Ni rokovi, ni penali 1

Prvo je sa licitiranjem rokova za izgradnju Koridora 10, pre više od osam godina krenuo tadašnji ministar za kapitalne investicije Milutin Mrkonjić.

On je obećao puštanje u rad svih saobraćajnica sa tog pravca do kraja 2012. Pridružio mu se nekoliko godina kasnije i Velja Ilić, sa kojim se smenjivao na ovoj poziciji. Ilić je u igru ubacio i koridor 11, od Beograda do Čačka a 2012. godine je verovao da će ga završiti do kraja svog mandata. Toj listi obećanja priključio se u aprilu 2016. i tadašnji premijer, sada predsednik Aleksandar Vučić, koji je obećao da će za godinu dana biti završen ceo Koridor 10 kroz Srbiju. A nije završen. Ni 10, ni 11.

Za svaku deonicu koja je trebalo da se završi, a radnici su još uvek na njoj, postoji objašnjenje. Od objektivnih razloga, da je nakon velikih poplava 2014. promenjena konfiguracija terena pa je moralo da se vrši novo projektovanje trase, do takozvanog ljudskog faktora – investitor, Koridori Srbije „nisu radili svoj posao“ kontrole, izvođač radova je neorganizovan, građevinska firma ima finansijske teškoće na drugim mestima pa se to odražava i ovde… Pri tom, najređe je obećanja davala aktuelna ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović. Ona zato mnogo češće, najavljeno ili iznenada, obilazi gradilišta, upozorava na rokove i preti naplatom kaznenih penala.

Delimično zbog toga, radovi su na ponekim mestima ubrzani, ali kazne je platilo tek poneko preduzeće. Uglavnom domaće. Strane firme, angažovane na deonicama koridora, još nisu podvukle crtu ispod ugovora, a uslov da „popiju“ kaznu, prema međunarodnim Fidik procedurama, jeste da su radovi završeni. Kod srpskih firmi taj se model primenjuje ređe, one naplatu radova i plaćanje penala vrše po fazama gradnje. Po pravilu, i ti radovi traju kraće, jer su angažovani na manjim projektima, uglavnom u rekonstrukciji i popravci putne mreže, a retko na koridorima, gde su, inače, kašnjenja najveća i najvidljivija. O tome svedoči podatak da je od ukupno 88 miliona dinara, koliko su u prethodne dve godine od izvođača naplatili Koridori i Putevi Srbije, tek 23 miliona obračunato španskom konzorcijumu Azvi-Rubau, dok su sve ostale kazne izrečene srpskim firmama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari