Srpske institucije za zaštitu potrošača - slabe 1Foto: Medija centar

Građani nemaju poverenja u institucije, ali se ne okreću udruženjima za zaštitu potrošača kako bi pronašli pomoć. Kada je nekvalitetna roba u pitanju najviše se žale na belu tehniku i telekomunikacije i na obuću – istaknuto je na tribini nedeljnika Vreme i Fondacije Fridrih Ebert „Šta kupujemo – Prava potrošača na periferiji EU“ u Medija centru.

Višnja Rakić, pomoćnica ministra trgovine, turizma i telekomunikacija, rekla je da u oko 390 tržišnih inspektora i 70 turističkih inspektora kontrolišu poštovanje Zakona o zaštiti potrošača.

– U Zakonu o zaštiti potrošača implementirano je ukupno 14 evropskih direktiva. Izmenjen zakon ćemo doneti druge polovine 2019. godine – rekla je Rakićeva. Dodala je i to da je po Zakonu o trgovini obavezno da proizvod ima deklaraciju na kojoj stoje osnovna svojstva proizvoda. Ona je dodala da građani treba, kao što je praksa svuda u svetu, prvo da se obrate udruženjima za zaštitu potrošača kada nisu zadovoljni kupljenim proizvodom.

Goran Papović, iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije, kaže da od same primene zakona oni imaju stvari koje funkcionišu, ali i stvari koje uopšte ne funkcionišu, a koje se odnose na to da li trgovac ima pravo na osam dana da kupcu pošalje odgovor na reklamaciju, što je po njegovom mišljenju nerazuman rok koji treba da zavisi od robe i proizvoda na koje postoji žalba. On ističe da „trgovac može da odgovori na najvulgarniji mogući način u tom periodu i da ispuni svoju zakonsku normu“. Po njegovom mišljenju tu se otvara i pitanje ko ispred trgovaca odgovara.

– Zalagaćemo se za izmenu i dopunu zakona i daćemo svoje predloge. Na osnovu baze podataka koju vodimo, potrošači se najviše žale na belu tehniku i telekomunikacije, mobilne usluge, telefone, ali i na obuću – ističe Papović i dodaje da moraju da se ustanove i uvedu zakoni o obaveznoj primeni standarda robe.

Jovan Jovanović iz Centra za zaštitu potrošača „Forum“ osvrnuo se na problem elektroprivrede po pitanju zaštita potrošača. Kako je rekao, „Forum“ je pokrenuo postupak za zaštitu kolektivnih interesa od EPS-a jer kako kaže „oni masovno krše prava potrošača“.

– Postupak smo pokrenuli januara prošle godine i on još traje, ali mi ne odustajemo i smatramo da smo dokazali da oni krše prava potrošača – kaže Jovanović i dodaje da u regionu Elektrodistribucije Jugoistok, sa sedištem u Nišu, nekoliko hiljada građana godinama živi bez električne energije zbog, kako kaže, „nekorektnog odnosa i nepoštovanja zakona Elektrodistribucije“.

Mirjana N. Stevanović, novinarka dnevnog lista Danas, uporedila je način funkcionisanja institucija evropskih zemalja, konkretno Nemačke, sa načinom rada naših institucija, i istakla da je najveći problem što srpske institucije ne ulivaju poverenje javnosti.

– Građani su ubeđeni da u institucijama rade partijski kadrovi, koji su došli preko veze i zato sumnjaju u njihovu stručnost. Država, s druge strane, vrlo malo radi na tome da ojača njihov kvalitet. U pitanju je višedecenijski proces, u kome su se retko na čela institucija, koje bi morale da budu nezavisne i okrenute građanima, postavljali kvalitetni stručnjaci – ističe Stevanović i dodaje da kada se nešto desi, odgovornost se prebacuje sa jednog na drugo lice i na kraju ispadne da niko nije odgovoran. Zato ne može da se uspostavi sistem koji će biti sastavljen od institucija i građana, kao partnera sistema, u kom bi te institucije bile okrenute građanima, a ne štitile svoj interes.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari