Foto: Freeimages/cierpki

Povodom ničim potkrepljenih ocena o „nepočinstvima koja vlast čini vlasniku firme Kar go,“apsolutnom iživljavanju ohole i beskrupulozne države prema preduzetništvu“ i primene „sirove sile“ u sprečavanju ljudi da se bave biznisom, postavljamo pitanje šta je to država uradila, osim što je insistirala na poštovanju zakona, koje nema alternativu? Ni manje ni više od toga, i to je jedini odgovor na snažnu i agresivnu kampanju protiv resornog ministra.

Naglašavamo još jednom da ne postoji nikakva zabrana firmi „Kar go“ da se bavi biznisom, ali taj biznis se mora obavljati po zakonima Republike Srbije. „Kar go“ se bavi nezakonitim pružanjem saobraćajne usluge, bez posedovanja zakonom propisanih odobrenja.

Ekonomski ambijent, poslovne inicijative, uslovi poslovanja i inovacije ne mogu se posmatrati izolovano od prava. Poštovati načela ekonomije ne znači kršiti zakon, već suprotno. Svedoci smo da predstavnici udruženja „Kar go“ i njeni članovi napadaju i ometaju službena lica u vršenju dužnosti, organizuju proteste ispred Vlade, traže „pravo na rad“, isključivo po njihovim uslovima, bez obaveze ispunjavanja zakonskih uslova koji važe za sve ostale. Kao vrhunac licemerja, proklamuju „borbu protiv mafije“, istovremeno kršeći brojne zakone. Kakav je to „biznis model“ koji se propagira u delu javnosti, a koji istovremeno podrazumeva vršenje krivičnih dela i remećenje javnog reda i mira?

Kao odgovor na neargumentovane optužbe kojima se javnost obmanjuje, želimo da informišemo građane Srbije da je Evropski sud pravde presudio protiv firme „Uber“, koja pruža isti vid usluga kao i „Kar go“ u Srbiji, a po tužbi taksista Barselone. U obrazloženju presude navedeno da je usluga koju pruža ta kompanija saobraćajna usluga, a ne pružanje usluge informacione tehnologije, i da se povezivanje neprofesionalnih vozača sa korisnicima usluga smatra saobraćajnom uslugom koja se mora podvesti pod nacionalne propise o transportu zemalja u kojima posluju. Navedena presuda je na liniji zakonskih rešenja i tumačenja propisa Republike Srbije u oblasti transporta. Podsećamo da je Srbija u oblasti transporta po normativnim rešenjima već u EU, odnosno potpuno je harmonizovana sa evropskim regulativama.

Ministarstvo je dužno da odgovori na pokušaje da se javno podrži i promoviše „pravo na privatan posao“ koje podrazumeva kršenje zakona, kao i kad se pod plaštom promocije inovativnosti podstiče kršenje važećih zakona. Nasuprot ambicije navedenih mladih ljudi da razvijaju svoj biznis ne stoji ministarka, već zakoni ove države. Pravo na rad ne podleže ličnoj odluci pojedinca iz vlasti, već važećim propisima.

Pravo pitanje je zbog čega firma „Kar go“ ne želi da prilagodi svoje poslovanje važećim zakonima, kada i po važećim propisima može pružati i razvijati svoju uslugu? Kompanija „Jandeks“ je primer toga. Ona pruža identičnu uslugu kao „Kar go“, s tom razlikom što u vršenju svoje usluge posrednika u prevozu povezuje profesionalne vozače koji poseduju odgovarajuće licence i korisnike putem digitalne aplikacije. Ne upošljava vozače koji ne poseduju odobrenja za obavljanje delatnosti prevoza putnika.

„Kar go“ po istom modelu može legalno da obavlja i razvija svoj posao u Srbiji, bez prepreka i bez potrebe za protestima i medijskim pritiskom, uz istovremeno podnošenje inicijativa za unapređenje usluge kroz nova zakonska rešenja u budućnosti.

Umesto zaključka, još jednom ponavljamo da se Srbija po uslovima poslovanja u transportu ne razlikuje od ostalih modela EU kada je ova usluga u pitanju, i ističemo da pitanje poštovanja ili kršenja zakona ne može biti predmet razgovora ili pregovora, već je pitanje funkcionisanja države i sprovođenja zakona.

Povezani tekstovi