Foto: Dragan Antonić/FoNet

Do juče, niko osim potpisnika nije znao šta piše u ovom dokumentu, ali su zaposleni ipak su bili zadovoljni što je novi ugovor verifikovan, smatrajući da to nagoveštava da Fijat ne planira da napusti Kragujevac na jesen, kada mu ističe desetogodišnji ugovor sa državom Srbijom.

Samostalni sindikat nedavno je, kako prenose zaposleni u Fijatu, utvrdio da je novi kolektivni ugovor „za radnike mnogo bolji od svih dosadašnjih“, te da su radnici njime zadržali stare i dobili nove pogodnosti, koje im „znatno popravljaju radni status u odnosu na ono što je predviđeno Zakonom o radu“. Suština kolektivnog ugovora, inače, i jeste u tome da se njime značajnije povećavaju prava radnika u odnosu na Zakon o radu, koji garantuje tek minimum prava zaposlenih.

Elem, šta su to radnici Fijata i do sada imali u većem obimu nego što to predviđa Zakon o radu? Noćni rad se prema Zakonu o radu plaća minimum 26 odsto, a u Fijatu je plaćen 30 odsto. Sagovornici našeg lista tvrde da ovo „lepo zvuči“, ali je nevolja što se to odnosi na mali broj radnika, pošto je treća smena u Fijatu odavno ukinuta. S druge strane, i malom broju zaposlenih koji su angažovani noću, povećanje naknada za noćni rad plaća se šest dinara po satu ili pedesetak dinara po radnom danu. Naknada za minuli rad prema Zakonu o radu, nadalje, iznosi 0,4 odsto od osnovne zarade, a u Fijatu je ona 0,5 odsto. Ta naknada, u stvarnosti, „teži“ oko 30 dinara po godini staža, a radnici u kragujevačkoj fabrici imaju uglavnom po pet – šest godina staža, te po tom osnovu imaju povećanje zarada od nekih 100 – 200 dinara mesečno. Novim kolektivnim ugovorom predviđeno je da radnici kojima deca polaze u prvi razred osnovne škole, taj dan ne rade.

Sastavni deo novog kolektivnog ugovora je i sporazum od 25. jula 2017. godine, potpisan između poslodavca i rukovodstva Samostalnog sindikata, u prisustvu premijerke Ane Brnabić kojim su, pored ostalog, predviđeni povećanje plata, isplata bonusa efikasnosti i naplata troškova prevoza za angažovanje izvan redovnog radnog vremena. Međutim, taj ugovor nije štampan uz kolektivni ugovor (iako je njegov sastavni deo), te ga, otuda, još niko od zaposlenih nije video. Zato će radnici, smatraju naši sagovornici, svoja prava ostvarivati verujući na časnu reč poslovodstvu fabrike i rukovodstvu Samostalnog sindikata.

Prema starom kolektivnom ugovoru, ako bi zbog nekog kvara ili nedostatka delova, poslodavac hteo da nadoknadi izgubljenu proizvodnju, mogao je da ubrza proizvodnu traku do 18 odsto u odnosu na normalnu brzinu. U novom ugovoru izbačen je limit od 18 posto, tako da poslodavac, ističu izvori Danasa, može traku da ubrzava po sopstvenoj želji.

 U ogranku Sindikata „Nezavisnost“ kažu da su, na osnovu novog kolektivnog ugovora, u FCA Srbija obrazovane komisije za bezbednost i zdravlje na radu i komisija za organizaciju rada i proizvodne sisteme, ali da je sastav komisija takav da će „one najverovatnije služiti da se pred javnosti pokaže briga poslodavca o bezbednosti i zdravlju radnika“.