kvar motoraFoto: vchal / Shutterstock.com

Uspeli ste da izgurate ceo mesec bez nepredviđenih troškova i iščekuje platu, a onda se na instrument tabli vašeg automobila upali lampica s slikom motora, na kojoj ponekad piše „CHECK“. Ona signalizira da nešto nije u redu s motorom, što znači da vas ipak čekaju nova (i velika) novčana izdvajanja.

Mada ne mora da se radi o nekom obzbiljnom kvaru, ovaj signal ne bi trebalo da ignorišete i potrebno je da što pre odvezete auto na servis, ako je to moguće.

Tzv. „check engine“ signal je žuta lampica u obliku motora koja se pali s drugim lampicama kada date kontakt okretanjem ključa ili pritiskom na dugme za paljenje, a morala bi da se ugasi s drugim lampicama kada se motor pokrene.

Ona se pali odnosno ostaje upaljena nakon paljenja motora kada neki od senzora sistema automobila detektuje nepravilnost u njegovom radu. Dobra vest je da to ne mora biti nikakav ozbiljan kvar, ali paljenje lampice „check engine“ nipošto ne treba ignorisati.

Ako ona ostane upaljena nakon startovanja motora prvo probajte da ugasite i ponovo upalite motor, nakon što ste se isključili iz saobraćaja, pa ako se nakon ovog postupka lampica ugasi, verovatno se radi o trenutnoj ili jednokratnoj grešci, otkrivenoj zahvaljujući senzorima. Ako je u pitanju zanemariva greška i lampica se više ne upali, najverovatnije je sve u redu s vozilom.

Ako se lampica ne gasi ili se takva situacija ponavlja nakon ponovnog paljenja motora, najbolje je posetiti mehaničara i otkriti šta nije u redu s motorom.

Vožnja s upaljenom lampicom „check engine“ na duže vreme nikako nije preporučljiva, bez obzira na to da li osećate neku razliku dok vozite ili ne. Ako pak osetite da automobil ostaje bez snage ili je motor prešao u „safe mode“ (siguran način rada) i ne može postići veći broj obrtaja, te normalno ubrzavati, bez odlaganja se odvezite do mehaničara.

Mehaničar će pomoću dijagnostičke opreme locirati mesto kvara i detektovati razlog kvara. Razlog paljenja lampice „check engine“ može značiti probleme s mnogim delovima motora i sistema za dovod vazduha i odvod izduvnih gasova. Kvar lambda sonde, greška sistema za ubrizgavanje goriva, oštećenje DPF filtera ili katalizatora, merenje određenih temperatura i pritisaka, kvar EGR ventila samo su neke od mogućih grešaka na koje ukazuje ta lampica. Takođe, može se raditi o kvaru senzora, niskom naponu električnih instalacija, vlazi u instalacijama…

Lampicu „check engine“, koja je deo sistema samodijagnostiku automobila, imaju svi moderni automobili. Bilo kakvo odstupanje u radu motora može biti razlog paljenja lampice za proveru motora na instrument tabli vozila.

Važno je napomenuti da prilikom kupovine polovnog automobila obvezno proverite da li radi lampica za proveru motora. Okretanjem ključa u početni položaj, na instrument tabli bi trebalo da zasvetle sve kontrolne lampice. Ako se lampica „check engine“ uopšte ne pali, nešto nije u redu. To može da znači da je prethodni vlasnik vozila, odnosno njegov mehaničar, zbog nemogućnosti uklanjanja greške, jednostavno isključio lampicu, ali nije rešio problem. Naravno, trebalo bi da vas zabrine i ako lampica ostane upaljena i nakon pokretanja motora.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari