Cvijetin Milivojević: Ipsos partijska agencija SNS 1Foto: EPA-EFE/ ANDREJ CUKIĆ

Da su izbori danas, Srpska napredna stranka, prema najnovijem istraživanju Ipsosa, ubedljivo bi pobedila sa 59,8 odsto dobijenih glasova, SPS bi osvojila 8,5 odsto, Stranka slobode i pravde 4,2 odsto, POKS 3,2, a „Dosta je bilo“ Saše Radulovića bi imala oko tri odsto.

Marko Uljarević, direktor Sektora za istraživanje javnog mnjenja Ipsosa, objašnjava da je kod rejtinga SNS presudno to je što predsednik Srbije Aleksandar Vučić ispuni ono što obeća.

Ta istraživanja, kažu sagovornici Danasa, skrojena su prema finansijeru, odnosno naručiocu istraživanja, Srpskoj naprednoj stranci i ne odražavaju pravu sliku stvarnosti, te imaju za cilj manipulaciju i kreiranje pronaprednjačkog javnog mnjenja. Oni ističu i da upravo takva istraživanja Ipsos svrstavaju u partijsku agenciju za istraživanje javnog mnjenja.

Cvijetin Milivojević, politikolog, kaže za Danas da veruje da su rezultati istraživanja Ipsosa tačni, ali da veruje i da su oni rađeni na ciljnoj grupi koja je stratifikovana prema bliskošću sa SNS.

„Ali postoji jedno ali, koje uvek sreću kvari. Mene jako zanima da li agencije koje rade namenska istraživanja samo za Srpsku naprednu stranku, istražuju i ostale potencijalne ciljne grupe, odnosno više od 50 odsto onih koji nisu izašli na prošle izbore. I zašto jedna tako kredbilna agencija kao što je ova dozvoljava godinama unazad da njeni klijenti medijski plasiraju samo delove njihovih istraživanja i to one delove koji se koriste, ne da bi se informisala javnost, već da bi se javnost kreirala, odnosno da bi se kreiralo pronaprednjačko javno mnjenje. Zašto ta agencija sa velikom reputacijom konačno ne istupi i kaže to je nedopustivo, jer se time ugrožava ugled agencije. Zbog onoga što njihov glavni kllijent, SNS, pušta po medijima, ispada da je to partijska agencija, a to nije dobro za njih, jer je ta agencija, barem u prošlosti, bila agencija kojoj se čak i verovalo“, ocenjuje Milivojević.

Sagovornici Danasa napominju da naručioci istraživanja, koji su ujedno i finansijeri, imaju pravo da odaberu pitanja, čak i redosled kako su ponuđeni odgovori, a od formulacije pitanja uglavnom zavise rezultati. Podsećaju i da politički marketing i pozivanje na istraživanja nikad nisu bili popularniji nego u poslednjih nekoliko godina.

Zoran Gavrilović iz BIRODI-ja napominje da SNS ima podršku 60 odsto onih koji su se opredelili da će glasati. On postavlja i pitanje kakvo je javno mnjenje u državi koja ima ovakvu medijsku sliku i napominje da ta istraživanja mere zapravo cenzurisano javno mnjenje.

„Ono što svako ko se stvarno bavi istraživanjima javnog mnjenja zna je da stavovi građana zavise od informacija koje ispitanik ima. BIRODI monitorinzi, a ne samo naši monitorinzi govore da su teme afera marginalno ili spinovano predstavljene u medijima iz kojih se informišu glasači SNS. Da li je ikada Aleksandar Obradović bio na RTS, ili porodica Stanike Gligorijević? Odgovor je ne. Da li je Aleksandar Obradović bio gost na Pinku? Nije. Bez slobodnih medija koji izveštavaju u skladu sa članom 47 Zakona o elektronskim medijima, ili članom 15 Zakona o javnom informisanju imaćemo istraživanja javnog mnjenja koja mere cenzurisano javno mnjenje. Svrha tih istraživanja javnog mnjenja nije istraživanje, već njegovo kreiranje, jer ta istraživanja mere cenzurisano javno mnjenje – ističe Gavrilović.

Za razliku od njega, Bojan Klačar, direktor CESID-a, ocenjuje da kontinuirano visoki rejtinzi SNS imaju utemeljenje pre svega zbog velikog poverenja u njihovog lidera Aleksandra Vučića.

„Vučić je i spontano i na zatvorenom pitanju političar sa ubedljivo najviše poverenja u njegov rad. Osim toga građani Srbije pozitivno ocenjuju pravac u kome se Srbija kreće i u dužem periodu su ti procenti veći od 50 odsto populacije. Iza SNS stoji jaka stranačka infrastruktura, prisutna u svim krajevima Srbije, a percepcija je i da je Srbija relativno dobro odgovorila ključnim izazovima u poslednjih godinu i po dana, prevashodno zdravstvenim i ekonomskim“, kaže Klačar.

Komentari

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

3 reagovanja na “Cvijetin Milivojević: Ipsos partijska agencija SNS”

  1. Ja redovno čitam list danas ali imam utisak da se samo favorizuje jedan deo opozicione grupacije a da ostali se etiketiranje kao „Vučićeva opozicija,“ e sad na osnovu ovih istraživanja ipsosa vidi se da je poks ipak opoziciona stranka u percepciji birača Srbije.

  2. Neprofesionalno! Kako su ljudi anketirani? Po kom kriterijumu? Koliko ispitanika? Osim toga, mnogi u ovoj zemlji strahuju, pa nece ni reci da su protiv coveka koji „ispunjava obecanja“!!!

  3. Не желим се препуцавати око тога да ли је нешто режимско.Само ћу констатовати да је, поменута агенција, проверавана на изборима.Грешке су минималне.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.