Zašto Srbija nema fabriku za sklapanje Opelovih automobila 1Foto: FoNet

Vlada Srbije bi, ukoliko želi da zadrži i unapredi proizvodnju putničkih vozila i delova za njih u Kragujevcu, već morala da počne da se priprema, odnosno da formira tim za nove pregovore sa Fijat Krajsler grupacijom koji će gotovo izvesno biti u septembru 2018, smatraju poznavaoci automobilske industrije u Srbiji.

Za dve godine, naime, ističe aktuelni desetogodišnji sporazum Fijata i Srbije o formiranju zajedničke automobilske kompanije u centru Šumadije.

Fijatove fabrike u Evropi, pre svih one izvan Italije (u Poljskoj i Srbiji), suočavaju se sa izglednim zaokretom u poslovnoj politici FCA koja se, kako to dobro primećuju upućeni, sve više okreće Americi i tamošnjem tržištu, te u skladu s time i najavljuje značajnije izmene kad je proizvodnja novih modela u pitanju.

Iz top menadžmenta Grupacije Fijat Krajsler tako se sve glasnije čuje da se toj kompaniji sve manje isplati proizvodnja malih automobila, po kojima je Fijat decenijama unazad prepoznatljiv širom sveta, i kakvi se (vozila „B“ klase) uglavnom proizvode u Fijatovim fabrikama u Evropi, već da kompanija akcenat u proizvodno-poslovnoj politici ubuduće treba da stavi na proizvodnju džipova i većih automobila, koji imaju bolju prođu u Americi.

Otuda iz stručnih krugova poručuju Vladi da ne sedi „skrštenih ruku“, kako je situaciju u kragujevačkoj fabrici automobila posmatrala i tretirala u poslednjih nekoliko godina, već da krene u susret nagoveštenim promenama poslovne politike u FCA i počne pripreme za nove pregovore sa tom kompanijom koji će da odrede budućnost u Srbiji. Tim pre što bi, podsetimo, kragujevačka i Fijatova fabrika u Poljskoj najpre mogle da budu pogođene eventualnom promenom Fijatove proizvodno-poslovne politike.

Zaposleni u FCA Srbija smatraju, međutim, da je Vlada, s obzirom na nedavno smanjenje proizvodnje modela „fijat 500L“ čak za trećinu, te otpuštanje više od 1.000 radnika, već morala da počne pripreme za nove pregovore sa top menadžmentom Fijat Krajsler grupacije. Predstavnici zaposlenih u FCA Srbija kažu da pod pripremama za nove pregovore podrazumevaju i konačno i skorašnje ispunjenje preostalih obaveza države prema Fijatu, među kojima su završetak auto-puta do koridora 10, izgradnja jedne (Južne) obilaznice oko Kragujevca, te modernizacija pruge Lapovo – Kragujevac – Kraljevo.

Poznavaoci automobilske industrije u Kragujevcu ovih su dana došli u posed obimnije dokumentacije iz koje se gotovo nedvosmisleno vidi da su centar Šumadije i Srbija, da je bilo više kuraži i privrednog vizionarstva u tadašnjem državnom vrhu, mogli da imaju dve respektibilne fabrike za proizvodnju (sklapanje) automobila. U proleće 2006, poslovodstvo Grupe Zastave vozila, u Vladi Srbije je, sa menadžmentom DŽeneral motorsa za Evropu, potpisalo ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji dveju kompanija, kojim je, pored ostalog, bilo predviđeno i sklapanje određenog kontingenta modela „opel astra“.

Taj poslovni aranžman nikada, međutim, nije zaživeo, javnost nije znala zašto. Ali, nedugo potom Zastava je od Fijata kupila licencu za proizvodnju „punta“, koji se u domaćoj verziji zvao „zastava 10“, čime je, kako se onda pretpostavljalo, Fijat testirao Zastavine potencijale. U martu 2008. menadžment Fijata je Zastavi dao „ponudu koja se ne odbija“ (VW čija delegacija je tih dana takođe boravila u Kragujevcu i za kojeg je u gradskoj upravi napravljen golem elaborat, više se nije pojavio), da bi u septembru te godine bio potpisan ugovor Fijata i Vlade Srbije o formiranju zajedničke automobilske kompanije, u kojoj su Italijani vlasnici 67, a srpska strana 33 odsto kapitala.

Iz dokumentacije koje je od nedavno dostupna javnosti, vidi se da je DŽeneral motors, bez obzira na namere Fijata, bio spreman da u, drugoj polovini prethodne decenije, Kragujevcu (eventualno Lapovu), izgradi fabriku za sklapanje oko 50.000 automobila marke Opel, ili da proizvodnju Opelovih modela organizuje u pogonima Zastavinih fabrika „21. oktobar“ i Rezervni delovi u Kragujevcu, ili u Zastava specijalnim automobilima u Somboru.

Da li zbog Fijata, ili nekih drugih razloga, ponuda DŽeneral motorsa nije prihvaćena. DžM se, kao i Folksvagen, koji je za Zastavu bio zainteresovan i početkom 1992, kada je nevoljno otišao u češku Škodu, više nije pojavio u Kragujevcu i Srbiji.

Redizajnirani "fića" i novi model

U kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija očekuju da bi redizajnirani „fijat 500L“ na evropskim i severnoameričkim tržištima mogao da se pojavi i do kraja godine. Na delimičnoj promeni dizajna „velikog fiće“, čime bi, kako se ovde nadaju, mogao da bude delimično ublažen, ili privremeno zaustavljen pad proizvodnje i plasmana tog automobila, radi se već duže od godinu dana. Zaposleni u FCA Srbija svesni su, ipak, da jedino novi model otvara perspektive toj fabrici. Očekuju, kažu, da će novi model u Kragujevcu da počne da se proizvodi tokom 2020, što im je nedavno potvrđeno i iz menadžmenta FCA Srbija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari