Iz džepa u budžet 1

Sa vešću da će putarine u Srbiji poskupeti prvi put posle osam godina, sačekalo se dok nisu završene sve svečanosti oko otvaranja novoizgrađene deonice auto-puta Ljig – Preljina.

Tada, dok je premijera Aleksandra Vučića kroz tunel vozio generalni direktor preduzeća Koridori Srbije Dmitar Đurović, sedeći za volanom Skanijinog šlepera, dok je premijer sa suvozačevog sedišta pred kamerom hvalio pejzaž i asfalt „kao u Nemačkoj“, o skoku putarine za čak 10 odsto nije bilo ni reči. Čekalo se da televizijske ekipe odu, da se prostudiraju optimistična obećanja o izgradnji više kilometara puteva nego što ih je Tito napravio, te da se građani izraduju vesti da će prolaz novim auto-putem biti besplatan sve do kraja godine.

A onda, kada su mediji usmerili pogled ka drugim temama – „Juvitani“, pozivnom broju za Kosovo i Donaldu Trampu – usput je objavljeno i da će putarine biti podignute. To je tek poslednje u nizu poskupljenja koja će građani morati da istrpe. Poskupela je i struja, i meso i gorivo, a sada i putarine. Zbog čega ovo poslednje?

Ako pitate ministarku građevine Zoranu Mihajlović, razlog je jasan. Korišćenje auto-puta već osam godina se naplaćuje po nepromenjenoj ceni, pa kada se pogledaju pad dinara i inflacija u tom periodu, proizilazi da je i putarina morala da poskupi. Iz putarine se plaća održavanje puteva, a to znači i plate i materijal – dakle svi oni troškovi koji su u poslednjih osam godina poskupeli, dok su prihodi ostali isti.

Ako se ovo objašnjenje i prihvati, ostaje pitanje, zbog čega sada, zbog čega nije ranije i zašto 10 odsto? Tu je odgovor takođe jasan i svodi se na politički proračun. Država u proteklih osam godina, od čega je ova garnitura na vlasti četiri, izbegavala da podiže putarine iz socijalnih razloga, kako ne bi razljutila glasače, na isti način na koji su održavane i druge regulisane cene. Tako, umesto da svake godine imamo minimalno poskupljenje u nivou inflacije, mi sada imamo skok od čitavih 10 odsto, jer Putevi Srbije teško više mogu da funkcionišu sa realno opadajućim prihodima.

Uz to, skuplje putarine će dogodine pogodovati i budžetu, pa će deficit biti manji za onoliko za koliko novčanici vozača budu tanji. A mali deficit ili još bolje, suficit, dobro zvuči i rado se citira.

S obzirom da do sledećih parlamentarnih izbora ima skoro četiri godine, čini se da je trenutak lepo izabran.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari