U odbranu Svetislava Basare 1Foto: Freeimages/cierpki

U jednom trenutku nasilno je došla nova vlast i odlučila da ga ostavi na toj funkciji bez ikakve moći odlučivanja. Predsednik opštine je odlazio na posao, iako je i sam znao da je marioneta. Ako bi to odbio, mogao bi da ugrozi živote svojih bližnjih i sebe.

Ovo se nije svidelo grupi boraca za slobodu, koji su sa pravom bili protiv nasilne okupatorske vlasti. Kako neko može da radi za okupatore?

Nedopustivo. Krenuli su da prete. Ko nije sa nama, taj je protiv nas. Rodbina predsednika opštine je čula to i upozorila borce da ga ne diraju. Nisu ga okupatori stavili na to mesto, već je bio tu i ranije, a ako on bude nešto zgrešio, oni će da mu sude.

Jednog dana predsednik opštine se vraćao kući i borci za slobodu su ga sačekali i ubili. Ovako će da prođe svako ko bude sarađivao sa okupatorima. Naravno, široj rodbini se ovo nije svidelo i dogovorili su se da se muški članovi sastanu da vide kako da na to odgovore. Borci za slobodu su saznali i pripremili zasedu. Kad se rodbina okupila, bila je sva izrešetana. Ko nije sa nama, taj je protiv nas!

Ovu tragičnu priču sam čuo kao mali kad sam pitao zašto su neki naši rođaci odrasli bez očeva. Takođe sam saznao da su borci za slobodu kasnije odbacili nesrećnu parolu „Ko nije sa nama, taj je protiv nas!“, a ovaj događaj se tretirao kao istorijska greška.

Čini se da ponovo živimo u vremenu istorijskih grešaka. I tu mislim na ponašanje određenog dela javnosti prema gospodinu Svetislavu Basari, kao i na manjak javne odbrane njegovog integriteta.

Evo jednog misaonog eksperimenta. Recimo da imamo grupu A ljudi koji su blago rečeno bahati, srebroljubivi i netolerantni. Kad osoba X uputi argumentovanu kritiku na njihov račun, članovi grupe A odgovaraju (opet blago rečeno) blaćenjem i javnim ponižavanjem osobe X. E sad, imamo i drugu grupu ljudi B koji tvrde da su drugačiji. Naša hipoteza je da su članovi grupe B tolerantniji. Kako bismo testirali tu tezu?

Jednostavno. Neka osoba X uputi argumentovanu kritiku grupi B i ako njeni članovi ne krenu sa blaćenjem i javnim ponižavanjem osobe X, onda se može reći da oni jesu tolerantniji.

Na moju žalost, grupa B se nije pokazala tako tolerantnom. Pre sam mislio da gospodin Svetislav Basara preteruje. Moje razumevanje je bilo da on to namerno čini da bi jače preneo svoju poentu. Nedavna Koraksova karikatura, kao i razni članci u Danasu koji ga kritikuju što ima ovog ili onog tasta ili ovog ili onog izdavača nisu argumentovani odgovor na njegovo viđenje realnosti.

Kako nam glave (hvala Bogu!) nisu iste, onda svako ko misli svojom, misliće drugačije. Umesto „Ko nije sa nama, taj je protiv nas!“ zar ne bi bilo lepo da počnemo da propagiramo „Misli svojom glavom!“. Moje razumevanje gospodina Svetislava Basara je da upravo to on traži od nas.

Autor je direktor Istraživačkog centra za hemijsku informatiku