Ljudi su od davnina pokušavali da tumače svoje snove. Još je Aleksandar Veliki, u svoje bitke, vodio “tumača” snova, verujući da mu snovi šalju poruku o njegovoj sudbini.


Snovi su zanimali razne narode i plemena i, pre pojave naučne misli o snovima, ljudi su se na različite načine dovijali ne bi li saznali značenje svojih snova.

U ovom tekstu ću ukratko prikazati psihoanalitičko shvatanje snova, s posebnim akcentom na ideje prvog čoveka koji je interepretaciju snova doveo do naučne ravni.

„Tumačenje snova“, Frojdovo delo, predstavlja knjigu-prekretnicu. Pre objavljivanja ove knjige, Frojd se godinama bavio tumačenjem sopstvenih snova, a zatim i snova svojih klijenata. Nakon Frojda su mnogi upotpunjavali i kritikovali njegove osnovne postavke. Možda jedan od najzanimljivijih komentara daje Oktave Manoni, koji kaže da nijedan od snova koje je Frojd upotrebio, ništa više nego snovi drugih, ne mogu biti predmet iscrpne interpretacije jer „svaki san ima svoj pupak preko kojeg uspostavlja vezu s nepoznatim“. Manoni dodaje da Frojd, dok interpretira svoje i snove drugih, ostaje diskretan. Zapravo, reč je o tome da svaki san ima mnogo nivoa i da se može interpretirati u više različitih konteksata i situacija, ali da krajnja interpretacija, upravo zbog složenosti i višeznačnosti sna, nije moguća.

Svaki san ima mnogo nivoa i može se interpretirati u više različitih konteksata i situacija, ali krajnja interpretacija, upravo zbog složenosti i višeznačnosti sna, nije moguća.

Koji su izvori sna i odakle dolazi njegov materijal?

Po Frojdu, naši snovi su uvek izazvani „nekim događajem posle kojeg još nismo prespavali noć“. Dakle, izvori naših snova su delovi bliže ili dalje prošlosti, i da bi se san proizveo, oni treba da se povežu s nekim utiskom ili događajem koji se odigrava na dan nastanka tog sna.

U toku spavanja, slabi naša svest, kao i glas savesti. Mirni smo, toplo nam je, i ulazimo u situaciju koja je po, Frojdu, idealna za stvaranje snovnih sadržaja koji služe za ispunjenje potisnutih želja i agresivnih i seksualnih nagona. Zapravo, prva Frojdova misao bila je da san služi ispunjenju zabranjenih i, stoga, potisnutih želja. Međutim, snovi često deluju nejasno, maglovito, čak besmisleno. Razlog iz kojeg se oni prerušavaju nalazimo u mehanizmima rada sna i u cenzuri – koja ne dozvoljava potisnutim i neprijatnim dražima da se, u svom izvornom obliku, pojave u snu. Jedino kada se naši svesni i nesvesni delovi “slažu” oko onoga što žele, san predstavlja ispunjenje želje. Takav je slučaj, najčešće, s dečjim snovima, koji su znatno jasniji od snova odraslih. U slučaju odraslih, često se dešava da se naša svest i podsvest ne slažu. Zapravo, dešava se da potiskujemo sve želje i porive za koje smatramo da su, iz nekog razloga, nedozvoljeni, opasni ili loši. U takvim slučajevima san predstavlja “prerušeno ispunjenje potisnute želje”.

U slučaju odraslih, često se dešava da se naša svest i podsvest ne slažu. Zapravo, dešava se da potiskujemo sve želje i porive za koje smatramo da su, iz nekog razloga, nedozvoljeni, opasni ili loši. U takvim slučajevima san predstavlja “prerušeno ispunjenje potisnute želje”.

Zašto su snovi teški za razumevanje?

Frojd je smatrao da kod svakog čoveka postoje želje koje želi da sakrije i od sebe i od drugih. Takve želje se, stoga, potiskuju i putem različitih mehanizama maskiraju i uobličavaju u slike i sadržaje koji nam deluju nerazumljivo.

Da bi napravio razliku između stvarnog značenja sna i prerušenog snovnog materijala, Frojd je uveo pojmove manifestnog i latentnog sadržaja sna. Manifestni je sadržaj sna kakvog se sećamo, dakle – često maskirani sadržaj čije značenje još ne razumemo. Latentni sadržaj sna je potisnuto značenje sna do kojeg dolazimo putem slobodnih asocijacija i interpretacija. Cenzura je mehanizam koji ne dozvoljava da potisnute želje budu jasno prikazane u snu, već u san pušta samo prijatne/podnošljive sadržaje.

Frojd deformaciju sna poredi s učtivošću koja se vrlo često sastoji u prerušavanju agresivnih ili negativnih misli u pristojnije formule. Dakle, u snu se sprovodi nesvesna cenzura želje: „što je cenzura stroža, to je prerušavanje potpunije“, kaže Frojd.

San s bolnim sadržajem mogao bi, dakle, biti ispunjenje želje: bolni sadržaj je proizvod prerušavanja, deformacija onoga što je snevač želeo, a deformacija je, svakako, proizvod cenzure.

Rad sna

Da bismo došli do pravog značenja snova, služimo se tehnikom analize i tumačenja. Tehnika je složena, no, načelno se sastoji u razmatranju četiri glavna mehanizma koji prerušavaju latentni u manifestni sadržaj, odnosno – četiri faze snevanja:

Sažimanje predstavlja zamenu celine delom. Na pretpostavku o sažimanju Frojda je naveo zaključak o šturosti i siromaštvu očiglednog sadržaja nekih snova u poređenju s bogatstvom latentnih misli tih istih analiziranih snova. Ispitujući razne primere snova, Frojd pokazuje da se kondenzacija organizuje oko određenih termina iz očiglednog sadržaja, koji su neka vrsta spoja pre kojeg je učinjena fuzija između mnogobrojnih latentnih misli, međusobno potpuno različitih. Kada se, na primer, mehanizam kondenzacije odnosi na reči ili imenice, može dovesti do novih kovanica, koje su naizgled sasvim besmislene. Uobičajen primer sažimanja slikovnog dela sna izgleda tako da se u jednu osobu smeštaju osobine i opisi nekolicine osoba, ali tako da nijedna od nekolicine osoba nema zapravo zajedničke osobine. Na primer, osoba koju sanjamo može imati lik neke druge osobe, ali je u snu zovemo imenom koje joj ne pripada. Analizom uspostavljamo odnose koji mogu biti zajednički svim pomenutim osobama u snu.

Premeštanje je, zapravo, mehanizam psihički intenzivnih prenošenja izvesnih elemenata na neke druge. Proces radi tako da, na primer, sadržajno bogati elementi, naizgled postaju beznačajni i u stanju su da izmaknu cenzuri, dok se drugim elementima pridaje veća važnost. Iz tog razloga je, između ostalog, neophodno obratiti pažnju na svaki deo sna. Sama činjenica da snevač sam pravi san ukazuje da je svaki element sna bitan. Dakle, ono što se snevaču čini najvažnijim, može biti mnogo manje važno od neke, naizgled, sporedne stvari u snu.


Simboličko prikazivanje

Treći mehanizam se odnosi na simboličko prikazivanje u snu. Ovaj mehanizam pokazuje da san ne može predstavljati logičke odnose između elemenata iz kojih je sastavljen, ali da ih zato može izmeniti ili „našminkati“. Interpretacija, za koju Frojd kaže da je „kraljevski put u nesvesno“ ima za zadatak da ponovo uspostavi odnose koje je izbrisao rad sna. Pišući o ovom mehanizmu Frojd ističe važnost identifikacije u snu. Identifikacija je sredstvo preko kojeg dve osobe mogu izgraditi jednu ili biti predstavljene preko jedne stvari koja im je zajednička. Identifikacija može funkcionisati i kao sredstvo prerušavanja samog snevača. Frojd ističe da se sama snevačeva ličnost pojavljuje u svakom od snova i da nije naišao ni na jedno odstupanje od ovog pravila.

Iako je Frojd verovao da simboli sna nisu konstantni, ipak je pominjao simbole koji najčešće imaju određeno značenje.

Svaki san se razumeva i interpretira s individualnog stanovišta. Izbegava se primena opštijih ključeva. Svaki san se može tumačiti više puta i na više nivoa.

Simbolizacijom se zabranjene želje maskiraju i čine neprepoznatljivim. Iako je Frojd verovao da simboli sna nisu konstantni, ipak je pominjao simbole koji najčešće imaju određeno značenje. Naglasak je na tome da se svaki san razumeva i interpretira s individualnog stanovišta. Međutim, vodeći se iskustvom analize sopstvenih, kao i snova svojih klijenata, Frojd je ipak ukazao na najčešće značenje pojedinih snovnih simbola.

· Najpoznatiji simboli muškog polnog organa su dugački,uspravni predmeti

· Najpoznatiji simboli ženskog polnog organa su šuplje stvari

· Broj tri (kao i ostali neparni brojevi) simbolizuje seks. Seksualni čin simbolizuju i gotovo sve ritmične radnje.

· Masturbacija je obično predstavljena klizanjem ili otkidanjem grane, dok je kastracija često simbolizovana šišanjem, opadanjem kose, ispadanjem ili vađenjem zuba!

· Orijentacija u snu ima vrednosni smisao. Levo najčešće ukazuje na nešto loše, dok desno ukazuje na dobro.

· Odlazak na put simbolizuje smrt.

· Izlazazak iz vode ili kupanje simbolizuju rođenje.

· Kralj simbolizuje oca, kraljica majku, a gamad braću i sestre, princ/priceza simbolizuju snevača.

Analitičari su retko komentarisali ovo poglavlje Frojdove knjige, osim kada su upućivali pritužbe na njegov račun. U savremenim analizama sna se izbegava primena opštijih ključeva, već se radi na analizi svakog konkretnog sna, jer on ima svoj sopstveni ključ – čak i u okviru jedne iste ličnosti.

Iako je Frojd verovao da simboli sna nisu konstantni, ipak je pominjao simbole koji najčešće imaju određeno značenje.

Krajnja aktivnost procesa sanjanja je “sekundarna revizija”. Frojd ističe da u izvesnim slučajevima sadržaj sna ne proizlazi samo iz misli sna, već da neka psihička funkcija, putem okolišanja naše svesne misli, naših fantazama, može da oboji san nekim drugim elementima. Ta psihička instanca, koja obično ima funkciju cenzure, može da proizvede produžetke ili proširenja sna. Frojd ukazuje da su proširenja sna lako prepoznatljiva jer su obično stidljivo uvedena pomoću izraza „kao da“.

Svaki san se može tumačiti više puta i na više nivoa. Mnogi analizandi podležu otporu u pričanju svih elemenata sna, neretko u drugom pričanju sna dodaju elemente koje su u prvom izostavili. Takođe, nakon analize sna, dešava se da ponovo sanjaju san koji potvrđuje ili osporava interpretaciju prethodno iznetog materijala. Sekundarna revizija se, nakon Frojda, nije pokazala kao preterano popularna kod psihoanalitičara. Ovaj proces predstavlja naknadnu obradu sna i osmišljavanje sna. Međutim, nije neophodno da se dešava samo u seansi ili samo uz pomoć analitičara. Mi sami naknadno revidiramo san kada o njemu razmišljamo nakon buđenja, kroz dnevno sanjarenje ili fantazije, posebno ako nakon razmišljanja o značenju sna ponovo sanjamo gotovo isti san u kom se uobličavaju prethodno nejasni elementi. Kada se takva situacija dogodi, znači da je cenzura u značajnoj meri popustila jer smo uspeli da u značajnoj meri osvestimo i osmislimo prethodno nerazumljive aspekte sna.

Savremeno psihoanalitičko tumačenje snova

Od Frojda do danas, mnogi psihoanalitičari su korigovali originalnu Frojdovu misao o snovima. Savremena psihoanaliza se u mnogo tačaka razlikuje u shvatanju nastanka i tumačenja snova. Pojedini analitičari veruju da san čak ni nema latentni sadržaj, već da nastaje kao neurološki formirana slika, koju snevač osmišljava. Tumačenje bi, u tom slučaju, išlo ka stavljanju sna u kontekst celokupnog snevačevog života. Drugi analitičari smatraju da metod slobodnih asocijacija nije uvek (ili uopšte) od pomoći u razumevanju snova. Oni veruju da snovi predstavljaju sadržaje naše psihe za koje nemamo reči, tako da nikakva asocijacija ne može uobličiti sadržaj. Oni kažu da je san odgovor, a da tumačenje služi za postavljanje odgovarajućeg pitanja za tako ponuđeni odgovor. Pojedinci i dalje veruju da se valja služiti određenim tehnikama za tumačenje sna i vode tehnikama koje je Frojd ponudio. No, svi se danas slažu da je celokupan kontekst snevačevog života bitan za razumevanje sna, kao i da se svaki san tumači na više nivoa. Akcenat je na individualnom i snovne simbole gotovo više niko ne posmatra kao nešto što može biti dato samo po sebi.

Za kraj je bitno naglasiti da su snovi kompleksne tvorevine. Psihoanalitičko znanje nam može biti vodič i valjalo bi celokupan korpus tog znanja imati u vidu ako se bavimo tumačenjem snova. No, primat ćemo davati klijentovoj istoriji i odnosu između analizanda (klijenta) i tumača (analitičara). S današnjeg stanovišta je bolje reći – ne da se snovi prevode (iz nerazumljivog u razumljivi sadržaj), već se vremenom, kroz analizu, uči kako da se govori u kontekstu klijentovog individualnog snovnog „jezika“.

Autor je dipl. psiholog – master, psihološki savetnik

Tel: 0642474075

www.psihoterapijsketeme.rs

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari