Četvrtaci iznad međunarodnog proseka 1Foto: FreeeImages / Elias Minasi

Đaci iz Srbije pokazali su natprosečno znanje iz matematike i prirodnih nauka (biologija, fizika, geografija) u međunarodnom ispitivanju učeničkih postiguća TIMSS 2015.

U ovom ciklusu učestvovalo je 4.036 učenika četvrtog razreda osnovne škole, a pored Srbije, istraživanje na ovom uzrastu obuhvatilo je 48 zemalja, rečeno je na jučerašnjem predstavljanju rezultata.

– Postignuće naših đaka na testu iz matematike iznosi 518 bodova, a iz prirodnih nauka 525, što je iznad proseka TIMSS skale od 500 poena, ali i međunarodnog proseka od oko 505 bodova. Učenici iz Srbije su po rezultatima iz ovog predmeta izjednačeni sa vršnjacima iz Kanade, Australije, Švedske, Slovenije, Nemačke i Češke, dok su po postignućima iz prirodnih nauka u rangu đaka iz Italije, Holandije, Španije, Severne Irske, Australije, Danske…- rekla je Ivana Jakšić, iz Instituta za pedagoška istraživanja, koji je nacionalni centar za realizaciju TIMSS istraživanja.

Najbolje rezultate u matematici pokazali su učenici iz zemalja dalekog istok – Singapura, Hong Konga, Južne Koreje, Tajvana i Japana, za kojima slede Irska i Rusija. U oblasti prirodnih nauka takođe dominiraju pomente zemlje, s tim što je, recimo, Severna Irska ispod Srbije, dok je u vrhu još i Finska.

Ovo je četvrti istraživački ciklus u kojem učestvuje Srbija. U studiji 2003. i 2007. istraživanje je sprovedeno u osmom razredu, ali su rezultati bili ispod međunarodnog proseka. U prethodnom krugu testiranja 2011. učestvovali su učenici četvrtog razreda, čiji su rezultati slični najnovijim.

Međutim, ovoga puta naši đaci su pokazali značajan napredak u primeni matematičkih znanja i prikazu podataka, a statistički značajano poboljšanje je zabeleženo i u oblasti živa priroda. Istraživači sa Instituta za pedagoška istraživanja to objašnjavaju promenama u načinu rada učitelja. Rezultati pokazuju i da samo 10 odsto četvrtaka iz Srbije uspešno rešava najzahtevnije zadatke sa naprednog nivoa.

Ivana Jakšić kaže da zadaci koje učenici rešavaju u TIMSS studiji u najvećoj meri prate nastavni program i po tome se razlikuju od onih u PISA istraživanju. Iako jedan broj zadataka nije obuhvaćen našim nastavnim programom od prvog do četvrtog razreda, analize pokazuju da je procena učeničkih postignuća pouzdana i da bi rezultati bili gotovo identični kada bi se rešavali samo zadaci koji se zasnivaju na gradivu pokrivenom programom.

Analiza je pokazala da se 85 razlika u postignućima može pripisati individualnim karakteristikama učenika, a 15 odsto potiče od razlika među školama koje oni pohađaju. Đaci iz porodica višeg socio-ekonomskog statusa imaju bolja postignuća iz matematike (slično je i u prirodnim naukama), ali i ona koja su pohađala predškolsko i koja su pre polaska u školu znala da čitaju, pišu, recituju, rešavaju osnovne matematičke operacije…Istraživači ipak tvrde da to ne znači da bi deca trebalo da budu opismenjena pre polaska u prvi razred već da je ulaganje u njihov rani razvoj prednost koja se, kako se pokazalo, kasnije ne gubi.

Izvor podataka

Istraživanje se na globalnom nivou sprovodi u četvrtom i osmom razredu, a u TIMSS-u 2015 učestvovalo je 57 zemalja i sedam regionalnih entiteta. Zadatke je rešavalo 580.000 učenika, a upitnike su popunjavali i nastavnici, direktori i roditelji, zbog čega ova studija nudi pregršt podataka o obrazovnim sistemima i predstavlja značajan resurs za kreiranje obrazovnih politika, rekla je Nikoleta Gutvajn, direktorka Instituta za pedagoška istraživanja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari