Slučajno izbegnuta velika nesreća Soko voza: Zbog nemara, ograda sa nadvožnjaka odletela na prugu 1foto FoNet/Železnice Srbije

Brzi voz Soko u subotu je opet stao, ovaj put zbog toga što je zaštitna ograda odletela sa nadvožnjaka i srušila se pravo preko pruge Beograd – Novi Sad na kontaktnu mrežu kod Inđije. Kako Danas saznaje do novog incidenta usledilo je zato što konstrukcija nije bila adekvatno pričvrščena i osigurana.

Podsećanja radi, u subotu 4. februara Infrastruktura železnica Srbije zvanično je saopštila da je do “prekida saobraćaja došlo usled oluje, oko 9 sati i 40 minuta, usled problema na kontaktnoj mreži”.

Incident se desio na deonici brze pruge na relaciji Inđija – Inđija pustara kada se zaštitna ograda sa nadvožnjaka iznad odlomila i pala na kontaktnu mrežu pruge. To je dovelo do obustavljanja saobraćaja popularnog brzog voza “Soko” na relaciji Beograd – Novi Sad što je trajalo sve dok kvar tokom dana nije popravljen.

Sagovornik Danasa iz Železnice Srbije kaže da je velika sreća što voz čija je brzina 200 kilometara na sat u trenutku pada ograde nije bio na šinama na tom mestu jer da se to desilo došlo bi do velike tragedije.

– Upravo zbog toga je reč o stvarima koje su nedopustive. Reč je o pruzi koja je nedavno modernizovana i neshvatljivo je da se ovako nešto desi. Izgradnju pruge za velike brzine radile su Ruske državne železnice i očito taj posao nije urađen na valjan način. Posao je pod garantnim rokom te se ono što je neispravno može popraviti međutim veliki problem je to što je bezbednosni segment u ovom slučaju zanemaren. Naročito kada se zna da je pruga projektovana za brzine od 200 kilometara na sat. Uvek treba voditi računa o segmentu bezbednosti kada je reč o železničkoj infrastrukturi a naročito u konkretnom slučaju kada se zna o kojim brzinama je reč – navodi naš sagovornik.

On ističe da se već dešavalo da se pojavljuju problemi na železničkim deonicama koje je radilo rusko preduzeće u Srbiji.

– Rusi su radili remont pruge Golubinci – Ruma i onda su angažovali domaće podizvođačke firme koji su za “male pare” obavile remont te deonice tako što su zamenili samo deo mreže. Međutim, to što je do pada zaštitne ograde na deonici kod Inđije došlo zbog nemara ruskog izvođača radova, to nikako ne amnesira odgovorne na srpskoj železnici što nisu kontrolisali da li se pruga gradi na adekvatan način. Sasvim je jasno da je nadzor radova zanemaren jer da to nije slučaj, odnosno da je bio urađen kako treba ne bi došlo do pada zaštitne ograde i prekida saobraćanja “Sokola” – navodi naš sagovornik.

Nadvožnjak iznad pruge Beograd – Novi Sad, na deonici Inđija – Novi Sad, sa koga je pao deo zaštitne ograde, nije građen u okviru projekta brze pruge i postojao je i ranije. Reč je o starom nadvožnjaku u Inđiji Pustari – rečeno je Danasu u Infrastrukturi železnica Srbije.

Na samom nadvožnjaku, koji je postojao i ranije, u okviru projekta izgradnje brze pruge, izvršena je zamena starih zaštitnih ograda novim zaštitnim ogradama, tako što se prema projektnom rešenju nova zaštitna ograda pričvršćivala na postojeću ogradu mosta.

Usled ekstremno jakih vetrova u subotu, 4. februara, polomile su se i pale i ograda koja je ranije postojala, ali i nova zaštitna ograda.

– Nova zaštitna ograda na ovom nadvožnjaku postavljena je u okviru dodatnih radova na realizaciji projekta brze pruge Beograd – Novi Sad, kako bi nova pruga ispunila zahtev međunarodnog sertifikata za interoperabilnost TiAjSi. Radove na ovom delu pruge izvodila je firma ruskih železnica RŽD Internešnl, odnosno podizvođač koga su oni angažovali na ovom poslu. Projekat je radio Saobraćajni institut CIP, a nadzor firma Utiber. Nakon izvedenih radova u okviru izgradnje brze pruge Beograd – Novi Sad, svi navedeni učesnici u poslu potvrdili su da je ovaj posao bio urađen u skladu sa projektom i kvalitetno. Infrastruktura železnica Srbije kao investitor oslanja se na rad projektanata, izvođača radova i stručnog nadzora – navode u Infrastrukturi železnica Srbije.

Iz tog preduzeća podsećaju da je brza pruga Beograd – Novi Sad još uvek u garantnom roku, koji je na ovim deonicama tri godine. U tom roku izvođač radova na brzoj pruzi u obavezi je da otkloni nedostatke na železničkoj infrastrukturi, ukoliko se dokaže da su oni posledica izvođenja radova. Infrastruktura železnica Srbije ima i bankarske garancije izvođača radova, koje mogu da budu aktivirane.

Infrastruktura železnica Srbije naložila je izvođačima radova i stručnom nadzoru da izvrše dodatni pregled svih nadvožnjaka i zaštitnih ograda duž brze pruge Beograd – Novi Sad, kako bi u slučaju potrebe moglo da se preventivno i blagovremeno reaguje. Te aktivnosti su započele već u nedelju, 5. februara. Takođe, projektanti i stručni nadzor dobili su nalog da još jednom pregledaju svu dokumentaciju i izveštaje u vezi sa brzom prugom, koji se odnose na izgradnju nadvožnjaka i zaštitnih ograda na njima.

Infrastruktura železnica Srbije prioritetno će u svakom trenutku voditi brigu o bezbednosti železničkog saobraćaja na brzoj pruzi Beograd – Novi Sad i postupati u skladu sa tim, navode nadležni u tom preduzeću.

Inače, ovo je drugi incident na železničkoj relaciji Beograd – Novi Sad od početka godine. Infrastruktura železnica Srbije saopštila je da je u utorak 10. januara na dve lokacije na brzoj pruzi Beograd – Novi Sad smanjena brzina vozova sa 200 na 160 kilometara na sat iz “preventivnih razloga” međutim dnevni list Danas je saznao da je brzina smanjena na ukupno četiri lokacije na pruzi, od kojih na dve brzine vožnje nisu prelazile 20 kilometara na sat, i da su vozovi na toj relaciji, na kojoj saobraća i kompozicija “Soko” kasnili ne tri do pet minuta, kako je objavila Infrastruktura železnica Srbije, već između 40 do 50 minuta.

Do smanjenja brzine na više deonica je došlo zbog lošeg stanja koloseka i krađe delova na kontaktnoj mreži.

Problem je u tome što, bez obzira na to što je brza pruga Beograd – Novi Sad skoro izgrađena, njena infrastruktura zahteva redovno održavanje i kontrolu. Na žalost u Srbiji to nije slučaj a razlog je taj što postoji akutni nedostatak radne snage u sektoru održavanja pruga. Stoga problem nije uočen i otklonjen na vreme kao ni eventualni propusti načinjeni tokom izgradnje – objasnio je tada naš sagovornik.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari