Koliko košta Er Srbija 1

Koliko košta nacionalna aviokompanija? Ovo nije pitanje od milion, nego 500-600 miliona evra, pošto se ne zna tačan podatak koliko je država dugova nekadašnjem JAT-u otpisala, koliko preuzela na sebe, a koliko je svežeg novca usula u ovu kompaniju.

Prema nedavno objavljenim finansijskim izveštajima Er Srbije za 2018. godinu prošle godine je uplaćeno 21 milion evra, koliko i prethodne, a pre toga su cifre bile znatno veće. Od 2014. sveukupno samo na ime subvencija država je uplatila oko 200 miliona evra.

Prema okvirnom ugovoru o transakciji kojim su utvrđena prava i obaveze Vlade Srbije vlasnika 51 odsto firme i Etihada manjinskog suvlasnika koji je doveden kao strateški partner koji će upravljati kompanijom, država je trebalo da uplaćuje pomoć do kraja 2016. godine, a nakon toga Er Srbija je trebalo da postane održiv biznis. To očigledno nije bio slučaj ni prošle, a verovatno neće biti ni narednih godina.

Kada su gasili JAT 2013. godine, vlasti su pričale da nacionalna kompanija gubi 30 miliona evra godišnje. Nakon što su pokrili oko 300 miliona evra starih dugova (izjava Siniše Malog iz 2016. godine) dobijena je kompanija kojoj treba upumpati 20 miliona evra godišnje (poslednje dve godine) ili 40 miliona godišnje (u proseku poslednjih pet godina).

Da li je država trebalo da ulazi u ovo partnerstvo sa Etihadom 2013. godine? Tada je ova kompanija iz Abu Dabija bila jedna od najmoćnijih na svetu sa neverovatnim usponom i sličnim partnerstvima između ostalog i sa Al Italijom i Er Berlinom.

Ova strategija širenja Etihada je 2017. godine doživela potpuni poraz kada su obe ove aviokompanije proglasile bankrot. Partnerstvo u Srbiji se još drži, na tankoj niti čini se, ali odlaskom DŽejmsa Hogana iz Etihada, kreatora ove strategije ostaje otvoreno pitanje šta će biti dalje. Da li će posle datih stotina miliona evra Er Srbija nastaviti da bude JAT, državna firma za udomljavanje partijskih kadrova i isisavanje para, samo sa „fensi“ imenom na engleskom jeziku?

S druge strane, ne sme se prevideti da je upravo u periodu nakon stvaranja Er Srbije krenuo uspon prometa na beogradskom aerodromu. Dakle, slika nije nikada crno-bela, ali je država svakako dužna da prikaže jasnu računicu koliko Er Srbija košta, a što da ne i koliko koristi donosi privredi. Pa da izvagamo, mada strepnja je veća od nade na koju će stranu tas prevagnuti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari