Praktični saveti: Kako se pripremiti za vožnju po snegu i ledu 1Foto: Beta/Milan Timotić

Ako želiš mir, spremaj se za rat, kaže stara mudrost. Kako se na ovim prostorima pravovremenim pripremama obično malo daje na važnosti, uglavnom se uzdamo u našu tradicionalnu snalažljivost.

Zima polako počinje da „steže” pa kreću i nevolje. Šta raditi kad zalede vrata i brave? Kad počnu da magle stakla ili se zaglavimo u snegu? Zašto je pranje automobila važnije zimi nego leti? Kako da vežbate vožnju na snegu i upoznate svoj automobil? Ekipa portala Polovniautomobili.com pripremila je nekoliko korisnih saveta.

Šta kad se zalede vrata?

U jednom od prethodnih tekstova dali smo savet kako sprečiti „sleđivanje“ vrata, a to je mazanje gume oko vrata glicerinom ili Pavlovićevom mašću. Ukoliko je do najgoreg ipak došlo, ne otvarajte vrata na silu, pošto može da dođe do oštećenja kedera. Praktično jedino rešenje u ovakvim slučajevima jeste polivanje toplom vodom – ne vrelom! Suviše topla voda može da dovede do pucanja stakala, pa budite pažljivi i strpljivi.

Šta kada se zaledi brava?

Zaledila se brava i ne možete da uđete u automobil? Najefikasnije rešenje je sprej za odleđivanje brava. Najčešći problem je, međutim, to što taj sprej mnogi drže u pregradi ispred suvozača – dok stojite ispred vozila koje ne možete da otvorite, sprej na tom mestu će biti od male koristi. Stoga gledajte da ga ubacite u džep jakne ili torbice koju najčešće koristite.

Guranje ključa zagrejanog upaljačem u bravu predstavlja krajnje rešenje, a u mnogim situacijama i jedino. Međutim, pazite da preteranim grejanjem ne oštetite plastiku ključa.

Polivanje brave vrelom vodom – ovo ne preporučujemo, ali mnogi vozači tu tehniku uspešno primenjuju. Jednostavno, metal i staklo su veoma hladni, a voda je topla, te nagle promene temperature mogu da izazovu oštećenja.

Šta kad se magle stakla?

Uvek u automobilu držite nekoliko čistih krpa i bar jedno pakovanje maramica (za svaki slučaj). Ventilator grejanja podesite na najjače i usmerite vazduh ka vetrobranu. Upalite i klima uređaj, ako ga imate.

Ukoliko se stakla često magle, a čak ni grejanje na maksimumu ne pomaže, kupite neko od sredstava protiv magljenja (dobro pročitajte uputstvo za upotrebu). Tu su i priručna rešenja, kao što su premazivanje limunovim sokom ili medicinskim alkoholom, prskanje rastvorom deterdženta za sudove i zatim brisanje suvom krpom.

Postoji i verovatnoća da je reč o kvaru za čije dijagnostikovanje je potrebno otići u servis. Na primer, možda je samo potrebno zameniti filter kabine, možda je procureo radijator grejanja, prodire voda u kabinu ili se negde stvara kondenzacija…

Trudite se da vam sva stakla uvek budu čista – u krajnjem slučaju, lakše će se brisati.

Zaleđena stakla?

U prodaji možete naći posebna sredstva za odleđivanje stakala. Struganje leda „na živo“ ne preporučujemo. Možete da startujete motor i grejanjem kabine ugrejete vetrobran i zatim uklonite led. Naravno, ovaj scenario traži dosta vremena.

Alternativa je polivanje toplom/mlakom vodom. Ponovo upozoravamo, svaki kontakt vrele vode i hladnog stakla može da dovede do oštećenja!

Karton ili staro ćebe preko vetrobrana oslobodiće vas ove muke. Samo ih učvrstite da ih ne odnese vetar – npr. vežite krajeve veoma tankim kanapom, koji ćete zatim ubaciti u kabinu i zatvoriti vrata preko njega.

Šta kada se zaglavimo u snegu?

Prvo pokušajmo da uklonimo sneg oko točkova ašovom (ukoliko ste na ga vreme nabavili i ubacili u prtljažnik), strugačem za led ili golim rukama, ukoliko nemate nikakvu alternativu. Oslobodite put i prednjim i zadnjim točkovima, bez obzira na pogon. Zatim pokušajte da se izvučete.

Pokušajte sa menjačem u prvom stepenu prenosa. Ukoliko točkovi suviše proklizavaju, pokušajte sa drugim stepenom. Kod nas najveći broj automobila ima prednji pogon, pa možete okretanjem upravljača da „razgurate“ sneg i stignete do iole čvrste podloge, naizmenično pokušavajući da krenete napred i nazad.

Veoma korisne mogu da budu patosnice – jednostavno ih ubacite ispod pogonskih točkova kako biste obezbedili veće trenje (praktično imitirate guseničare – tenkove, bagere i slična vozila).

Univerzalan savet za efikasno izvlačenje iz snega ne postoji, već u datoj situaciji morate da se snađete. Na primer, ukoliko vozite BMW, Mercedes ili neki drugi automobil sa zadnjim pogonom, prilikom izvlačenja iz snega pomoći će ubacivanje tereta u prtljažnik.

Pošto je u ovakvim situacijama teško doći do adekvatnog tereta, neretko vozačima pomognu slučajni prolaznici – sednu u gepek i nadaju se da ih nećete zaboraviti kada krenete. Šalu na stranu, ovakve situacije mogu da budu i opasne.

Čišćenje automobila

Ukoliko je u toku noći (ili dana) padao sneg, odvojite vreme da detaljno očistite automobil. Ne budite jedan od onih vozača koji na krovu ostave snežni pokrivač debljine desetak centimetara, pa im pri prvom oštrijem kočenju sav taj sneg padne preko vetrobrana.

Tada moraju da izađu i sklone sneg, usporavajući već kastastrofalan saobraćaj, a ukoliko su vozili nešto brže, postoji opasnost da dođe i do saobraćajne nesreće.

Dakle, uklonite sav sneg sa haube, vetrobrana, krova, zadnjeg stakla, bočnih stakala, retrovizora… Ukratko, uklonite sav sneg – ne čekajte da se otopi.

Očistite i svetla!

Na farovima, migavcima i zadnjim svetlima tokom vožnje prikupljaju se razne nečistoće, što znači da ćete lošije videti u slučaju loših vremenskih prilika ili noću, a i drugi učesnici u saobraćaju će slabije uočavati vaš automobil. Još ako ne očistite dobro sneg ili led sa njih, značajno povećavate rizik od saobraćajne nesreće.

Imajte na umu da prljava stop svetla mogu da dovedu do naletanja drugog vozila na vaš automobil zbog nepravovremenog uočavanja signala da ste počeli da kočite, naročito kada je u pitanju naglo kočenje.

Ubacite stoga u prtljažnik neku staru krpu kojom ćete pre svake vožnje na brzinu prebrisati sve svetlosne grupe, bez obzira da li je ostatak automobila prekriven blatom, snegom ili ledom. Ne zaboravite ni redovno pranje te krpe, inače će brzo izgubiti svoju funkciju.

Pri dužim vožnjama, setite se brisanja kada se zaustavite da napravite pauzu.

Oprema za čišćenje automobila

Prilikom nabavke lopatice, metlice i drugih „rekvizita“ kojima ćete čistiti sneg i led sa automobila, imajte u vidu da se njima, ukoliko imaju oštre i tvrde ivice, može oštetiti lak. Stoga bi bilo idealno da su ašovčić/lopata od plastike, ali kvalitetnije i deblje, kako se ne bi desilo da pukne u pola posla.

Ukoliko silom prilika sneg sa vozila morate da čistite nekim metalnim oruđem, obmotajte ga nekom starom krpom ili čak i svojom majicom – manja je šteta nego da oštetite lak.

Istresite patosnice

Sneg koji na cipelama ili čizmama unesete u automobil otopiće se i prikupiti u vidu vode na patosnicama. Stoga ne zaboravite da se rešite ove vode kada se zaustavite. U suprotnom, ona će se tokom noći zalediti i predstavljati problem ujutro.

Ukoliko je i tepih postao mokar, možete po njemu da prostrete novine ili stare krpe, kako bi upile vodu. Ujutro ih, tako zaleđene, jednostavno izbacite.

Sušenje nakon pranja

Zimsko pranje automobila je neuporedivo važnije od pranja leti, pošto se njime sa automobila uklanja so, koja se na putu meša sa snegom, vodom, blatom i drugim nečistoćama i pretvara u izuzetno agresivnu masu.

So drastično ubrzava koroziju na već načetim mestima, obično skrivenim od našeg pogleda, kao što su rubovi krila, razni spojevi, donji deo vrata, pragovi… Stoga posebnu pažnju posvetite pranju odozdo.

Bilo bi odlično da nakon pranja uzmete kompresor vazduha i njime izduvate vodu iz brava, rubova i drugih problematičnih mesta. Takođe, korisno je da izvezete automobil na neki put gde može brže da se vozi, kako bi se preostala voda izbacila ili isušila.

Voskiranje

Voskiranje bi trebalo da se obavi pre zime, ali je još jedno voskiranje u toku zime više nego korisno. Imajte u vidu da vosak štiti lak vašeg automobila od svih negativnih uticaja. Voskiranje možete da obavite i sami, bez obzira koliko ste vešti u tome  – važnija je njegova zaštitna funkcija od estetike.

Proveravajte tečnost za pranje vetrobrana

Sneg, kiša, prskanje drugih vozila… Previše je razloga za pranje vetrobrana da biste sebi dopustili luksuz da pre svakog sedanja u automobil ne proverite nivo tečnosti za pranje vetrobrana. Proverite i rezervnu bocu u prtljažniku, pošto postoji velika šansa da će vam u slučaju saobraćajne gužve i višečasovnog kretanja u koloni zatrebati.

Ne koristite ručnu kočnicu

Ovaj savet važi uglavnom za starije automobile. Zimi, pri vrlo niskim temperaturama, ne potežite ručnu kočnicu, pošto u slučaju oštećenog bužira može doći do prodiranja vode koja će se zalediti i blokirati sajlu.

Tako ćete se, kada ujutro krenete, čuditi „neobičnom“ ponašanju automobila. Naime, ovakve situacije se gotovo uvek dešavaju kada je asfalt pokriven snegom i ledom, te neko vreme nećete biti ni svesni da su zadnji točkovi blokirani.

Čuvajte brisače

Brisače nipošto ne aktivirajte pre nego što dobro očistite vetrobran od snega i leda, a zatim sačekajte da ga grejanje dovoljno zagreje da se i poslednji zaleđeni ostaci otope. Ukoliko ih aktivirate pre detaljnog čišćenja, gumice brisača će se vrlo brzo oštetiti, pa više neće uklanjati vodu efikasno kao što bi trebalo.

Stoga prvo startujte motor, sačekajte malo da se zagreje i pustite grejanje – u međuvremenu se posvetite čišćenju automobila od snega i leda.

Jedan od trikova je da vetrobran uveče pokrijete starim ćebetom, koje ujutro možete da spakujete u kesu ili odnesete u kuću na sušenje. Tako ćete sebe poštedeti mukotrpnog čišćenja.

Korisno je i noću podići brisače, kako se do ujutro ne bi zalepili za staklo.

Kako se suprotstaviti snegu i ledu?

Vežbajte vožnju po snegu

Svi saveti ovog sveta neće biti od pomoći kada se nađete u kritičnoj situaciji, a nemate praktičnog iskustva. Zato malo provežbajte na mestima pogodnim za to (npr. širokim praznim parkinzima).

Prvo simulirajte naglo kočenje. Krenite polako, pa postepeno povećavajte brzinu i svaki put oštro zakočite – kao da je pešak izleteo ispred vas.

Tako ćete steći okvirnu sliku o ponašanju svog automobila na klizavoj podlozi. Pratite kojom ste se brzinom kretali pre kočenja, a zatim zamislite da ste na putu i da se krećete dva, tri ili četiri puta većom brzinom. Nakon toga ćete sigurno držati veću distancu od drugih vozila u saobraćaju.

Radite i na skretanju. Zatim istovremeno kočite i skrećite – možda ćete biti iznenađeni kako se vaš automobil sa novim zimskim gumama iznenada pretvorio u neupravljivu gomilu gvožđa.

Veoma je važno da upoznate svoj automobil, bez obzira na dosadašnje vozačko iskustvo. Posebno obratite pažnju na rad elektronskih sistema za pomoć u vožnji, kao što su ABS, ASR ili ESP.

Ne zaboravite da ABS produžava kočenje po snegu! Ovaj sistem sprečava blokiranje točkova prilikom kočenja (i ništa drugo). Dakle, kod automobila bez ABS-a, točkovi se blokiraju, gomilaju sneg ispred sebe i „ukopavaju“ se, dok kod onih sa ABS-om nastavljaju da se okreću i znatno produžavaju zaustavni put.

Ova tema je veoma komplikovana, pošto zavisi od vrste površine po kojoj vozite (npr. asfalt potpuno pokriven ledom preko kojeg je pao sneg od dva-tri centimetra i asfalt bez leda sa snegom od deset i više centimetara potpuno su različite priče), od vrste/kvaliteta pneumatika, generacije i sofisticiranosti ABS sistema… Postoje i prilagodljivi ABS sistemi, koji „prepoznaju“ podlogu i u skladu s tim menjaju svoju reakciju.   

Stoga vas ohrabrujemo da u bezbednim uslovima naučite kako automobil reaguje prilikom kretanja, oštrijeg ubrzavanja, skretanja, kočenja, istovremenog skretanja i kočenja (kada pokušavate da istovremeno usporite i izbegnete neku prepreku)…

Najvažnije pravilo je da se ništa ne čini naglo – bez oštrog kočenja, ubrzavanja ili skretanja. Elektronska kontrola stabilnosti (isti sistem pod različitim imenima – ESP, ESC, VDC, DSC…) nije od velike pomoći na klizavom putu. Ukoliko nema dovoljno trenja između podloge i pneumatika, ESP će bezuspešno pokušavati da vas vrati dok automobil proklizava.

Tekst preuzet sa portala Polovniautomobili.com.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.