Upozorenje Narodne banke - Prevare u vezi s lažnim anketama banaka na društvenim mrežama 1Foto: antstang / Shutterstock.com

Narodna banka Srbije upozorila je građane na učestalu pojavu lažnih anketa u ime banaka na društvenim mrežama Instagram i Fejsbuk, gde im se nudi nagrada u različitim iznosima (15.000 dinara, 30.000 dinara i dr.) ukoliko popune anketu i tako dostave određene informacije.

„Takve ankete zapravo su kreirane od strane kriminalaca i oglašavaju se na lažnim profilima poslovnih banaka, pod njihovim imenom i logom. Njihov pravi cilj je da se od građana pribave podaci koji će kriminalcima omogućiti pristup računima građana preko aplikacije elektronskog i mobilnog bankarstva“, upozorava NBS.

Narodna banka Srbije je u prethodnim danima identifikovala lažne ankete kod kojih se od građana traži da dostave četiri poslednja broja kartice, podatke sa korisničkog naloga elektronskog ili mobilnog bankarstva, uključujući i šifru, kao i da proslede poruke koje sadrže aktivacione kodove za pristup elektronskom bankarstvu. Nakon što preko ankete dobiju ove podatke, kriminalci imaju mogućnost da koriste platne instrumente građana i vrše transakcije njihovim novčanim sredstvima, a građani postaju svesni prevare tek kada im stigne poruka o zaduženju računa.

Kao i u prethodnim navratima kod sličnih prevara, Narodna banka Srbije apeluje na građane da se vode logikom i nikako ne odaju svoje podatke drugim licima – ako njihova poslovna banka ima nameru da im uplati određena novčana sredstva, ona svakako već poseduje podatke o njihovom broju računa u toj banci, broju kartice kao i druge podatke.

Sigurnosne šifre koje banke dostavljaju građanima za korišćenje platnih instrumenata – kartica i elektronskog/mobilnog bankarstva (PIN broj kartice, aktivacioni kodovi, SMS poruke sa kodovima za izvršenje transakcije), kao i sigurnosni podaci koje građani nakon toga sami kreiraju (šifra za pristup nalogu e-bankarstva, izmenjeni PIN broj kartice), poznati su isključivo vlasniku računa i građani ne treba da ih prosleđuju nikome, uključujući i lica koja se predstavljaju kao predstavnici njihove banke.

Korisnici platnih kartica ili aplikacije elektronskog/mobilnog bankarstva treba da znaju da banka takve podatke nikada neće tražiti od njih putem društvenih mreža ili anketa, a posebno neće za takve informacije nuditi novčanu nagradu.

„U slučaju da ste već popunili sličnu anketu neophodno je da se bez odlaganja javite svojoj banci i blokirate dalje korišćenje kartice ili aplikacije elektronskog/mobilnog bankarstva. Nakon što ste obavestili banku o zloupotrebi, dalji rizik izvršenja transakcija prelazi na banku koja vam je izdala platni instrument“, kaže NBS dodajući da je neophodno da građani pokažu odgovornost i odgovarajući stepen pažnje, tako što neće pristupati lažnim anketama koje nude novčanu nagradu i odavati svoje podatke.

U situaciji kada korisnik platne usluge pokaže krajnju nepažnju, on snosi sve troškove, odnosno gubitke koji nastanu izvršenjem neodobrenih platnih transakcija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari