Država nije zainteresovana za opstanak Fijatove fabrike u Kragujevcu 1Foto: Fonet/ Dragan Antonić

Bivši potpredsednik Vlade Srbije i ministar finansija u kabinetu Zorana Đinđića, sada investicioni bankar Božidar Đelić izjavio je da  država i grad Kragujevac treba da se angažuju kako bi se očuvali kapaciteti fabrike automobila u Kragujevcu.

– Dobro je što su predsednik i ministar finansija bili u Parizu, ali šteta je, ne vidim da su ovo iskoristili da sretnu predsednika nove kompanije (Stelantis) koja je formirana spajanjem Pežoa i Fijata – rekao je Đelić u razgovoru za N1 i objasnio da su posle tog spajanja najizloženije opasnosti od zatvaranja dve fabrike, Voksol u Velikoj Britaniji i Fijat u Kragujevcu.

Upozorio je da je zbog toga bitno da se vlast angažuje kako bi se očuvao kapacitet jer se radi i o velikom broju radnih mesta i značajnom izvozniku.

Đelić je rekao da je veoma loše to što Fijat u Kragujevcu, za čiji su se dolazak borili deset godina, radi samo sa deset odsto kapaciteta.

Naime, u poslednje dve godine izašlo je samo po 20.000 vozila, pri čemu ništa nije urađeno da se dobije proizvodnja još jednog modela, iako je fabrika veoma bitna jer se oko nje formirala serija firmi.

Nema dileme da je Đelić, na istaknutoj poziciji u finansijskom sektoru Francuske, dobro upoznat sa ekonomskim kretanjima i u automobilskoj industriji na globalnom nivou i da ima informacije o planovima razvoja Stelantisa usled čega njegovo upozorenja treba prihvatiti ozbiljno.

Ipak, treba napomenuti da postoje ozbiljne razlike između britanskog Voksola i kragujevačkog  Fijat Krajslera.

Voksol je jedan od najstarijih i prvih decenija 20. veka vodećih britanskih proizvođača automobila koji je od 1925. do 2017. poslovao u okviru Dženeral motorsa, i čiji su modeli, od 80-ih najvećim delom projektovani i izlazili iz pogona nemačkog Opela, koji je, takođe, do 2017. bio deo DŽM-a.

Voksol koji u Britaniji ima još dve  dve fabrike – jednu za proizvodnju putničkih, a drugu komercijalnih automobila – decenijama je britanska verzija Opela, što je osnov za pretpostavku da bi taj brend, u već najavljenom postupku racionalizacije  Stelantisovihsa proizvodnih kapaciteta, mogao da bude ugašen.

Kragujevački Fijat Krajsler je, s druge strane, samo jedna od više desetina fabrika Stelantisa širom sveta, u kojoj se proizvodi tek jedan model, usled čega je opasnost od zatvaranja manja.

To ne znači da kragujevačku fabriku država, koja je i suvlasnik, treba da prepusti ekskluzivnoj odluci menadžmenta Stelamntisa, smatra sagovornik Danasa blizak Fijatovoj administraciji u Torinu.

On potvrđuje da su Vučić i Mali morali u Parizu da se  sretnu sa delom menadžmenta Stelantisa i da im predstave proizvodne i kadrovske potencije kako kragujevačke fabrike i njenih kooperantskih firmi, tako i kompletne domaće automobilske industrije.

– Znamo kolika se borba vodila među balkanskim državama kad je  Folksvagen pre godinu, dve najavljivao da će u tom delu Evrope da sagradi novu fabriku. Ne razumem zašto se  Srbija sada ne bi borila da u Kragujevcu, pored Fijatove, bude sagrađena i jedna Pežoova, Sitroenova ili Opelova, odnosno fabrika za proizvodnju tih Stelantisovih brendova – navodi naš sagovornik.

Ističe da je nedopustivo da javnost u Srbiji godinama unazad nije upoznata sa razvojnim planovima Fijat Krajslera (sada Stelantisa). Izvršni direktor FCA za EMEA region, Pjetro Gorlie je prošle godine zvanično najavio investicioni plan i za Srbiju, ali je od tada  prošlo pola godine, a nikakvih konkretnih informacija o tome nema.

Država je, zato, u obavezi da kao suvlasnik fabrike, ali i zbog dugogodišnjih subvencija njene proizvodnje, bude detaljno upoznata sa planovima Stelantisa u Srbiji i da sa time upozna i kragujevačke radnike, kako ih više ne bi držala u sa neizvesti, „iako su šanse da će jedina fabrika automobila u Srbiji da bude zatvorena – minimalne“.

– Ne znam zbog čega bi je zatvarali, kad su u nju investirali milijardu i po evra. Ne mogu sada najmoderniju opremu da prodaju kao staro gvožđe. To niko normalan ne bi uradio. Ako bi prodavali fabriku u kompletu, onda bi jedino Kinezi mogli da je kupe, a to Evropska unija ne bi dozvolila. Otuda država sada treba da iskoristi situaciju što je direktorka fabrike u Kragujevcu, Silvija Verneti, imenovana u bord direktora Stelantisa i da sa njom i uz njenu podršku započne najozbiljnije razgovore sa menadžmentom kompanije – kaže naš sagovornik.

Skrštene ruke

Predsednik Sindikata Nezavisnost u Krajsleru Zoran Stanić veruje da „nema nikakvih šansi da kragujevačka fabrika automobila bude ugašena“.

Očekuje da će relativno brzo da počne izrada hibridnog, odnosno modela „500L“ koji će, pored SUS imati i elekro motor, iako time proizvodnja u Kragujevcu neće značajnije da poraste.

To jedino može da omogući novi model koji će da stigne kad u okviru Stelantisa budu usaglašeni proizvodni i razvojni planovi i bude završena preraspodale globlnog tržišta.

Ali, poručuje i on, država za to vreme ne sme da sedi skrštenih ruku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari