evra. Kada bismo taj iznos uporedili sa onim što je dosad izvedeno i plaćeno, to je praktično dvostruko – manje, piše Forbes Srbija.

Kako se može pročitati iz nacrta, „procena investicija je izvršena na osnovu definisanih rešenja građevinske infrastrukture i iskustava sa prve dve deonice pruge“ (Beograd – Stara Pazova i Stara Pazova – Novi Sad).

Idejno rešenje i Nacrt Idejnog projekta su početna faza planiranja i projektovanja i sadrže najkonzervativniju procenu troškova, ali pitanje je koliko je opravdana ovolika razlika.

Generalno, nekoliko je razloga zbog kojih na građevinskim projektima može doći do značajne razlike u troškovima tokom različitih faza projektovanja i izvođenja radova.

Tu su posebni zahtevi investitora za, recimo, ugradnju najkvalitetnije opreme i materijala ili većih količina nego što je predvideo projektant. To mogu da budu i nepredviđeni radovi koji se pojave tokom realizacije, ali obično se vode kao posebna stavka.

Na kraju, na povećanje troškova može da utiče i eventualno naduvavanje troškova. Odnosno, preplaćivanje materijala, opreme i radova što bi u ovom slučaju trebalo da istražuje tužilaštvo.

Ipak, u ovom poslu ključna je bila ponuda kineskih izvođača, a koja uzima u obzir potrebe i želje države kao finansijera i projektnu dokumentaciju. S njima se država prvobitno „pogodila“ na iznos od 1,16 milijardi dolara. Potom i kroz anekse dodala još oko 87 miliona dolara troškova.

Da je prvobitna procena u Nacrtu Idejnog projekta bila isuviše konzervativna za želje države možda sugeriše već finalna verzija Idejnog projekta, završenog u julu 2020. gde su troškovi „otišli“ značajno naviše. Bez poreza taj iznos je dostigao 789 milijardi evra, a sa PDV-om 1,04 milijardi.

Sada, u poslednjoj objavljenoj privremenoj situaciji, vidi se da su ugovoreni troškovi 1,24 milijardi dolara, a izvođačima je isplaćeno 1,2 milijarde dolara za gotovo 97 odsto obavljenog posla.

Ceo tekst pročitajte na sajtu Forbes Srbija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari