
Kamata za ovih pet godina iznosi još oko 20 miliona evra, mada nije jasno da li je Er Srbija otplaćivala kamatu ili sve stiže na naplatu odjednom. Sledećeg juna stiže na naplatu drugi kredit, takođe od Etihada od 63 miliona evra (i pripadajućom kamatom od 22 miliona evra).
To sve nakon jedne od najtežih, ako ne i najteže godine za svetsku avio-industriju.
Er Srbija je kod Etihada pokrenula razgovore o reprogramu ovog kredita, a u medijima je objavljeno da je zahtev bio otpis 82 odsto od ovih 120 miliona dolara duga.
Takođe je objavljeno i da je Etihad ovo glatko odbio.
Dakle, Er Srbija se suočava sa pravim izazovom kako završiti ovu godinu u kojoj je tokom vanrednog stanja, pa i kasnije sve do juna letela samo vanredne letove po nalogu vlade, ukupno 89 letova.
Od juna je planirano pokretanje komercijalnih letova, ali ponovna eksplozija epidemije je naložila ukidanje nekih, a proređivanje letova ka drugim destinacijama.
Koliku je štetu Er Srbija pretrpela do sada nije poznato, jer je poslednju procenu još krajem juna dala ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović da je šteta u prethodna dva meseca (od polovine marta do polovine maja) 30 do 40 miliona evra.
Još polovinom juna predsednik Srbije Aleksandar Vučić je izjavio da će se sa Etihadom pregovarati o učešću u pomoći kompaniji.
„Tražićemo da oni daju deo para za protekla četiri meseca, jer još uvek ne može da se leti kao ranije. Mi smo spremni da uđemo u Er Srbiju sa našim novcem, spremni smo da izvršimo dokapitalizaciju, ali nećemo odustati od dalje izgradnje kompanije“, rekao je on tada, ali nakon toga nikakvih vesti više nema.
Postavlja se pitanje da li će pandemijom izazvan gubitak Er Srbije pokriti suvlasnici shodno svojim udelima ili će sve pasti na pleća budžeta. Predrag Vujović, nekadašnji direktor JAT-a, ističe da mu nije drago što je došlo do ovakve situacije ali i da je to bila neminosvnost.
„Kompanija je tako vođena da je bila neminovnost kada će doći trenutak naplate. Ovo ne znači kraj kompanije, a i ne verujem da je stavljena tačka na pregovore o tom kreditu. Sada će se država više angažovati oko otplate tog kredita, pregovaraće se o reprogramu, odlaganju otplate itd. Ovako kako su oni tražili da se oprosti preko 80 odsto, ne vidim da su mogli dobiti drugačiji odgovor“, ocenjuje Vujović dodajući da je sada vreme da se angažuju političari koji su radili i na pravljenju dogovora sa Etihadom, pre svega Siniša Mali i Mlađan Dinkić.
On napominje da je nesporno da je korona značajno pogoršala situaciju, ali da je pitanje i bez toga odakle bi kompanija našla više od 50 miliona evra za vraćanje duga. Takođe, Vujović podseća i da su mnoge države pomogle svoje aviokompanije, uglavnom kreditima, pre nego donacijama, ali i da su zauzvrat imale i zahteve. Recimo Nemačka je tražila od Lufthanze da proda slotove u Minhenu i Frankfurtu, što uopšte nije mala stvar.
„Pre pomoći treba kompanija da izađe sa programom i odgovorom na krizu. Da pokaže koliko će smanjiti flotu, linije i broj zaposlenih. To nisu popularne mere, ali su ekonomski neophodne“, ocenjuje Vujović.
Neki stručnjaci za avijaciju kažu i da su poverioci, investitori koji su kupili obveznice Etihada odakle su posle plasirani krediti, tražili garanciju države za kredite Er Srbije u zamenu za odlaganje njihove otplate.
Ukoliko bi se ovo desilo vrlo lako bi dug Er Srbije od 120 miliona dolara mogao postati javni dug.
Prema rečima ministra finansija Siniše Malog jednog od ključnih učesnika u kreiranju zajedničkog preduzeća sa Arapima nakon čega je iz JAT-a proistekla Er Srbija, država na ime starih dugova JAT-a isplaćuje 380 miliona dolara Er Srbiji.
Pored toga država je kao osnivački kapital unela 90 miliona dolara, a Etihad 40 miliona dolara i to kredita za šta je dobio 49 odsto kompanije.
Er Srbija je u 2019. godini ostvarila dobit od 9,5 miliona evra ali uz subvenciju države od oko 20 miliona evra.
Takođe je značajno poraslo kratkoročno zaduženje, sa 15,4 milijardi dinara u 2018. na 20,2 milijarde u 2019. godini. Istovremeno su dugoročne obaveze smanjene sa 21,2 na 18,7 milijardi dinara.
Stručnjaci ocenjuju da je uzrok ovakvog stanja nacionalne avio-kompanije u načinu njenog kreiranja. Slobodan Milosavljević, ekonomista i nekadašnji ministar trgovine, napominje da je to posledica sklapanja netržišnih međudržavnih dogovora koji se onda izglasavaju u skupštini i tako im se daje pokriće.
„U slučaju strateških projekata kao što su Er Srbija, poljoprivreda, Beograd na vodi, napravljeni su prvo dogovori između šefova i lidera, pa se to onda pokrivalo skupštiskim glasanjem. To je možda normalno za UAE, ali za jednu evropsku zemlju nije. Tako se suzbija konkurencija i možda, ne kažem da bi to bilo sigurno, bi se na tenderu dobila i bolja ponuda od Etihada. Sada je i Etihad u problemu, ali i rukovodstvo Er Srbije je problematično. Imali smo pompezno otvaranje linije za Njujork koja se pokazala neisplativom, pa onda liniju za Kinu koja je takođe neisplativa“, napominje Milosavljević.
Šta god država da uradi sa Er Srbijom, mi to nećemo znati na vreme, ukazuje ekonomista i konsultant Milan Kovačević.
„Kada je Etihad ulazio u Er Srbiju, to se predstavljalo zato što je kredibilan, stručan partner, a očito se radilo o političkoj odluci. Etihad se sigurno trudio na sve načine da što više izvuče iz Er Srbije, dok je Er Srbija dobijala pomoć države. I bez ovog kredita Er Srbija bi bila prezadužena i pred stečajem. Možda bi bolje bilo da država pokrene predstečajni postupak, UPPR pa da se onda razgovara sa partnerom oko plana. Ili će država sve to namiriti iz budžeta“, ocenjuje Kovačević.
Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa
U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.
Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.
Vujovicu,Milosavljevicu imali ste priliku.Sada je najbolje da cutite.
Nek predsednik proda deo svog dela Beograda na vodi i neka plati dug. On je doveo Etihad, pa neka on i plati.
Takoe!
Ko i uvek napaćeni,ojađeni i osiromaseni gradjani Srbije,eto ko.
kazu Tito zaduzio Jugoslaviju a ovi srbiju unistili…
Doktor ekonomije i ostalih bezveznih stvari je opet izgubio na kartama, a gubitak kao i uvek plaća narod.
Svojevremeno je Dragica Nikolic (za vreme posete Tome Emiratima kada je igrao sa stapom) izjavila da je“Sejk“ mnogo fin covek.Ako je tako, oprostice nam dug!
Isti oni pametnjakovici iz vlasti koji su uzimali kredit neka ga i vracaju. Pregledati dokumentaciju pa videti ko je potpisivao.
Svi građani Srbije, iz budžeta. Tako je oduvek bilo.
Za ovo neko mora u zatvor. Da se proda kompanija, ima 51% vlasništva a da kompaniju vode Arapi, u ime AS diže kredite Etihad, uzima gro prihoda AS a kada treba vraćati pare sve ostavi AS i državi Srbiji? Pa ko je ovde lud a ko se nakrao? U komentarima i pre 2 godine upozoravao sam o ovakvom scenariju velikih prijatelja našegVelikog Štrumfa. Prodali su sve avione vlasništvo JAT-a da bi iznajmili flotu, pare trošili i sada AS nema ništa. Veliki Štrumpfovi su uništili i kompaniju a bivše radnike ostavili i bez akcija JAT-a. Pljačkaaaaaa, samo napred popio.
Platice ova gospoda of Baroda sto 30 godina svojim cutanjem I necinjenjem omogucuju ovoj bandit da Vlada .jasno je da zasluzuju da otplacuju te kredite .da necute I da nisu pokorni uzimanje kredita u njihovo one nebi bilo moguce.Sa ovakvim gradjanima Dacic ce opstati jos 30 godina.smatram da ovaj narod nikad nece promeniti rezime. (Zato se ispidujem I brisem odavde necu da pravim drustvo u robivanju,a usamljen sam oko pobune protiv ovog Stazija u Srbiji
Nemačka dala 3 MILIJARDE Lufthanzi!!
To vam je ok?
Nemačka država je dala nemačkoj firmi a Srbija je
uzela kredit i za uzvrat dala 49% JATa i pride taj isti kredit mora da vrati sa kamatama i pride iznajmljuje od njih polovne avione i pride svake godine da AS 20 miliona pomoći.
I kakve veze imaju Lufthanza i Nemačka sa ovim?
Prodacemo 51% vlasnistva i tako izmiriti dug. Eto konacnog scenarija.
To Arapima ne odgovara. Ako budu vlasnici 100% firme donacije države će biti sporne.
Platiće narod, kao i sve AV igre.
Ma, srpska kasa preliva na sve strane. To će Mali da pokrije malim prstom leve ruke. Cena? Prava sitnica (da citiram sir Olivera).
Nije to nista….,, imamo mi para”… Imamo cak i ugovor sa Francizima u potkopavanje beograda. Metro ne moze da ceka. Zato rajo navali na posao jer para mora biti. A to sto u zivotu niste videli avion, a cak se ni vozili metroom… to je vas problem… problem srednje klase. N
Pa i ako propadne ili se proda u cemu je vas problem.
Propadaju najmocnije svetske kompanije pa jesmo li mi na Marsu.
Pisete svake gluposti.
Sve će to platiti Šeik Bin Zajeb.
Postoji prosto resenje. Podici cenu goriva na 300 dinara za litar i lagano isplatiti tih 500 miliona, pa nastaviti davati po 100 miliona EUR godisnja, kako bi mogli da se hvalimo da mi imamo avio prevoznika a Slovenija nema
Realno najbolji predlog do sada