Kraljevo ne daje ni dinar za praćenje zagađenja 1

Očekuje se da će Zaštitnik građana u roku koji je propisan dobiti odgovore na svoja pitanja od Ministarstva. Dilema je da li će njemu izveštaje slati opštine i gradovi, njemu lično ili Ministarstvu zaštite životne sredine .

Na jedno od njegovih pitanja o tome „da li se javnost redovno i potpuno informiše o trenutnom stanju, odnosno da li se građanima pruža dovoljno podataka o vrsti i obimu informacija o izmerenim vrednostima, njihovom značaju, kao i o uticaju koje izmerene vrednosti zagađujućih materija mogu imati na njihovo zdravlje“ možemo na primeru Kraljeva da odgovorimo odmah, i bez Ministarstva.

Povod za ovakav odgovor iz Kraljeva može da bude i kratka izjava u Dnevniku 2 na RTS, Vladimira Lazarevića, člana Gradskog veća zaduženog za zaštitu životne sredine i predsednika Saveta za zaštitu i unapređenje životne sredine koji se od svog osnivanja krajem 2017. godine sastao samo tri puta.

Da li zato što je pogrešno potpisan u TV prilogu, kao Boban Đurović, predsednik opštine Vrnjačka Banja ili pak iz nekih drugih razloga, Lazarević je u odgovoru na pitanje novinara koje se nije čulo, ali se da pretpostaviti da se ticalo mera koje grad Kraljevo preuzima za smanjenje zagađenja vazduha, naveo malo poznate podatke o merama koje grad navodno preduzima.

Izostavio je, međutim Lazarević da kaže da je, u slučaju šeste budžetske programske aktivnost grada Kraljeva – Zaštita životne sredine za šta je predlogom budžeta planirano 4,3 odsto budžeta za 2020 godinu, među sedam navedenih programskih aktivnosti za drugu aktivnost – praćenje kvaliteta elemenata životne sredine – planirano 0 dinara.

Osnovna znanja o problemu kvaliteta vazduha kazuju da na njega utiču ljudi svojim činjenjem u mnogim sektorima. U suočavanju sa takvim problemom logično je kreće se od merenja i analiza koje sprovode multidisciplinarni timovi u raznim sektorima da bi se po detektovanju glavih uzročnika kreirale složene mere za otklanjanje ili smanjenje uzročnika zagađenja. Mere uslovljene realnim materijalnim, institucionalnim i kadrovskim kapacitetima jedne lokalne samouprave. Takvih aktivnosti, na žalost, u Kraljevu nema

A da stvar bude još gora i krovni Zakon o zaštiti životne sredine koji propisuje i obaveze jedinica lokalnih samouprava u delu koji se tiče pristupu informacijama, se praktično ne sprovodi. A za to bar ne treba mnogo uslova. Posebno u vreme interneta, i u zemlji koja je jedna od 26 koje su usvojile Strategiju veštačke inteligencije. Treba , jednostavno, makar u zimskim mesecima, svaki dan, sve dostupne načine, obaveštavati građane Kraljeva o trenutnom kvalitetu vazduha.

Pet puta iznad dozvoljenog

Pohvalili smo kada je lane 20. decembra, posle pauze od nekoliko godina, nastavljena praksa informisanja građana od strane nadležnog organa gradske uprave davanjem preporuka i saveta o potrebi promena u ponašanju građana u vreme zagađenja vazduha. Tek 10. januara ponovo je obnarodovano da su PM10 čestice bile 247,83 mg/m3, čak pet puta iznad dozvoljene granične vrednosti, Zato bi članu Gradskog veća zaduženog za zaštitu životne sredine Kraljeva trebalo da bude prioritet da uradi šta može na funkciji koju trenutno vrši. Za početak da organizuje striktnu primenu člana 78. Zakona o zaštiti životne sredine (pristup informacijama) na teritoriji grada Kraljeva.