Urbanisti protiv mosta na Šodrošu: Nov projekat stvara buku i deli naselja napola 1foto Aleksandar Latas Danas

Planirani most na zaštićenoj plaži Šodroš u Novom sadu, čija je gradnja izazvala proteste građana zabrinutih zbog ekoloških posledica, imaće i značajne negativne urbanističke efekte, smatraju stručnjaci.

Kako za Danas objašnjava redovni profesor na Fakultetu tehničkih nauka i direktor Departmana za arhitekturu i urbanizam FTN-a Darko Reba, najnovije izmene u ovom projektu čiji istorijat seže decenijama unazad, dovešće do presecanja najvećeg naselja u Novom Sadu, podizanja nivoa buke u stambenim područjima i bespotrebnog zauzimanja vrednog građevinskog zemljišta.

Projektom o izgradnji predviđeno je da dužina mosta sa vijaduktom u produžetku Bulevara Evrope bude 2,4 kilometara.

Posao za izgradnju ovog mosta pripao je kompaniji China Road And Bridge Corporation (CRBC). Sam urbanistički plan kojim je predviđena gradnja mosta postoji još od sedamdesetih godina, ali su različiti razlozi doveli do toga da se most tek sada gradi.

Sredinom maja 2021. godine tadašnji gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević izjavio je da će most koštati oko 130 miliona evra, ali da će ta cena zavisiti od toga kako će konstrukcija na kraju izgledati, o čemu će konačnu odluku doneti Grad.

Profesor Reba kaže da je projekat star dugi niz godina, ali da su se detalji tokom vremena promenili.

Most bi prema projektu trebalo da predstavlja obilaznicu oko Novog Sada, tako što bi Sremsku Kamenicu povezao sa Bulevarom Evrope, čime bi se izmestio saobraćaj koji sad prolazi kroz centar grada.

Reba ističe da je most neophodan i neizbežan, ali da je problem nastao u onom momentu kada je Zavod za urbanizam odlučio da poveća dužinu mosta tri puta u odnosu na prvobitni plan, tako što će deonici koja prelazi Dunav u dužini od 900 metara, dodati još 1.800 metara nadvožnjaka koji će se izdizati iznad kružnog toka i direktno izlaziti na Dunav.

Razlog postojanja mosta na suvom, kako navodi Reba, jeste da se automobili izdvoje na njemu tako da im se omogući da voze brže, do 80 kilometara na sat, ali da to znači da će između Limana i Telepa biti tone betona, a ova dva naselja će biti podeljena na dva dela.

„Na kraju Limana 4 stanovnici će biti ugroženi od buke“, upozorava Reba.

Kako ističe, moraće da se prave lučne saobraćajnice koje će pojesti sav vredan prostor, jer će, na primer „krivina na Ribljem ostrvu ići na most sa Limana“.

U prvobitnom planu nije postojao „most na suvom“, a za njega je javnost saznala tek na javnom uvidu pre par meseci.
Urbanisti protiv mosta na Šodrošu: Nov projekat stvara buku i deli naselja napola 2

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari