Srbija među 10 država koje su najviše napredovale u digitalizaciji javne uprave 1Foto: Pixabay / TeeFarm

U ovogodišnjem izveštaju UN-a, koji prati razvoj elektronske uprave u članicama svetske organizacije, Indeks razvoja elektronske uprave naše države vrednovan je najvišom ocenom.

Time se Srbija svrstala u grupu od 10 država koje su najviše napredovale u digitalizaciji javne uprave, postala je najbolja u regionu i među 40 je, od 193 zemalje u svetu.

Tim povodom, direktor kancelarije Vlade Srbije za informacione tehnologije i elektronsku upravu Mihailo Jovanović, naglasio je u emisiji Magazin na Prvom Prvog programa Radio Beograda, važnost činjenice da je u izveštaju UN-a konstatovan značajan napredak Srbije u razvoju elektronske uprave, prenosi RTS.

Podsetio je da je Vlada RS digitalizaciju postavila kao jedan od prioriteta i da je Kancelarija postala efikasan servis građana, koji su to prepoznali.

Jovanović je, na osnovu svega što je kroz razvoj infrastrukture eUprave do sada urađeno, ocenio da postoje dobri uslovi za efikasniji razvoj elektronske uprave i elektronskih usluga.

„Znamo da ima još mnogo posla, naš fokus će biti na novim uslugama, na poboljšanju kvaliteta postojećih i na edukaciji korisnika koja podrazumeva da građanima olakšamo korišćenje elektronskih usluga“, rekao je direktor Kancelarije za IT i eUpravu.

Jovanović je konstatovao i da je Srbija na 26-om mestu u svetu i ispred 16 država EU, po stepenu razvijenosti elektronskih usluga.

Naglasio je da su one visoko ocenjene, i da smo za vreme pandemije kovida 19 imali jedan od najefikasnijih digitalnih sistema za prijavljivanje građana za vakcinaciju.

„Stepen razvoja elektronske uprave meri se po broju i kvalitetu elektronskih usluga koje nudimo i svaki dan na pretalu e uprave imamo nove usluge namenjene gradjanima“, kaže Jovanović.

Precizira da se indeksom elektronske participacije meri učešće građana u donošenju zakonskih i podzakonskih akata, ističe da postoji portal elektronskih konsultacija na kome mogu da se vide svi predlozi zakona i podzakonskih akata na koje građani mogu da daju sopstvene komentare.

U tom segmentu elektronske uprave nalazimo se na 15-om mestu u svetu.

Korisnici usluga Kancelarije za IT i elektronsku upravu su građani, privreda i država.

Srbija među 10 država koje su najviše napredovale u digitalizaciji javne uprave 2
Foto: Kancelarija za IT i eUpravu

Građani su dominantni, na portalu e-uprave registrovano je oko milion i po onih koji su bar jednom koristili neku uslugu, precizira Jovanović i navodi da se digitalizacijom dodatno unapređuje efikasnost javne uprave – mnoge elektonske usluge su usmerene na to zaposleni u državnoj upravi ne traže od građana dodatne papire i dokumente, već da elektronskim putem mogu da ih pribave.

Jedna od takvih usluga je, ističe direktor Kancelarije za IT i e upravu, Bebo dobro došla na svet, gde roditelji još u porodilištu, u razgovoru sa zaposlenim, mogu detetu da daju ime, da dobiju JMBG broj, podnesu zahtev za zdravstveno osiguranje, da dobiju roditeljski dodatak.

Te usluge su, prema njegovim rečima, građani prepoznali i stekli poverenje u elektonsku upravu.

Najčešći korisnici elektronskih usluga su relativno mlađe osobe i roditelji, objašnjava Jovanović i kaže da je, za vreme pandemije kovida 19, jedini način da se deca upišu u obdanište bio preko usluge eVrtić.

Kasnije se ta navika nastavila, roditelji sada decu samo elektronski upisuju u vrtiće.

Ove godine je, po prvi put, za upis u srednju školu uspostavljen portal Moja srednja škola preko koga su roditelji potpuno elektronski mogli da urade sve što je vezano za upis – od liste želja, prigovora… konstatuje Jovanović.

Dodaje da je elektronsko zakazivanje usluga koje se odnose na vadjenje pasoša, ličnih karata postalo uobičajeno.
Mihailo Jovanović naglašava da je Kancelarija napravila popis svih usluga koje država pruža privredi i da se one digitalizuju na portalu eUprave.

Prema njegovim rečima, trenutno se najviše koriste usluge Uprave za zaštitu bilja i Uprave za duvan, MUP-a…

A naredne godine, na portalu eUprave, biće dostupne brojne usluge koje se odnose na privredu, odnosno dobijanje dozvola i saglasnosti.

Kancelarija je, objašnjava, u stalnoj komunikaciji sa građanima, a kroz komunikaciju sa njima analizira usluge i njihov kvalitet, njihova mišljenja koristi za unapređenje usluga.

Mihailo Jovanović ukazuje da su u Kancelariji posebno ponosni na brojne usluge, posebno izdvaja mogućnost zamene vozačke dozvole bez odlaska u MUP.

Ističe da su Data centri u Beogradu i Kragujevcu, sa infrastrukturnog aspekta, najznačajniji projekti Kancelarije – u njima se čuvaju podaci i oprema i razvija elektronska upravu.

Centar u Kragujevcu je od regionalnog značaja, velikog je kapaciteta, izgradjen je po svetskim standardima. U njemu i neke svetske IT kompanije čuvaju svoju opremu i podatke, navodi Mihailo Jovanović.

Kaže da u Kancelariji za IT i eUpravu imaju ozbiiljne planove – do kraja godine biće uvedene nove elektronske usluge koje će pojednostaviti komunikaciju građana i države.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari