Stručnjaci o Vučićevom obećanju: Do 20. oktobra Prokop možda bude gotov, ali ne i funkcionalan 1

O tome da li će, kako se to predsednik Srbije Aleksandar Vučić nada, nova beogradska Glavna železnička stanica na Prokopu biti kompletno završena do 20. oktobra stručna javnost ima podeljeno mišljenje ali ne i oko ocene da i dalje neće biti funkcionalna jer je do nje teško doći, što je problem kako za putnike tako i za potencijalne korisnike poslovnog prostora na njoj.

Podsećanja radi, Glavna železnička stanica smeštena u centru Beograda prestala je sa radom 1. jula 2018. godine nakon 134 godine postojanja zarad izgradnje luksuznog naselja “Beograd na vodi”, kojim se aktuelne vlasti u Srbiji veoma ponose dok većina građana sebi ne može da priušti da u njemu živi.

Istog dana, ulogu glavne železničke stanice preuzela je stanica na Prokopu, “Beograd centar”, čija je izgradnja, uz prekide, počela još daleke 1977. godine, koja još uvek nije kompletno završena. Navodno, do toga bi trebalo da dođe do kraja ove godine.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić obišao je juče ujutro sa ministrom finansija Sinišom Malim radove na izgradnji železničke stanice Prokop i izrazio zadovoljstvo što radovi napreduju.

– Srećan sam što radovi na Prokopu, na glavnoj železničkoj stanici Beograd, napreduju i očekujem da 20. oktobra, na Dan oslobođenja Beograda otvorimo velelepnu železničku stanicu – izjavio je Vučić.

On je, poručio da je reč o desetinama hiljada kvadrata novog prostora, „fantastično opremljenog za moderan Beograd, za modernu Srbiju, i da se konačno vratimo železnici i najboljim vozovima“.

Za taj posao je angažovana firma Rejlvej siti koja se ugovorom obavezala da će izgraditi staničnu zgradu, parkinge i komercijalne sadržaje. U pitanju je deo kompanije PSP Farman biznismena Branislava Grujića, koji će železničku stanicu izgraditi o svom trošku a zauzvrat dobiti pravo da izgradi sopstvene komercijalne sadržaje na gornjem nivou.

Okvirni ugovor o izgradnji objekta železničke stanice, parkinga i pratećih komercijalnih sadržaja Republička direkcija za imovinu sa firmom Rejlvej siti potpisala je još 14. maja 2020. godine.

Stanična zgrada zauzimaće površinu od 5.650 kvadratnih metara a vertikalno će biti povezana donjim staničnim trgom, perionima, pothodnicama.

Na samom boku objekta, prema Novom Beogradu, biće formirana garaža sa 540 parking mesta i površine 15.275 kvadratnih metara, dok je projektom predviđena izgradnja ukupno 890 parking mesta, računajući i spoljni parking.

Stanična zgrada, sadrži deset koloseka između šest perona, četiri centralna plus dva bočna, a na susednim parcelama se grade poslovni i komercijalni sadržaji. Nakon što bi izgradnja bila završena, železnički deo kompleksa sa parkingom postao bi svojina države Srbije.

Arhitekturu stanične zgrade potpisuje firma PFB dizajn, a ona predstavlja prizeman objekat sa visokom staklenom fasadom i plafonom, sa pogledom na Savski venac, Voždovac i Vračar, a glavni ulaz će biti postavljen iz pravca Bulevara kneza Aleksandra Karađorđevića.

Perone natkriva armirano betonska konstrukcija sa pločom na koti 105 dimenzija 450 sa 100 metara. Ispod staničnog platoa pozicionirana su dva putnička pothodnika, sistem tehničkih i instalacionih galerija i zaštitna konstrukcija koridora beogradskog metroa.

Prema ugovorenom planu, stanična zgrada treba bude završena do kraja ove godine, nakon čega je predviđeno njeno opremanje. Vrednost radova na podizanju stanične zgrade je oko 15 miliona evra.

Ekonomista Milan R. Kovačević kaže za Danas da s obzirom na to koliko dugo traju radovi na železničkoj stanici u Prokopu ne može se sa sigurnošću reći da će biti završena do kraja godine.

– Teško je biti optimista i verovati u izrečene procene ako se zna koliko se već kasni sa ovim ali i mnogim drugim projektima u Srbiji. Ono što je definitivno potrebno uraditi je konačno završiti izgradnju ovog objekta jer je reč o glavnoj železničkoj stanici koja mora da ima izgled u skladu sa svojim značajem – navodi naš sagovornik.

Prema Kovačevićevim rečima postavlja se pitanje da li će nakon završetka izgradnje železničke stanice u Prokopu komercijalni prostor naći svoje zakupce.

– Problem je u tome što je do stanice Prokop, zbog loših gradskih saobraćajnih veza sa tom lokacijom teško doći pa se postavlja pitanje da li će preduzetnici biti zainteresovani da svoje poslovne prostore otvaraju na toj stanici – objašnjava Kovačević.

Predstavnik udruženja građana “Po meri metro” Danilo Vukmirović kaže za Danas da plan da se izgradnja stanice “Beograd centar” okonča do 20. oktobra ili kraja godine može da bude ostvaren jer se ne radi o preterano zahtevnom poslu.

– Ovde je reč o izgradnji stanične zgrade a ne železničke infrastrukture što ne predstavlja naročito veliki građevinski izazov te je realno da radovi budu završeni kada je i nagovešteno da će se to desiti. Međutim, izgradnja zgrade i drugih sadržaja Glavne železničke stanice ne može da otkloni osnovni problem a to je taj što linija jedan metroa neće prolaziti kroz nju. Stanica je projektovana da kroz nju dnevno prođe oko 40.000 putnika. Ako se uzme u obzir toliki broj putnika a sa druge strane se zna da od stanice ka drugim delovima grada saobraća samo jedna autobuska linija gradskog saobraćaja, koja inače ne ulazi u centar grada i kombi linija sa malim brojem putničkih mesta jasno je da Glavna železnička stanica na Prokopu nikako ne može da se definiše kao funkcionalna. Drugim rečima, putnici će zbog slabe povezanosti te železničke stanice sa drugim delovima grada teško stizati do planiranih destinacija – ističe Vukmirović.

To je trebalo da se promeni na taj način što bi kroz stanicu na Prokopu prolazila prva linija metroa u Beogradu. Ipak, nadležni su odlučili da se to ne sprovede što je velika greška, smatra Vukmirović.

– Kada je železnička stanica Prokop osmišljena u planu je bilo da kroz nju prolazi i metro linija. U tom cilju je i građena neophodna infrastruktura da bi se to ostvarilo. U međuvremenu je ta opcija otpala što je velika greška. Nadležni u Beogradu govore o tome da postoji varijanta u kojoj bi treća linija beogradskog metroa prolazila kroz železničku stanicu u Prokopu međutim s obzirom na ekonomsku krizu koja vlada veliko je pitanje da li će se ta linija ikad izgraditi a ako do toga i dođe objektivno će se tako nešto desiti tek za pedesetak godina, odnosno nije nešto što se može ostvariti u skoroj budućnosti – zaključuje naš sagovornik.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari